کد خبر: ۶۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت:
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه باید در حوزه فناوری به مرجعیت علمی برسیم، گفت: امروزه در تولید علم رتبه ۱۵ و در حوزه فناوری رتبه ۶۲ در دنیا را داریم و این بدان معنی است که تمامی پژوهش‌های ما منجر به فناوری و ثروت نمی‌شود. بنابراین باید تلاش کنیم تا تولید علم ما به حل مشکلات کشور کمک کند.

آوای نشاط: دکتر یونس پناهی در نشست هم‌اندیشی نخبگان فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با تبریک هفته بسیج گفت: نقش و جایگاه بسیج در همه عرصه‌ها و به خصوص در علم و فناوری بی‌بدیل است و ما هم باید با الگو گرفتن از بسیجیان، با روحیات بسیجی فعالیت‌های خود را پیش ببریم. 

دکتر پناهی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه پژوهش، این حوزه باید نیازهای فعلی و آتی کشور در حوزه سلامت را مرتفع کند. همچنین با پژوهش باید در عرصه علم و فناوری سرآمد باشیم و به مرجعیت علمی دسترسی پیدا کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تصریح کرد: باید در حوزه سلامت به دنبال روش‌های جدید و بهبود اقتصاد دانش‌بنیان باشیم که خوشبختانه زیرساخت‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه ایجاد شده است.

دکتر پناهی اظهار کرد: امروزه ۱۵ درصد از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت اعم از دارو، درمان، تجهیزات پزشکی، فناوری زیستی، صنایع غذایی و کشاورزی در حال فعالیت هستند که رشد قابل قبولی دارند، اگر چه سرعت تولید شرکت‌های دانش‌بنیان با حفظ توانمندی و ماندگاری در بازار باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید رقابت کنند تا بتوانند ماندگاری داشته باشند، گفت: ۳۵ درصد در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت، ۲۷ درصد در حوزه دارو و ۳۹ درصد در حوزه تجهیزات پزشکی رشد داشته‌ایم که این آمار باید ارتقاء یابد.

دکتر پناهی با اعلام این که ۱۵ پارک علم و فناوری سلامت در کشور وجود دارد، گفت: باید زیر ساخت‌های لازم در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد تا تولید دانش فنی داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: حدود ۱۱۳ مرکز رشد فناوری سلامت فعال هستند که از این تعداد ۱۵ مرکز در دو سال اخیر تاسیس شده و حدود ۲ هزار و ۸۴۱ شرکت در مراکز رشد استقرار یافته‌اند که حدود ۶۷۵ محصول به تولید اولیه رسیده، ۲۱۸ محصول مجوز گرفته و ۶۷۵ محصول نیز تجاری شده و در بازار وجود دارند و خوشبختانه این روند رو به رشد است.

دکتر پناهی اظهار کرد: استانداردهای سازمان غذا و دارو بین المللی است و این موضوع در دوران کرونا ثابت شد. باید توجه جدی به استانداردهای ارزیابی دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید صادرات محور بوده و به صادرات محصولات خود نیز توجه جدی داشته باشند. وزارت بهداشت حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه خواهد داشت.

به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر پناهی ادامه داد: در سال گذشته از ۸۰ طرح فناورانه حمایت شده است و در سال جاری نیز از طرح‌های فناورانه حمایت‌های لازم خواهد شد و تعداد طرح‌ها باید افزایش داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در پایان گفت: ۱۸ محصول فناورانه شرکت‌های مختلف صادر می‌شود و شرکت‌ها باید تمام تلاش خود را برای افزایش صادرات محصولات خود به کار بندند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: