کد خبر: ۶۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
فرماندار تهران:
احمد قیومی گفت: ادعاهای مدعیان رد صلاحیت این موضوع به ذهن متبادر می کند که دنبال ایجاد هیجان منفی در سطح جامعه است تا از این منظر خود را بیشتر نشان دهد. لذا در این مرحله بحث ردصلاحیت نداشتیم و هیچ وقت هم نبوده و اصلا قانون گذار این موضوع را در اختیار هیات اجرایی نگذاشته است که بخواهد صلاحیت کسی را کلا رد کند.

آوای نشاط: برگزاری انتخابات از مهم ترین ابزارهای کاربردی در پیشرفت مسالمت آمیز اهداف و از شاخص های نظام های مردمسالار و همچنین افزایش مشارکت مردم و تاکید بر جمهوریت از مهم ترین اهداف برگزاری انتخابات درسیستم های سیاسی است تا به این ترتیب مردم در تعیین سرنوشت خود و انتخاب مسئولان کشور شرکت کرده و نظام ها ازیک صدایی و دیکتاتوری فاصله بگیرند.

برپایی و حضور در انتخابات اقدامی جمعی و مدنی مبتنی برعقلانیت است تا خواست ها و مطالبات مردم در انتخاب رئیس قوه مجریه، وکلای ملت، اعضای مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا لحاظ و اراده و حاکمیت مردم در اداره کشور متجلی شود. مجلس شورای اسلامی محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها و برنامه ریزی های جمهوری اسلامی ایران است و به دلیل گره خوردن بسیاری از امور جاری و آینده کشور به خانه ملت، چینش نمایندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه غفلت در انتخاب نمایندگان و سهل انگاری برای حضور افراد شایسته در پارلمان، خسارات زیادی را به کشور وارد می کند، مساله ای که متاسفانه در مقاطع مختلف تجربه آن را داشتیم و اثرات منفی آن در رخدادها و تصمیمات نادرست به مردم و کشور تحمیل شد که برخی از آنها همچنان ادامه دارد. از همین رو همواره از مردم برای حضور در این کنش اجتماعی -سیاسی دعوت می شود.

«مشارکت بالا» یکی از شاخصه های انتخابات در کشور است که همواره مورد تاکید ویژه رهبر انقلاب قرار داشته است. البته توجه به شاخصه ها، اعداد و ارقام میزان شرکت واجدین شرایط در رای گیری های مختلف یکی از مهم ترین سنجه های انتخاباتی است که در رسانه های خارجی نیز منعکس می شود، از همین رو تحریم انتخابات و کاهش رغبت مردم برای حضور در آن از تاکتیک های دشمنان در مواجهه با هر جامعه دموکرات است. مساله ای که در انتخابات ایران نیز مشهود است و عوامل داخلی و خارجی همسو با معاندان تمام تلاش خود را معطوف به این می کنند تا با ترفندهای مختلف، مردم را نسبت به آینده خود مایوس کنند. خالص سازی حربه ای که در انتخابات دوازدهم شورای اسلامی مطرح می شود و می خواهد این گزاره را به افکار عمومی القا کند که فیلترهای حاکمیتی نقش بیشتری در گزینش نمایندگان دارند و حضور مردم حرکت در پازل حاکمیت است نه در راستای تقویت جمهوریت.

برای بررسی این موضوع، میزبان فرماندار تهران بودیم تا ضمن بررسی آمار و ارقام داوطلبان حضور در دوازدهمین انتخابات مجلس ، درخصوص حواشی مربوط به روند احراز صلاحیت ها که این روزها در محافل سیاسی و رسانه ای داغ شده است، گفت و گو کنیم. مشروح گفت و گوی امین صبحی با احمد قیومی، فرماندار تهرا ن با جام پلاس در ادامه از نظرتان می گذرد.

با توجه به فرآیندی که طی شده است، روند انتخابات پیش رو را تشریح کنید.

انتخابات دوازدهمین مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان 11اسفند برگزار می شود. حوزه انتخابی تهران هم تقریبا یک حوزه انتخابی خاص است و اگر از نظر تعداد داوطلبانی را که برای حضور در رقابت های انتخاباتی از این حوزه ثبت نام کرده اند بخواهیم با داوطلبان کل کشور مقایسه کنیم، نسبت تهران، نزدیک به یک پنجم کل کشور است و درهر انتخابات مجلس شورای اسلامی، 30 نماینده خود را در معرض ارزیابی و انتخاب قرار می دهند به علاوه این که ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز مشمول حوزه انتخابی تهران هستند. این حوزه در بخش نمایندگان اقلیت های مذهبی وسیع تر است و محدود به تهران و این چند شهرستان نیست و فرمانداری دیگر استان ها رادراینجا درگیر می کند ولی حوزه انتخابیه متعلق به تهران است و طبیعتا هیات اجرایی آنها در تهران است. اقلیت های مذهبی دارای چهار نماینده زرتشتیان، کلیمیان، مسیحیان ارامنه شمال ایران و مسیحیان آشوری کلدانی هستند که هریک از این اقلیت ها یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند و در این دوره 28نفر داوطلب حضور در بخش اقلیت های دینی شدند که برای هرکدام از آنها یک هیات اجرایی تشکیل می شود.

ترکیب سنی جوانی هم وارد این عرصه شدند؟

بله، ترکیب سنی شرکت کنندگان در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی نیز جالب بود و سن اکثر داوطلبان بین 35 تا 50 سال بود. در سنین 35 تا 40 سال، 966 نفر، بین 40 تا 45 سال 1227 نفر و بین 45 تا 50 سال، 962 نفر ثبت نامی داشتیم که جمع اینها بیش از نیمی از کل را تشکیل می دهد و نزدیک به 65 درصد از کل ثبت نام کنندگان در بازه سنی 35 تا 50 سال بوده و بیشترین آنها در بازه سنی 40 تا 45 سال هستند. این آمار نشان می دهد که جوانان داوطلب نمایندگی شده و خود را در معرض رای مردم شهرشان قرار داده اند که این نکته بسیار حائزاهمیت و قابل تحلیل است و حکایت از این دارد که نگاه به انتخابات جوانانه، بانشاط و امیدوارانه است.

در خصوص شرایط تحصیلی داوطلبان هم اکثریت داوطلبان که تعداد آنها 4271 نفر می شود، مدرک کارشناسی ارشد دارند و 983 نفر صاحب مدرک دکتری هستند و همین طور که عرض کردم این تعداد تاکنون در هیچ حوزه انتخابات سابقه نداشته و در طول انتخابات این عدد را نداشتیم. حالا صلاحیت همه این افراد باید در هیات های اجرایی احراز شود و روند به این صورت است که بعد از قطعی شدن ثبت نام ها استعلام افراد از سوی مراجع پنجگانه که شامل دادستانی، ثبت احوال، ناجا، فراجا و سپاه می شود، صورت می گیرد و طبق قانون، این نهادها موظف به پاسخگویی درخصوص استعلام این افراد هستند. پاسخ استعلام ها نیز در یک بازه زمانی مشخصی انجام شده و نتیجه آن در سیستم بارگزاری می شود وقتی به این عدد و ارقام که بی سابقه است مراجعه می کنید، کاملا مشخص می شود که چقدر زمان می برد تا مبادی قید شده این کار را انجام دهند. بعد از این که پاسخ استعلام ها رسید هیات های اجرایی تشکیل شده و استعلاماتی که برای هر یک از افراد آمده مورد ارزیابی قرار می گیرد و در این مرحله تایید یا عدم احراز داوطلبان با استناد به مفاد قانونی 31، 32 و 33 صورت می گیرد.

خیلی از افرادی که ثبت نام نهایی کرده بودند، یک سری از الزامات قانون جدید را نداشتند یا فاقد تاییدیه پنج سال سابقه کاری مفید در حوزه های آموزشی، پژوهشی، قضایی یا خدماتی که در قانون جدید قید شده است، بودند. البته برخورداری از این تاییدیه در قوانین قبلی مد نظر نبود و این مورد در قانون جدید مورد توجه قرار گرفته که برخی در این مورد دچار اشکال بودند یا این تاییدیه را تهیه نکرده یا مدارک مرتبط با آن را بارگذاری نکرده بودند.

فکر می کنم بیشترین مورد هم مربوط به این بند بود؟

بله بنابراین این که می گوییم خیلی ها احراز نشدند منظورمان این نیست که اینها عدم تایید دارند بلکه احراز نشدند و باید این بخش را اصلاح کنند یا قسمتی به این برمی گردد که انجام نشده است. قسمت های بعدی هم به استعلام ها برمی گردد که به آن اشاره کردم. این موارد تازگی ندارد و همیشه هم بوده است. در دوره قبل یعنی یازدهم، از 3477 نفر داوطلب 6 درصد آنها یعنی 206 نفر عدم تایید گرفتند. قاعدتا این رقم در دوره دوازدهم تغییر پیدا می کند، بنابراین هیچ کدام از مواردی که در روزهای اخیر عنوان می شود که برخی می گویند عدم احراز آنها تایید شده یا ردصلاحیت شده اند، وجود نداشته و اگر قرار بود کسی تایید نشود، جزو کسانی بود که تایید نشده است.

مگر رد صلاحیت هم با هیات اجرایی است؟

خیر.

یکی از چیزهایی که باب شده همین است.

این حرف ها بیشتر به دلیل ایجاد فضایی است که برخی دوست دارند به آن دامن بزنند که می گویند ما ردصلاحیت شدیم. کجا رد صلاحیت نوشته شده؟ چنین نکته ای وجود ندارد. اصلا مگر رد صلاحیت توسط ما انجام می شود؟ رد صلاحیت از اختیارات شورای نگهبان است که در مرحله آخر و بر اساس ضوابطی که دارند، صورت می گیرد. در این مرحله نهایتا برای آنها نوشته ایم که شما احراز نشدید، یعنی ما صلاحیت آنها را احراز نکردیم و باید برخی موارد را اصلاح کنند مثلا ممکن است یکی از مدارک دچار نقص باشد که باید آن را بارگذاری کرده و قید کنند که این موجود است ازجمله پنج سال سابقه کار یا چیزهای دیگر.

پشت پرده چیست؟ چند سال است انتخابات برگزار می شود و روند آن مشخص است، این حرف ها از سوی کسانی مطرح می شود که در دوره های مختلف انتخابات حضور داشتند و قطعا می دانند هیات اجرایی چیست و شورای نگهبان کدام است و تفاوت آنها با یکدیگر را کاملا درک می کنند. موضوعاتی نظیر تایید صلاحیت، عدم احراز، عدم تایید صلاحیت و... برای آنها محرز و مشخص است؛ بنابراین زمانی که این فضاسازی ها می شود، حتما پشت پرده و عقبه ای دارد. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

به نظرم بهتر است صحبت در این خصوص را به تحلیلگران این حوزه بسپارید. شاید من به عنوان فرماندار تهران و فرماندار حوزه انتخابیه تهران، هر حرفی که بزنم طور دیگری برداشت شود.

اتفاقا مساله ما همین است که در حال حاضر ادعایی در این خصوص مطرح شده است و شما به عنوان فرماندار باید از آن دفاع کنید.

آنها مدعی شدند و آن که مدعی شده است باید پاسخ بدهد، ولی شما رسانه ای هستید و بهتر می دانید که اگر کسی در این حوزه حرف راست بزند نمی تواند توجه کسی را جلب کند. بنابراین تلاش می کند که موضوع را قدری پررنگ تر کند وگرنه کسی که سال ها در حوزه های اجرایی کشور کار کرده است و پیشینه ای دارد، نمی تواند بر مبنای این که اطلاع ندارد اعلام کند رد صلاحیت شده ام.

حتما دلایلی دارد و باید از او بپرسید نیتش چیست. قاعدتا این موضوع به ذهن متبادر می شود که دنبال ایجاد هیجان منفی در سطح جامعه است تا از این منظر خود را بیشتر نشان دهد. لذا در این مرحله بحث ردصلاحیت نداشتیم و هیچ وقت هم نبوده و اصلا قانون گذار این موضوع را در اختیار هیات اجرایی نگذاشته است که بخواهد صلاحیت کسی را کلا رد کند.

پس می توان گفت ادعای عدم تایید صلاحیتی که این روزها مطرح می شود، دروغ است؟

قاعدتا اصلا چنین عبارتی به کار نرفته است کسی بگوید که برای من نوشته اند شما ردصلاحیت شده اید. اصلا جایگاه این مساله در هیات اجرایی نیست. گفته شده شما احراز نشدید، موارد مستند هم قید شده است که مثلا صلاحیت شما به استناد فلان موضوع احراز نشد. وقت هم دارید و می توانید موارد ذکر شده را در سیستم لحاظ و بارگذاری کنید.

اشاره داشتید که شرایط قانونی اجازه انتشار اسامی افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده است را نمی دهد با توجه به روند الکترونیکی ثبت نام ها امکان این که اسامی افرادی که صلاحیت آنها احراز شده است وجود دارد و ممکن است این فهرست را در پایگاهی منتشر کنید؟

این امکان وجود دارد و مساله پیچیده ای نیست ولی دلیلی برای این کار نیست. در مرحله احراز صلاحیت هستید و هنوز به تایید صلاحیت نرسیدید. فرض کنید شما اسم نوشتید، ثبت نام کردید و ثبت نام قطعی کردید و احراز شدید. تازه وارد مرحله تایید و تعیین صلاحیت ها می شوید که در شورای نگهبان پیگیری می شود. شاید نمی خواهید کسی بداند که شما تا این مرحله رفتید. اسامی معمولا بعد از این که شورای نگهبان صلاحیت این دوستان را بررسی می کند، اعلام و نامزدهای راه یافته به انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند. به نظرم آن زمان درست تر است، مگر این که کسی خود تمایل داشته باشد و بگوید احراز شدم یا نشدم.

همین چیزهایی که این چند روز منتشر شد را خود دوستان اعلام می کردند. برخی دوستان عکس متن نامه ای که محرمانه به آنها ابلاغ می شود را در شبکه اجتماعی گذاشته و زیر آن نوشته بود که صلاحیتم رد شده است در حالی که این مطلب در تصویری که به اشتراک گذاشته بود نوشته نشده است. بنابراین این اقدام از نظر امکان شدنی است اما مرسوم نیست و شاید درست نباشد پیش از تایید صلاحیت شورای نگهبان این موضوع اعلام شود.

بحث نمایشگاه بین المللی تهران یکی از مباحثی است که همواره در بحث ترافیک تهران مطرح بود و مدت هاست که تبدیل به معضل و بحران شده است. تدبیر و راهکار شما در این خصوص چیست؟

یکی از نکاتی که باید در شهر تهران که پایتخت و ام القرای کشور است، مورد توجه قرار گیرد این است که بحث تولید و اشتغال از بحث های مهم در این حوزه است. ازسوی دیگر نیز نمایشگاه بین المللی مرکزیتی برای حضور صنعتگران، تبادل آنها، شناسایی ظرفیت های کشور و نحوه بهره مندی ازامکانات و توانمندی های موجود در این زمینه است. بنابراین مساله تعطیلی و جابه جایی نمایشگاه بین المللی تهران و نقش این مرکز در شدت حجم ترافیک باید به صورت جامع و کامل مورد بررسی قرار گیرد تا ببینیم ترافیک منطقه ای که در مجاورت نمایشگاه بین المللی درایامی که نمایشگاه برگزار نیست چقدر روان تر است؟ آیا تغییری در ترافیک محدوده چمران، پارک وی و سئول رخ می دهد؟ پاسخ به این سوالات نیازمند مطالعات مستند و پژوهش است و نمی توان فقط به طرح مساله اکتفا کرد. باید ببینیم زمانی که نمایشگاه برقرار است آنجا شلوغ می شود یا این که آن منطقه به دلایل هندسی، شلوغ است؟

بحث نمایشگاه شهر آفتاب...

بله موضوع نمایشگاه شهر آفتاب مطرح شد که من گفتم نه موافق و نه مخالف این تعطیلی بودم. چون برخی عنوان می کردند برویم شهر آفتاب. مگر شهر آفتاب آماده است که بخواهیم به آنجا برویم؟ از این گذشته شهر آفتاب یک پنجم مساحت و عرصه و اعیان نمایشگاه بین المللی را دارد و از نظر امکانات اصلا قابل قیاس با آنجا نیست و شرایط آنها متفاوت است. البته این مطالب کاملا صحیح است. در نمایشگاه شهر آفتاب یک مشابه سازی صورت گرفته و امکانی تسهیلی برای برپایی نمایشگاه هست اما کاملا متفاوت از نمایشگاه بین المللی است. آیا زمانی که آنجا نمایشگاه برگزار می شود با معضل ترافیک روبه رو نمی شویم؟ آیا فرق می کند ترافیک در جنوب تهران باشد یا شمال آن؟ همان طور که گفتم ما از این موارد مطلع نیستیم و همه این موارد باید مورد مطالعه قرار گیرد. اگر هم دوستان در این خصوص بررسی انجام داده اند، نتایجش را به ما ارائه کنند. در هر صورت تصمیم گیری در این خصوص در حیطه اختیارات شورای اسلامی شهر تهران نیست.

آیا موارد دیگری هم در این باره وجود دارد؟

موارد بسیاری قابل طرح است، به عنوان شهروند بیان می کنم مگر قرار نبود خط 7 مترو به نمایشگاه بیاید، چرا این اتفاق نیفتاد و خط عوض شد؟ خیلی ها خواستار جابه جایی نمایشگاه بین المللی هستند اما پاسخ به این ابهامات مهم است. باید بدانیم این نظر فلانی است که نمایشگاه تعطیل شود یا کار کارشناسی در این خصوص صورت گرفته و مشخص شده است.

علت ایراد کمیته تطبیق فرمانداری از مصوبه ای که مطرح شد، چه بود؟

مصوبه ای که مطرح شد و کمیته تطبیق فرمانداری از آن ایراد گرفت، متفاوت از این بود و الان به آن اشاره می کنم؛ بحث این بود شورای اسلامی شهر در مصوبه خود خواستار تعطیلی نمایشگاه شده بود. ما با استناد به بند 20 ماده 55 اعلام کردیم صراحت قانونی وجود دارد که این فضا مبحث قانونی بالادستی دارد و مرجع تصمیم گیر آن مربوط به یک فضای دیگری بوده و هست. بر همین اساس ما نیز نظر صریح و کارشناسی درباره نمایشگاه بین المللی ارائه کردیم و گفتیم تعطیلی نمایشگاه به استناد این ماده قانونی و قانون رفع موانع تولید باید به این شکل انجام شود. مصوبه بعدی در خصوص ممنوعیت اجرای تبلیغ برای نمایشگاه بین المللی بود. طبق این مصوبه عنوان شده بود حالا که ما نمی توانیم نمایشگاه بین المللی را تعطیل کنیم، پس در صورت برپایی نمایشگاه، اجازه نمی دهیم تبلیغات انجام شود.

این موضوع در کمیته تطبیق مطرح شد و طبق بند 20 ماده 55 یا مواد قانونی که سال 1392 در باب رفع موانع تولید مصوب و ابلاغ شده، این مصوبه مغایر تصمیمی است که در شورای اسلامی شهر تهران اتخاذ شده است. بنابراین ما این مصوبه را تایید نکردیم و گفتیم باید اصلاح شود. .. اگر قرار بر این شد نمایشگاه به جای دیگری انتقال یابد، باید در وهله نخست زیرساخت های جای جدید فراهم و این جابه جایی در گام بعد انجام شود. قطعا ایجاد نمایشگاه، ترافیک منطقه را بالا می برد. این طبیعی است؛ اما تنها راه حل این مشکل، تعطیلی نمایشگاه است. آیا با ناوگان حمل و نقل مثل مترو نمی توان این معضل را حل کرد؟ این موارد باید بررسی شود یا این که با تغییرات هندسی، شرایطی فراهم کرد مسیر باز شود و حرکت را روان تر می کند. اگر همه اینها بررسی شد و به این نتیجه رسیدند که این گره با این تدابیر باز نمی شود باید آماده سازی در مکانی جدید که در شان نمایشگاه بین المللی جمهوری اسلامی باشد، در دستور کار قرار گیرد.

نمایشگاه بین المللی، تولیدات داخل را به سایر کشورها معرفی می کند و به فضای تولید، فروش و صادرات رونق می بخشد؛ پس باید مراقبت کنیم همه جوانب مورد بررسی قرار گیرد و در دام تصمیمات شتاب زده و عجولانه نیفتیم. البته تصمیم گیری در این خصوص کلان و فراتر از شورای شهر تهران و فرمانداری است. بنابراین اتخاذ تصمیم درست نیازمند تحقیق و مطالعه است و اگر شدنی بود که در همین محل دائمی خدمات ارائه می شود و اگر نبود باید در جای دیگری به این مساله مهم توجه شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: