کد خبر: ۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
مقام های ارشد اتحادیه اروپا در مالزی و اندونزی از تغییر سیاست ها و جهت گیری جدید این اتحادیه در مورد روغن پالم خبر دادند که بر اساس آن واردات این ماده خوراکی تا سال 2030 در کشورهای اروپایی آزاد اعلام شد و ممنوعیتی ندارد.

به گزارش آوای نشاط، این اتحادیه سال گذشته واردات این روغن تا سال 2021 به کشورهای اروپایی را ممنوع اعلام کرده بود.
' ماریا کاستیلو فرناندز ' سفیر اتحادیه اروپا در مالزی اعلام روز گذشته کرد: بازارهای اتحادیه اروپا به روی واردات روغن پالم باز است و هیچ ممنوعیتی بر روی این کالا وجود ندارد.
وی گفت: می خواهم به طور آشکار اعلام کنم که بازارهای اروپایی همچنان به روی واردات روغن پالم باز است.
اتحادیه اروپا دومین وارد کننده اصلی روغن پالم از مالزی است.
وی گفت: این اقدام با هدف استفاده بیشتر از انرژی های تجدید پذیر است و هیچ نشانه ای در این اتحادیه برای کنار گذاشتن روغن پالم وجود ندارد.
'وینست گورند ' سفیر اتحادیه اروپا در اندونزی نیز ماه گذشته اعلام کرد که سوخت های زیستی دراین اتحادیه برای مصرف مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی نیز تاکید کرد: اتحادیه اروپا هیچ تصمیمی برای کنار گذاشتن واردات روغن پالم از اندونزی ندارد و همچنان به عنوان بزرگترین بازار جهان به روی این تولیدات باز خواهد بود.
اندونزی و مالزی بزرگترین تولید کنندگان روغن پالم در جهان محسوب می شوند. این دو کشور تولید کننده 85 درصد از روغن پالم در جهان هستند.
کشورهای اتحادیه اروپا بعد از هند دومین خریدار بزرگ روغن پالم درجهان از مالزی و اندونزی هستند.
طبق گزارش انجمن روغن پالم اندونزی، صادرات روغن پالم اندونزی به اتحادیه اروپا در سال 2016، معادل 4.37 میلیون تن و مالزی 2.06 میلیون تن برآورد شده است.
این اظهارات پس از آن رسانه ای شد که در اواسط ماه گذشته میلادی (ژوئن) خرداد 97، دولت های عضو اتحادیه اروپا و همچنین پارلمان این اتحادیه بر سر استفاده از انرژی های تجدید پذیر به توافق رسیدند.
پیشتر پارلمان اتحادیه اروپاخواستار ممنوعیت کامل واردات روغن پالم به کشورهای این بلوک تا پایان سال 2021 شده بود که این مصوبه با مخالفت شدید مالزی و اندونزی و تولیدکنندگان این محصول در جنوب شرق آسیا شده بود.
اندونزی و مالزی حتی اتحادیه اروپا را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرده بودند.
طبق مصوبه جدید پارلمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند 32 درصد از نیازهای بازار انرژی خود را از انرژی های تجدید پذیر مانند روغن پالم به دست آورند ، اما این اتحادیه از سال 2030 بازارهای خود را بر روی واردات این کالا خواهد بست.
در واقع با این اقدام اتحادیه اروپا زمان ممنوعیت واردات بازارهایش بر روی روغن پالم را به تعویق انداخت.
مصوبه پیشینم اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم واردات روغن پالم تا سال 2021 زنگ خطر بزرگی را علیه این صنعت در کشورهای مالزی و اندونزی به عنوان مهمترین تولید کنندگان این کالا در بازارهای جهانی به ارزش 40 میلیارد دلار درسال به صدا درآورده بود.
مقام های مالزی و اندونزی در طول یکسال گذشته پس از اعلام این قانون تلاش های گسترده دیپلماتیک در کشورهای مختلف اروپایی برای عقب راندن این اتحادیه از این تصمیم داشتند.
وزیر کالا و صنایع کشاورزی دولت پیشین مالزی گفته بود: مالزی، اندونزی و تایلند حاضرند تا در صورت اجرایی شدن تحریم روغن پالم، علیه اتحادیه اروپا اقداماتی کنند. او همچنین تحریم روغن پالم را از سوی اتحادیه اروپا را «کارزار نفرت» خوانده بود.
طبق گزارش وزارت کالا و صنایع کشاورزی مالزی، ارزش صادرات روغن پالم این کشور حدود 20 میلیارد دلار درسال است و در حال حاضر حدود 650 هزار نفر در مالزی صاحب زمین پرورش درخت پالم هستند . علاوه براین صادرات روغن پالم این کشور در سال 2017 افزون بر 75 میلیارد دلار درآمد ارزی برای این کشور داشت.
در یکسال گذشته مالزی و اندونزی شاهد تظاهرات گسترده و اعتراض های مکرر سندیکاهای کارگران و تولید کنندگان روغن پالم علیه قانون اتحادیه اروپا بودند.
نمایندگان این سندیکاها از دولت های خود خواسته بودند در صورت قطع صادرات این کالا صدها هزار نفر در این دو کشور بیکار شده و میلیون ها هکتار مزرع کشاورزی نیز نیازمند تغییرات و اصلاح کاربری های کشاورزی است که این موضوع هزینه های بسیار اقتصادی و سیاسی را برای جاکارتا و کوالالامپور به همراه داشت.
از این رو هر دو کشور تلاش های گسترده ای از جمله گفت وگو با تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار دادند و این رایزنی های مستمر در تصمیم گیری جدید اتحادیه اروپا تاثیر داشته است.
روغن پالم روغنی از مغز میوه ی نخل است. بزرگترین عرضه کننده ی این روغن کشور مالزی است که به عنوان روغنی بدن کلسترول در بیشتر کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد.
روغن پالم در بین روغن های گیاهی در رده آخر قرار دارد و به دلیل داشتن میزان بالای چربی های اشباع شده برای مصرف بعد از تمام روغن های گیاهی دیگر توصیه می شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: