کد خبر: ۷۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
یک شبکه خبری آلمانی در انعکاس سخنان دیشب رئیس‌جمهور آمریکا درباره آمادگی برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران نوشت که وی نخست سخت ایران را تهدید کرد و سپس از آمادگی برای مذاکره سخن گفت.

به گزارش آوای نشاط، یک شبکه خبری آلمانی در پی سخنان شب گذشته «دونالد ترامپ»  رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی وی برای ملاقات با «حسن روحانی» همتای ایرانی وی نوشت که ترامپ نخست شلاق (چماق)  و بعد هویج را نشان داد.

شبکه خبری ARD نوشت که پس از اینکه ترامپ  چندی پیش ایران را به سنگین‌ترین پیامدها تهدید کرد حالا از آمادگی برای دیدار با روحانی صحبت می‌کند.

ترامپ روز گذشته (دوشنبه) در کاخ سفید در جریان کنفرانس خبری با «جوزپه کنته» نخست‌وزیر ایتالیا  اعلام کرده است که آمادگی دارد که هر زمان و بدون پیش شرط با روحانی دیدار کند. وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار از تمایل خود برای دیدار و مذاکره با رئیس جمهوری ایران خبر داد. او در ابتدای این نشست خبری با تکرار ادعاهای همیشگی گفت: «من و نخست‌وزیر موافقیم که به حکومت بی‌رحم ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود. هرگز.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم ایران را برای توقف همه فعالیت‌های شرورانه‌اش تحت فشار قرار بدهند.»

با این حال ترامپ در ادامه گفت که تمایل دارد با روحانی دیدار کند. وی افزود: «من آماده‌ام با هر کسی دیدار کنم. من به ملاقات اعتقاد دارم.»

آنهم در شرایطی که یک هفته قبل تهران را تهدید کرده بود و گفته بود که تهدید آمریکا می‌تواند پیامدهای سنگینی برای ایران به دنبال داشته باشد. وی در پیامی که در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرد و این پیام را با حروف الفبای درشت نوشت در برابر ایران موضع‌گیری کرده بود.

این موضع ترامپ در شرایطی ابراز شد که پیش از آن روحانی هم خطاب به ترامپ هشدار داده بود که با دم شیر بازی نکند و جنگ با ایران به معنای مادر تمامی جنگ‌ها خواهد بود.

کمی پس از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا، «مایک پامپئو» وزیرخارجه این کشور در گفتگو با  شبکه خبری سی ان بی سی تاکید کرد که او از درخواست  ترامپ برای دیدار با مقامات ایران حمایت می‌کند.با این حال پامپئو همانند گذشته که شروطی 12 گانه را برای ایران لیست کرده بود ادامه داد: «ما قبلا هم گفتیم، رئیس جمهور میخواهد مشکلات را حل کند. اگر ایرانیها نشان دهند که متعهد به تغییرات اساسی در نحوه رفتار با مردم خود هستند، رفتارهای خشونت آمیز را متوقف کنند، و اینکه می‌توانند توافق کنند که وارد یک توافق هسته‌ای ارزشمند شوند که واقعا از تکثیر سلاحهای هسته‌ای جلوگیری کند، خب رئیس جمهور همانطور که گفت آماده است بنشیند و با آنها مذاکره کند.»

ترامپ 8 ماه می (18 اردیبهشت) اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای با ایران (برجام)  خارج می‌شود. این اقدام وی در پی موضع‌گیری‌های او علیه برجام از زمان رقابت‌های انتخاباتی صورت گرفت و موج جدیدی از تنش‌ها در سیاست‌ خارجی این کشور در برابر ایران را آغاز کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: