کد خبر: ۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵
گزارش ویژه/
صحن علنی بهارستان چند روز دیگر میزبان علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی است؛ ربیعی به دلیل عملکرد ضعیف در مدیریت جایگاه های بزرگ اقتصادی در اختیار این وزارتخانه مانند صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز باید پاسخگو باشد که متاسفانه در محورهای استیضاح وی به طور جدی به آن پرداخته نشده است.

به گزارش آوای نشاط، یکی از دلایل عدم پرداختن جدی به موضوع صندوق بازنشستگی و شستا شاید میزان رانت هایی باشد که از سوی وزارت کار و صندوق زیر مجموعه اش به برخی نمایندگان ذی نفوذ اعطا شده است و به همین دلیل آنها ترجیح می دهند در حاشیه استیضاح وزیر یا امتیازهای بیشتری دریافت و یا برای حفظ امتیازهای قبلی خود تلاش کنند.

ربیعی که سال گذشته و بعد از سه سال از انتصاب محمود اسلامیان به سمت ریاست صندوق بازنشستگی کشوری، دست به تغییر مدیرعامل صندوق زد، در انتصاب جدید خود نیز نتوانست در حد یک وزیر مستقل وارد عمل شود و مجددا تحت فشار تن به انتصابی دیگر داد.

تقی زاده؛ مدیر ورزشی که یک شبه مدیر اقتصادی شد!

با رفتن محمود اسلامیان از صندوق بازنشستگی کشوری، که از چهره های قدرتمند باند اقتصادی موسوم به اصفهانی ها است، پس از یک دوره سرپرستی ابراهیم صادقی فر مرد چند شغله وزارتخانه و رئیس دفتر ربیعی بر صندوق (که انتصابی پرابهام و غیرقانونی بود)، جمشید تقی زاده به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شد.

در مرحله اول باید سابقه تقی زاده را مورد بررسی قرار داد؛ وی در سال های نه چندان دور سابقه های پرتعداد ورزشی را در کارنامه خود دارد؛ عضویت در هیات مدیره فدراسیون های والیبال و وزنه برداری، ریاست فدراسیون های بولینگ و بیلیارد، ریاست فدراسیون ژیمناستیک، معاونت سازمان تربیت بدنی و مدیرکلی تربیت بدنی استان های تهران و آذربایجان شرقی از جمله این سمت ها است.

تقی زاده اما به صورت ناگهانی و با حمایت برخی نمایندگان مجلس، وارد سمت های اقتصادی و تجاری پولساز نظیر شرکت نوسازی و ساختمان ایران، شرکت عمران و بهسازی شمال شرق و شمال غرب کشور، تراکتورسازی تاجیکستان و آلمینیوم دورال، شده و حتی اقدام به تاسیس شرکتی اقتصادی می کند.

ورود ناگهانی یک مدیر ورزشی به عرصه اقتصاد، آن هم نه شرکت خرد اقتصادی بلکه، یک هلدینگ بزرگ با صدها زیر مجموعه و شرکت، بر ابهام های انتصاب تقی زاده می افزاید؛ اما نگرانی ها درباره انتصاب این فرد ناآشنا به عرصه اقتصاد، چندان هم بی‌راه نبوده و انتصاب های تقی زاده در صندوق نشان داده است که وی نیز قصد دارد راه مدیران قبلی منصوب علی ربیعی را ادامه دهد.

باند جدید در صندوق بازنشستگی کشوری؛ تقی زاده و مثلث رفقای جان!

تقی زاده به محض ورود به صندوق بازنشستگی کشوری، تلاش کرد تا دوستان همراه خود را بدون در نظر گرفتن تجربه و توانایی های لازم، در سمت های کلان مدیریتی این صندوق قرار دهد.

نادر صادقی و حسین فروغی مجد دو تن از اعضای اصلی باند تقی زاده هستند که یک مثلث دوستانه را در صندوق بازنشستگی کشوری تشکیل داده اند.

تقی زاده در اولین انتصاب، صادقی را به سمت مدیر عاملی گروه کفش ملی منصوب کرد. مدیرعامل صندوق بازنشستگی برای دوست دیگر خود یعنی حسین فروغی مجد نیز سمت معاون امور مالی را در نظر گرفته بود که با مخالفت جدی، ربیعی همراه شد؛ ولی تقی زاده وی را به سمت مشاور و نماینده خویش در کمیته سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری منصوب کرد.

این کمیته به عنوان یکی از مهم ترین کمیته های صندوق بازنشستگی کشوری شناخته می شود که کلیه امور سرمایه گذاری از سوی صندوق در بخش های مختلف تجاری به آن واگذار شده و طبیعتاً نماینده مدیرعامل به عنوان پرنفوذ ترین شخص در آن، می تواند سرمایه گذاری را به سمت بخش هایی که علاقه دارد، روانه کند.

گفته می شود که فروغی تقریبا در صندوق بازنشستگی کشوری همه کاره بوده و به قول معروف تقی زاده بدون اجازه وی «آب هم نمی خورد»!

این دو انتصاب وقتی عجیب و قابل تامل می شود که بدانیم، جمشید تقی زاده، نادر صادقی و حسین فروغی مجد، پیش از ورود تقی زاده به صندوق بازنشستگی کشوری، با یکدیگر در شرکتی خصوصی شریک تجاری بوده اند.

تقی زاده در ادامه انتصاب های عجیب و قابل تامل خود، نجات امینی از همشهریان خود را با تقاضای یکی از روسای کمیسیون های مجلس که وی نیز از همشهری های تقی زاده است، به سمت معاونت امور سرمایه گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری منصوب کرده است.

نجات امینی در حالی به این سمت منصوب شده که در سابقه وی معاونت سعید مرتضوی، مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی و دادستان معزول تهران به چشم می خورد؛ دوران سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی و شستا یکی از پرابهام ترین و دوران های مدیریتی این هلدینگ بزرگ اقتصادی بود و عجیب تر آنکه نجات امینی حالا در دولتی که به ظاهر مخالف سیاست های دولت قبل است، چنین پست مهم اقتصادی را در اختیار می گیرد.

نکته قابل تامل دیگر، تدام حضور ولی آذروش در سمت هلدینگ آتیه صبا به عنوان هلدینگ اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری است که وی نیز سال 95 با حمایت و رانت همان رئیس کمیسیونی که تقی زاده را به ریاست صندوق رسانده، به نفر اول یک هلدینگ بزرگ اقتصادی تبدیل شد.

انتصاب آذروش به دلیل عدم تائید وی از سوی سازمان بورس، همچنان غیرقانونی است و با آمدن تقی زاده از همشهری های آذروش، جایگاه این نماینده سابق و ردصلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، در آتیه صبا تثبیت شده است.

تقی زاده همچنین با حفظ رویه مدیران قبلی صندوق بازنشستگی، افرادی نظیر نعمت الله ایزدی که بازنشسته و دارای مدرک علوم سیاسی و فردی بی تجربه در مباحث اقتصادی است را در هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری حفظ کرده است.

نابودی سرمایه بازنشستگان در میان رانت خواری ها

این انتصاب های سیاسی و حاشیه ساز تنها منجر به از بین رفتن سرمایه های بازنشستگانی می شود که تنها امید آنها دریافت مقرری ماهیانه ای است که قرار است به آنها پرداخت شود.

بر اساس برخی اخبار منتشر شده، سرمایه های صندوق بازنشستگی کشوری و شستا با عدم دقت وزیر کار در انتصاب مدیران نالایق در حال از بین رفتن است و اگر دولت به صندوق های مذکور کمک مالی نکند، این صندوق ها از پرداخت حقوق بازنشستگان نیز عاجز خواهند بود.

گفته می شود به دلیل عملکرد بدون برنامه ریزی در صندوق بازنشستگی کشوری، بسیاری از شرکت های کلان این صندوق به شدت زیان ده هستند.

طی 4 سال گذشته وضعیت صندوق های بازنشستگی، شستا و هلدینگ های زیر نظر وزارت کار هر روز بحرانی تر از قبل شده و مدیران منصوب ربیعی تنها به فکر انتصاب هیات مدیره های سیاسی و رانتی هستند تا به حقوق های نجومی و رانت های ویژه اقتصادی، بدون هیچگونه تلاش مفید برای سود دهی شرکت ها، فقط جیب خود را از سرمایه بازنشستگان پر کنند.

باید دید آیا علی ربیعی در صحن علنی مجلس پاسخی برای انتصاب های اشتباه خود در شرکتهای زیر مجموعه صندوق بازنشستگی که باعث هدر رفت میلیاردها تومان سرمایه بازنشستگان شده، خواهد داشت، یا دوباره لابی های پیدا و پنهان و چند انتصاب سیاسی در شرکت های اقتصادی، وی را نجات می دهد؟

انتهی پیام/

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: