کد خبر: ۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
محققان ایرانی در دانشگاه ماساچوست موفق شدند بانداژ هوشمندی را تولید کنند که زخم را در بدن مدیریت می‌کند و با مدیریت زمان بهبودی را سرعت می‌بخشد.

به گزارش آوای نشاط، محققان ایرانی دانشگاه Tufts ماساچوست  بانداژ هوشمندی را تولید کرده‌اند که ضمن مدیریت زخم در بدن، در صورت نیاز درمان را نیز به اجرا می‌گذارد. پوریا مصطفی لو از محققان این مطالعه می‌گوید: محیط زخم پویا است اما میزان بهبودی زخم می‌تواند با مدیریت درمان در زمان مناسب سریع‌تر حاصل شود.

به گفته وی بانداژ هوشمند هم دما و هم pH زخم را کنترل می‌کند و در صورت هرگونه تغییر، قادر به تشخیص مشکل بوده و داروی تعریف‌شده را برای التیام زخم ارسال می‌کند. این کار توسط پردازنده مرکزی برنامه‌نویسی شده انجام می‌شود و دکتر قبل از استفاده می‌تواند برنامه آن را تعریف کند.

سیستم دارویی واکنشی حاوی هیدروژل در کنار داروی مقاوم در برابر حرارت و یک گرماساز انعطاف‌پذیر کنترل‌شده الکترونیکی به‌صورت پوششی روی زخم برای آزادسازی دارو در صورت نیاز، بخشی از فرایند پیچیده این بانداژ هوشمند است که بر اساس تقاضای خودکار عمل کرده و ضمن بررسی مراحل درمان، نیاز به انتشار دارو روی زخم را نیز مدیریت می‌کند.

علاوه بر مصطفی لو، محققان ایرانی دیگری همچون علی خادم حسینی و علی تمایل نیز در این مطالعه شرکت داشته اند. در همین راستا ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: