کد خبر: ۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
گزارش ویژه/
صندوقی که قرار بود روزگاری باری از روی دوش بازنشستگان در دوران بازنشستگی بردارد، حالا خود تبدیل به باری اضافه بر دوش آنها و بدنه اقتصادی کشور شده است.

به گزارش آوای نشاط،صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدای دولت تدبیر و امید با بحران های مختلف مدیریتی روبرو شد و این بحران ها به مرور باعث شکل گیری معضلات مدیریتی در عرصه اقتصادی و همچنین ورود چهره های سیاسی برای سهم خواهی از این صندوق بزرگ از نظر رفت و آمد پول های هنگفت، پیچیده تر شده است.

انتصاب چهره های پر ابهام و مشکوک اقتصادی در شرکت های تابعه هلدینگ های مختلف وزارت کار و به ویژه صندوق بازنشستگی کشوری، طی سال های گذشته این صندوق را آنقدر از وظیفه خود دور کرده است که برخی مدیران وزارت کار و صندوق بازنشستگی کشوری فقط به فکر امتیاز دهی و امتیازگیری از چهره های سیاسی با معامله مشاغل مختلف در شرکت های تابعه به آقازاده ها و ژن های خوب، هستند.

صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ های تابعه آن مانند هلدینگ آتیه صبا، طی سال های گذشته به محل رفت و آمد چهره های سیاسی شاغل در پاستور و بهارستان تبدیل شده و مدیران این هلدینگ ها نیز از انتصاب منسوبین این چهره ها به سمت های مدیریتی در شرکت های تابعه، استقبال می کنند.

وزیر کار نیز ناتوان از برخورد با این انتصاب های سیاسی تنها به بخشنامه های تند و تیز اما نمایشی برای عدم بکارگیری منسوبین چهره های سیاسی اکتفا کرده و همچنان توانایی مقابله با رانتخواری چهره هایی که خود آنها را نصب کرده، ندارد.

صندوق های پولساز آقای وزیر؛ قلک آقازاده های سیاسی

صندوق بازنشستگی کشوری به طور میانگین ماهانه بالغ بر 2000 میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان پرداخت می کند که بخش عمده ای از این مبلغ با استفاده از هلدینگ های مختلف اقتصادی زیر مجموعه صندوق تامین می شود؛ شرکت هایی که به مرور و از پول بازنشستگان شکل گرفته و یا در آن سرمایه گذاری صورت گرفته است.

با آغاز دولت یازدهم اما روند تغییر ماهیت صندوق بازنشستگی کشوری از ماموریت اصلی خود یعنی حمایت از بازنشستگان دورتر و دور تر شد.

انتصاب محمود اسلامیان به عنوان مدیرعامل بازنشستگی کشوری با حکم علی ربیعی وزیر کار باعث شد که حاشیه ها در این صندوق بیشتر اوج بگیرد.

اسلامیان به عنوان یکی از چهره های پرنفوذ باند اقتصادی اصفهان، تعدادی زیادی از چهره های نزدیک به این باند را در شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری منصوب کرد که حاشیه های فراوانی برای صندوق به  همراه آورد؛ تا جایی که وزیر کار مجبور شد با استعفای نمایشی وی از سمتش موافقت کند.

اما تغییرات مدیریتی در این صندوق به دلیل عدم تمرکز وزیر مربوطه و نزدیکی چهره های سیاسی به مدیران این صندوق، هیچگاه نتوانسته از رانت خواری سیاسیون و برخی آقازادگان آنها در این صندوق جلوگیری کند.

چندی پیش خبری جنجالی در رسانه ها درباره انتصاب فرزند یکی از نمایندگان مجلس در شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ آتیه صبا، خبرساز شد.

مهدی وکیلی فرزند محمد علی وکیلی نماینده اصلاح طلب مردم تهران در حالی به عنوان عضو هیات مدیر شرکت کاوشگران آتیه صبا که پدرش فقط چند ماه قبل در مجلس شورای اسلامی به صورت جدی پیگیر استیضاح ربیعی وزیر کار بود اما به صورت ناگهانی از پیگیری این استیضاح صرف نظر کرد که شبهه های فراوانی را ایجاد کرد.

مهدی وکیلی در حالی به در هیات مدیره این شرکت تابعه صندوق بازنشستگی کشوری، حضور دارد که متولد دهه هفتاد بوده و هیچ گونه سابقه مدیریتی ندارد اما با لابی مهدی وکیلی با ولی آذروش، به این سمت منصوب شده است.

البته وکیلی ها یک نماینده دیگر نیز در شرکت های تابعه وزارت کار دارند؛ برادر وکیلی نیز با حقوق بالای 10 میلیون تومان به عنوان مدیر نیروی انسانی شرکت نفتکش منصوب شده و با همین باج دهی، وکیلی شدیدا به دنبال جلوگیری از رای آوری استیضاح ربیعی در مجلس است.

این نکته نیز قابل توجه است که اصل انتصاب ولی آذروش به سمت مدیرعاملی هلدینگ آتیه صبا به عنوان هلدینگ صندوق بازنشستگی کشوری نیز، با حمایت و لابی نمایندگانی مانند وکیلی و همچنین پزشکیان صورت گرفته است.

البته این تنها انتصاب مساله دار و رانتی ژن های خوب در صندوق بازنشستگی کشوری از زیر مجموعه های علی ربیعی نیست.

داماد صفدر حسینی رئیس مستعفی صندوق توسعه ملی در ماجرای حقوق های نجومی، نیز در یکی از شرکت های بزرگ عمرانی زیر مجموعه هلدینگ صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان عضو هیات مدیره فعالیت می کند.

سید هانی میر محمد علی همسر فاطمه حسینی نماینده مردم تهران و داماد صفدر حسینی همزمان با حضور ولی آذروش در هلدینگ آتیه صبا توانسته وارد این هلدینگ شود و با حقوق میلیونی ادامه فعالیت دهد.

انتصاب های پی در پی افراد وابسته به سیاسیون به ویژه نمایندگان مجلس اما خلاصه در همین دو انتصاب نیست و هر کدام از نمایندگان تلاش می کنند به شکلی افراد منصوب به خود را در شرکت های مطرح مالی صندوق بازنشستگی کشوری نفوذ دهند.

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در انتخابات مجلس دهم به صورت ناگهانی از لیست امید سر در آورد نیز از حاتم بخشی های مدیران صندوق بازنشستگی کشوری بی نصیب نمانده و برادر خود را در این شرکت نفوذ داده است.

بر اساس اخبار رسیده، مهدی نعمتی با حقوق 13 میلیون تومانی عضو هیات مدیره دریانوردی کیش از زیر مجموعه های شرکت نفتکش وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری شده است؛ گفته می شود به دلیل برآورده نشدن برخی خواسته های دیگر نعمتی از وزیر کار و مدیران صندوق بازنشستگی کشوری، وی به صف استیضاح کنندگان پیوسته است.

در این بین یکی از ذی‌نفوذ ترین افراد در صندوق بازنشستگی کشوری به ویژه بعد از انتصاب مدیرعامل جدید آن، سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده چندین دوره مجلس شورای اسلامی و شهر های ترک زبان است.

وی نیز توانسته در دوره مدیرعامل قبلی صندوق بازنشستگی کشوری، توانسته حمزه کریمی داماد خود را به عنوان معاون اداری مالی هلدینگ آتیه صبا منصوب کند و حقوق میلیونی نیز برای وی در نظر گرفته شده است؛ نکته قابل توجه اینکه سلمان خدادادی از مخالفان جدی استیضاح وزیر کار بوده و در مصاحبه هایی نسبت به این استیضاح شدیدا انتقاد کرده است.

موارد یاد شده تنها بخشی از مشکلات بزرگترین صندوق اقتصادی کشور و هلدینگ قدرتمند زیر مجموعه آن است؛ بخش عمده ای از مشکلات این صندوق و هلدینگ آتیه صبا که شرکت های مهمی را  مانند هواپیمایی آسمان و پتروشیمی پاسارگاد را در زیرمجموعه دارد، به دلیل رفتارهای عجیب و مدیریت ناکارآمد ولی آذروش مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا رخ داده است.

آذروش؛ نماینده رد صلاحیت شده که یک شبه مدیر اقتصادی شد

ولی آذروش نماینده سابق مجلس که در دوره نهم از سوی شورای نگهبان به دلیل برخی پرونده های مفتوحه ردصلاحیت شده بود، که با لابی برخی نمایندگان مجلس، از سوی محمود اسلامیان به عنوان مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا که هلدینگ صندوق بازنشستگی کشوری شناخته می شود، منصوب شد.

آذروش اما از همان روزهای آغازین حضور خود در مجموعه مدیریتی دست به اقدامات عجیبی زد که نوید روزهای خوبی را برای این هلدینگ نمی داد؛ گفته می شود که وی در اولین اقدام اتاق مدیریتی خود را با تجملات فراوان تجهیز کرده و یک در ورودی چندین میلیونی را برای اتاق کارش سفارش داده بود و اتاق خواب مجهزی را برای خود تدارک دیده است.

اخراج پی در پی کارمندان رده میانی در شرکت های مختلف زیر مجموعه و همینطور در دفتر هلدینگ آتیه صبا موجی از نگرانی و ناامیدی را در میان کارمندان این شرکت ها ایجاد کرد؛ این اخراج ها در حالی صورت گرفته که آذروش با نفوذ خود بسیاری از آشنایان و بستگان خود و شخصیت های سیاسی را در شرکت های زیر مجموعه هلدینگ آتیه صبا منصوب کرده است.

وی همچنین با حاتم بخشی در جریان انتخابات سال 96 توانست، نظر مثبت برخی چهره های نزدیک به رئیس جمهور را جلب کرده و حتی با تغییر مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، همچنان در سمت خود باقی بماند.

مدیریت ضعیف وی باعث شده که هیچ یک از بدهی های شرکت های تابعه کاهش پیدا نکند و بهم ریختگی در شرکت ها به وضوح مشاهده شود؛ یکی از دغدغه های صندوق بازنشستگی کشوری تامین حقوق بازنشستگان از همین شرکت های اقتصادی است که با مدیریت ضعیف و خانوادگی آذروش نه تنها رشد نکرده بلکه بیشتر و بیشتر در زیان دهی وارد می شوند.

حال باید دید وزیر کار که تقریبا از تمامی رفتارهای مجموعه های زیر دستش با خبر است چه پاسخی برای ضررهای هنگفت شرکت های تابعه اش، به دلیل انتصاب افراد بی لیاقت و سیاسی دارد و آیا مجلس دوباره مقهور توانایی لابی های مالی شرکت های پرتعداد زیر مجموعه آقای وزیر می شود یا خیر؟

در گزارش بعدی از شاهکارهای آقازاده ها و برادر وزیر محترم و همچنین از ناگفته هایی شنیدنی از ابراهیم صادقی فر، مرد چند شغله و پشت پرده وزارت کار، رفاه و تعاون خواهیم گفت./ منتظر باشید...

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: