کد خبر: ۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه ماده 10 لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با وجود پیش‌بینی مجازات برای آزار جنسی اطفال و نوجوانان، تعریفی معین از این نوع آزار ارائه نداده است، گفت: بدیهی است که این ماده از سوی قوه قضائیه با ایراد مواجه شود.

به گزارش آوای نشاط، ذبیح‌الله خدائیان معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به تصویب بخشی از لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی، دستاوردهای حمایتی این لایحه را معطوف به طیف‌های گوناگون اطفال و نوجوانان نظیر کودکان در معرض خطر، کودکان و نوجوانان در وضعیت‌های مخاطره‌آمیز و کودکان بزه‌دیده دانست و اظهار کرد: در این لایحه به منظور حمایت از اطفال و نوجوانانی که در معرض خطر هستند برای دستگاه‌های مختلف همچون قوه قضائیه،‌ نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و حتی صدا و سیما تکالیفی در نظر گرفته شده است و برای اینکه این وظایف صرفاً جنبه توصیه‌ای نداشته باشند،‌ برای تخلف از آن مجازات پیش‌بینی شده است.

وی با برشمردن برخی از شرایطی که کودکان در وضعیت مخاطره‌آمیز با آن مواجه می‌شوند، افزود: این دسته از کودکان و نوجوانان که بعضاً والدین یا سرپرست قانونی مبتلا به اختلال روانی یا محبوس در زندان دارند یا به انجام اعمالی از قبیل تکدی‌گری و قاچاق وادار می‌شوند و یا از سوی خانواده طرد می‌شوند، مورد توجه ویژه تنظیم‌کنندگان این لایحه قرار گرفته‌اند.

خدائیان به کودکان بزه‌دیده اشاره کرد و گفت: برای جرایمی که نسبت به اطفال و نوجوانان صورت می‌گیرد مجازات‌های سنگینی پیش‌بینی شده به گونه‌ای که حتی برای کوتاهی والدین در انجام وظایف قانونی به رغم برخورداری از شرایط اعمال آن وظایف، ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است.

*آزار جنسی اطفال و نوجوانان تعریف روشنی در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان ندارد

معاون حقوقی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییرات اعمال شده در لایحه طی مراحل مختلف قانون‌گذاری، دستگاه قضایی به عنوان تدوین‌کننده اصلی تا چه میزان با لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسید موافق است، خاطرنشان کرد: این لایحه بنا بر اعمال برخی تغییرات در مراحل مختلف قانون‌گذاری، تفاوت‌هایی با لایحه تدوین‌شده توسط قوه قضائیه دارد از جمله اینکه در ماده 10 لایحه با وجود پیش‌بینی مجازات برای آزار جنسی اطفال و نوجوانان، تعریفی معین از این نوع آزار در لایحه ارائه نداده به گونه‌ای که روشن نیست آیا منظور از آزار  جنسی، تعابیر موجود در فقه و قانون مجازات اسلامی است، یا مفهوم دیگری مدنظر است.

وی تصریح کرد: بنابراین بدیهی است که این ماده از سوی قوه قضائیه با ایراد مواجه شود. البته در یک مورد که مجازات قاچاق کودکان و نوجوانان در لایحه پیشنهادی کمتر از مجازات مذکور در قانون فعلی مبارزه با قاچاق انسان بود با ایراد اینجانب مجلس شورای اسلامی آن ماده را به کمیسیون قضایی عودت داد و در جلسه کمیسیون نسبت به اصلاح آن ماده اقدام شد.

خدائیان ادامه داد: در تعریف خطر شدید و قریب‌الوقوع در این لایحه گفته شده است وضعیتی که حیات یا سلامت جسمی یا روانی طفل و نوجوان به شدت تهدید و در معرض آسیب قرار گیرد و برای حادث شدن این وضعیت در موارد بعدی آثاری پیش‌بینی شده است اما برای آسیب جسمی یا روانی مصداقی معرفی نشده است. با توجه به این مهم که آسیب دارای درجات بوده و حدود این آسیب جسمی و روانی مشخص نشده این موضوع تفسیربردار است. بالطبع با تغییراتی از این دست موافق نیستیم.

معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه لایحه تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان تهیه شده است،‌گفت: این لایحه در صورت تصویب مکمل فرآیند دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان خواهد بود.

وی در خصوص فعالیت‌های دستگاه قضایی با هدف آموزش و قوانین مرتبط با اطفال و نوجوانان به قضات، مجریان قانون و دست‌اندرکاران این حوزه عنوان کرد: معاونت حقوقی قوه قضائیه در کنار فعالیت‌های آموزشی، معاونت منابع انسانی، آموزش دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان را به صورت تخصصی و کارگاهی در اکثر استان‌ها به انجام رسانده است که در آن علاوه بر قضات، ضابطان و مددکاران اجتماعی نیز حضور داشته‌اند.

خدائیان اضافه کرد: علاوه بر موارد مطرح شده، کتاب‌های آموزشی در دو بخش تخصصی برای آموزش دست‌اندرکاران حوزه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و آگاهی‌بخشی کودکان و نوجوانان به زبان ساده و متناسب با سن این طیف تهیه و در اختیار آنها گذاشته شده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: