کد خبر: ۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴
گزارشی از یک انتصاب در صندوق بازنشستگی
صندوق بازنشستگی کشوری که از ابتدای دولت تدبیر و امید درگیر حواشی فراوانی شده است، این روزها نیز حاشیه های عجیبی را به خود می بیند.

به گزارش آوای نشاط، تداوم انتصاب ژن های خوب و افراد وابسته به گروه ها و جریان های سیاسی موجب شده تا این صندوق از ماموریت اصلی خود یعنی فعالیت اقتصادی برای خدمت رسانی به بازنشستگان دور شده و فعالیت های اقتصادی بیشتر معطوف به زد و بندهای رانتی و پرداخت حقوق های نجومی به اعضای هیات مدیره شرکت های تابعه خلاصه شده است.

جمشید تقی زاده مدیر عامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری نیز که دی ماه سال قبل با حکم علی ربیعی به این سمت منصوب شد، در حالی رویه محمود اسلامیان مدیر عامل مستعفی صندوق، را ادامه می دهد که خبرهای نگران کننده ای از انتصابات مشکوک وی به گوش می رسد.

وی در اولین اقدام دو تن افراد بسیار نزدیک به خود یعنی حسین فروغی مجد را به عنوان نماینده خویش در کمیته سرمایه گذاری و نادر صادقی را به عنوان مدیرعامل شرکت کفش ملی منصوب کرده است.

نکته قابل تامل اینکه تقی زاده پیش از آمدن به صندوق بازنشستگی کشوری با صادقی و فروغی مجد، در شرکت خصوصی توسعه بین المللی سرمایه، شریک تجاری بوده اند.

اما یک انتصاب مساله دار دیگر در کنار ده ها انتصاب مدیرعامل جدید، شبهه های گسترده تری را برای صندوق بازنشستگی کشوری ایجاد کرده است.

مسئول روابط عمومی با سابقه ای عجیب!

جمشید تقی زاده در اوایل حضور خود در صندوق توسعه ملی یک چهره پرحاشیه را به عنوان مدیرکل اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق معرفی کرد؛ محمد رضا افشار که مسئولیت روابط عمومی صندوق را بر عهده گرفته پیش از این نیز در صندوق حضور داشته اما بنابر دلایلی از صندوق جدا شده است.

افشار در دوره ایراندخت عطاریان مدیرعامل اسبق صندوق بازنشستگی کشوری که فیش نجومی وی نیز در همان زمان افشا شده بود، معاون اداری مالی صندوق بازنشستگی کشوری بود که به دلی تخلفات گسترده از سمت خود عزل شد.

نهادهای نظارتی در زمان حضور وی در سمت معاونت اداری مالی صندوق بارها گزارش هایی از عملکرد منفی و مساله دار افشار ارائه داده بودند که در نهایت منجر جدا شدن وی از صندوق بازنشستگی شد.

وی در زمان حضور قبلی خود در صندوق در اقداماتی قابل تامل تلاش می کرد با همانگی عوامل خود، بازنشستگان را دعوت به تجمع در برابر صندوق کند؛ هدف وی از این اقدام ایجاد فشار برای کناری عطاریان و باز شدن دست وی در صندوق بود که با برکناری اش این پروژه در آن زمان شکست خورد.

افشار پس از عزل، به عنوان مدیر بازرگانی و عضو هیات مدیره شرکت پیچک ادامه فعالیت داد که به دلیل عملکرد ضعیف، این شرکت را با مشکلات فراوانی روبرو کرد.

افشار؛ عضو تکمیلی باند تقی زاده وارد می شود!

محمد رضا افشار به عقیده بسیاری از صاحب نظران عضو تکمیلی باند سه نفره تقی زاده، فروغی مجد و صادقی است؛ تقی زاده در ابتدای حضور در صندوق تلاش فراوانی کرد تا افشار را به عنوان معاون خود در صندوق منصوب کند اما با مقاومت نهادهای نظارتی روبرو شد.

وی پس ناتوانی در اعطا پست معاونت به افشار، تصمیم گرفت وی را به عنوان مدیرکل اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری معرفی کند تا با این ترفند وی را در کنار خود حفظ کند.

بنابر اخبار رسیده افشار از ابتدای حضور در صندوق، موضوع روابط عمومی را در اولویت چندم خود قرار داده و هیچ گونه آمار و گزارش دهی دقیق از سوی این اداره به رسانه ها داده نشده و یا بر روی خروجی سایت صندوق قرار نمی گیرد، با اینکه مجموعه روابط عمومی این صندوق تعداد زیادی نیرو دارد.

افشار اما توان اصلی خود را در زمینه روابط عمومی صرف پول پاشی در رسانه ها کرده تا هیچ رسانه ای، خبری منفی درباره عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری و مدیرعامل و دیگر اعضای باند تقی زاده منتشر نکند.

وی در تمامی شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی به اسم مسئول روابط عمومی در حال چینش نیروی های نزدیک به خود است تا از این طریق عملکرد شرکت های مختلف را زیر نظر داشته باشد. به عنوان نمونه یکی از خواهرزاده های خود را معاون روابط عمومی صندوق و دیگری را مدیر روابط عمومی صندوق استان تهران کرده است.

روابط عمومی صندوق بازنشستگی و تبلیغات علیه ربیعی!

یکی دیگر از اقدامات عجیب و قابل تامل افشار، ایجاد هماهنگی میان برخی مسئولان صندوق برای حمله و تغییر علی ربیعی وزیر کار است.

وی همچنین تعاملاتی را با برخی سیاسیون به ویژه در مجلس آغاز کرده است تا با دادن امتیازهای مختلف، علیه ربیعی مصاحبه کرده و راه را برای برکناری و رای آوردن استیضاح وی، آماده کنند.

استدلال افشار و به طور کلی باند حاکم بر صندوق این است که با برکناری وزیر حداقل تا 6 ماه یعنی انتخاب وزیر جدید و مسلط شدن به امور، وزارتخانه با آشفتگی مدیریت روبرو خواهد بود.

آنها معتقدند که با استفاده از این فرصت مطلوب می توانند انتصاب هایی که تا کنون بعضا با مخالفت ربیعی روبرو می شده را به راحتی در این فرصت چندماه انجام دهند.

مدیر روابط عمومی یا ...؟

مدیر روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری این روزها با چراغ سبز تقی زاده مدیر عامل صندوق و همراهی فروغی و صادقی در امور اقتصادی دخالت های گسترده ای انجام می دهد.

وی در همین راستا به موضوع هماهنگی با بیمه آتیه سازان حافظ به عنوان بیمه گذار بازنشستگان، ورود جدی پیدا کرده و مسئولیت پیگیری آنرا بر عهده گرفته است؛ شایان ذکر است که مبلغ مورد قرار داد 1500 میلیارد تومان است که شفاف نبودن شیوه بستن قرارداد آن می تواند رانت عظیمی را نصیب افراد دخیل در آن کند.

با اینکه صندوق بازنشستگی از سهام داران عمده بیمه ملت است، اما تقی زاده اصرار دارد که قرار داد بیمه تکمیلی با بازنشستگان با بیمه آتیه سازان حافظ بسته شود.

نکته قابل تامل این است که مدیرعامل بیمه آتیه سازان حافظ به جای حضور در دفتر مدیرعامل صندوق و برگزاری جلسه با معاونین تقی زاده، به دفتر افشار، مدیر روابط عمومی می رود و با وی هماهنگی های لازم را انجام می دهد!!!

یکی دیگر از اموری که افشار با هماهنگی تقی زاده به آن ورود کرده موضوع اعطا بن کارت های 5 میلیون تومانی به بازنشستگان است که امور مربوط به آن به افشار واگذار شده است؛ البته مشخص نیست اینگونه مسائل چه ارتباطی با جایگاه مدیر روابط عمومی دارد؟

به طور کلی افشار در میان مدیران صندوق، به عنوان فردی مرموز با ارتباطات گسترده و خاص شناخته می شود که در بزنگاه های مالی صندوق حضور دارد؛ همچنین گفته می شود که وی چندی پیش منزل شخصی خود را که در خیابان طرشت بوده به منطقه ولنجک تهران انتقال داده و یک دستگاه ماشین لوکس خارجی به ارزش چند صد میلیون خریداری کرده است.

حال این سوال در برابر مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و وزیر کار قرار دارد که چگونه این مهره مرموز را که حتی علیه وزیر نیز تبلیغ می کند، به همه کاره صندوق تبدیل کرده اند.

باید دید افشار که این روزها به عنوان آچار فرانسه و همه کاره باند سه نفره تقی زاده، فروغی و صادقی ، شناخته می شود، تا چه زمانی به فعالیت های مشکوک خود در صندوق بازنشستگی ادامه خواهد داد و آیا نهادهای نظارتی بالاخره ورود جدی به اوضاع وخیم صندوق خواهند داشت یا خیر؟

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: