کد خبر: ۶۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
تقابل تیم فوتبال نساجی با نیمار و یارانش در ورزشگاه آزادی تهران فرداشب در حالی برگزار می‌شود که میزبانی نساجی از تیم فوتبال الهلال عربستان سومین میزبانی این تیم مازندرانی از تیم‌های خارجی است.

آوای نشاط: تاریخچه بازی‌های نساجی مقابل تیم‌های خارجی در ایران نشان می‌دهد که پیش از این ۲ مسابقه با تیم‌هایی از ۲ قاره دیگر نیز برگزار کرده است.

تیم فوتبال نساجی مازندران فرداشب از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف الهلال عربستان می‌رود تا نخستین مسابقه خانگی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا را مقابل نیمار جونیور و یارانش برگزار کند. تقابلی که با توجه به برد نساجی در دیدار نخست مقابل مومبای سیتی هند و صدرنشینی تیم مازندرانی در جدول گروه D برای شاگردان سید مهدی رحمتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. طبیعتا برای الهلالِ پرستاره نیز با توجه به کسب یک امتیاز از مسابقه نخست، این مسابقه بسیار پراهمیت است.

اما صرف‌نظر از مسائل فوتبالی و امتیازی مرتبط به جدول این گروه و آن‌چه که در زمین بازی و روی چمن حاشیه‌دار ورزشگاه آزادی قرار است اتفاق بیفتد، این مسابقه از یک حیث دیگر برای تاریخچه باشگاه نساجی می‌تواند پراهمیت باشد؛ نخستین میزبانی رسمی از یک تیم فوتبال خارجی.

نساجی دومین مسابقه‌اش در لیگ قهرمانان آسیا را برگزار می‌کند، اما این مسابقه نخستین بازی خانگی نساجی در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. هرچند که به دلیل ماجرای خانه‌به‌دوشی نساجی این مسابقه را نمی‌توان چندان هم خانگی دانست. با این حال نساجی فردا میزبان است و الهلال مهمان.

به بهانه این مسابقه، نگاهی به تاریخچه میزبانی نساجی از تیم‌های خارجی مهم نشان می‌دهد که تیم مازندرانی پیش‌تر و در سال‌های دور دو بار از تیم‌های خارجی میزبانی کرده که هر دو مسابقه هم دوستانه و تدارکاتی بود. به عبارتی دیگر، این نخستین میزبانی نساجی از یک تیم غیرایرانی در مسابقه‌ای رسمی است.

آمریکا، شوروی، عربستان

اگر قرار باشد تعداد تقابل‌های نساجی با تیم‌های غیرایرانی را مرور کنیم، قطعا عددی که به دست می‌آید بیشتر از ۲ مسابقه است. نساجی چندی پیش در هند نخستین مسابقه‌ رسمی‌اش با یک تیم خارجی را برگزار کرد. اما به جز آن در تاریخچهتیم ریشه‌دار و قدیمی مازندرانی، چند مسابقه تدارکاتی دیگر نیز به چشم می‌خورد که البته همگی خارج از کشور و در قالب ۲ اردوی تدارکاتی نساجی در ترکیه برگزار شده بود.

همین چند ماه پیش نساجی در اردوی آماده‌سازی‌اش که در کمپ گرین‌پارک کاراتپه ترکیه برگزار شده بود سه مسابقه دوستانه و تدارکاتی برگزار کرده بود که هر سه مسابقه نیز با تیم‌های عربستانی انجام شد. در نخستین دیدار تدارکاتی مقابل الخلیج عربستان به نتیجه تساوی بدون گل رسید. در دومین بازی با نتیجه ۳ – ۱ از سد القادسیه عربستان گذشت و مسابقه سوم را ۳ – ۱ به الصفا عربستان واگذار کرد. نساجی دو سال پیش هم یک اردوی تدارکاتی در ترکیه داشت که در آن اردو نیز دو مسابقه دوستانه با تیم‌هایی از این کشور مسابقه داد.

اما میزبانی‌های نساجی از تیم‌های خارجی به چند دهه پیش برمی‌گردد. یک بار در دوران پیش از انقلاب یک تیم امریکایی مهمان نساجی شد و در قائمشهر دو تیم به مصاف هم رفتند و یک بار هم نساجی در ساری میزبان تیمی از اتحاد جماهیر شوروی شد. به بیانی دیگر سه میزبانی نساجی از تیم‌های خارجی در سه شهر و ورزشگاه مختلف انجام شد.

نساجی ۲ – دالاس آمریکا ۲

سال‌های پیش از انقلاب نساجی یک مسابقه دوستانه با تیمی از امریکا داشت. البته تیمی که به مصاف دالاس امریکا رفت به دلیل اضافه شدن چند بازیکن، «منتخب شاهی» نامیده شده بود. شاهی نام قائمشهر در دوران پیش از انقلاب بود.

طبق آن‌چه که در نشریات ورزشی آن زمان ثبت شده، حدود ۱۰ هزار نفر برای تماشای این مسابقه به ورزشگاه شهر رفتند. مسابقه به دقیقه ۱۰ که رسید، مرتضی هاشمی توانست دروازه مهمان را باز کند. اما میزبان برنده به رختکن نرفت. یک دقیقه پیش از پایان نیمه نخست، دلالس گل تساوری را وارد دروازه میزبان کرد. پنج دقیقه پس از آغاز نیمه دوم یک بار دیگر میزبان توانست دروازه دالاس را باز کند. این بار احمد مسیح‌زاده برای مازندرانی‌ها گلزنی کرد. اما گل دقیقه ۷۷ امریکایی‌ها باز هم بازی را به تساوی کشاند و همین نتیجه نیز تا پایان باقی ماند. مسابقه در نیمه دوم پرتنش و پرخطا دنبال شد. تا جایی که کاپیتان دالاس به دلیل خطاهای مکرر با کارت قرمز اخراج شد.

در این تصویر که از همان مسابقه به جا مانده، به ترتیب نشسته از راست شادروان کیومرث اسماعیلی، حسن خوشبخت، شاهرخ کیانی، دبیر ملکیان، جعفر ابراهیم‌پور، شادروان مرتضی هاشمی، شادروان دبیر قانع‌پور، شادروان شهروز تورانی، شادروان محسن عقیلی، شادروان مهدی قنبریان، شادروان محمود ایزدی، محمدعلی ابراهیمی، احمد مسیح‌زاده، محسن هاشمی، محمود بیداریان و نفر ایستاده شادروان جمشید افتخاری دیده می‌شوند.

نساجی صفر - تیم ملی امید شوروی ۱

در حافظه استادیوم قدیمی شهید متقی ساری که اکنون چند سال است به بهانه بازسازی با برداشتن سکوهای فلزی اطراف زمین به زمین مخروبه و بلااستفاده تبدیل شده، برگزاری یک مسابقه دوستانه بین نساجی و تیم ملی امید اتحاد جماهیر شوروی ثبت شده است. مسابقه‌ای که با استقبال پرشور فوتبال‌دوست‌ها مواجه شده بود و به سود تیم مهمان پایان یافت.

اسفند ۱۳۶۹ تیم فوتبال نساجی مازندران میزبان تیم ملی امید شوروی شد. تیم پرقدرتی که چند وقت بعد تقریبا با همان ترکیب به تیم ملی بزرگسالان شوروی تبدیل شده بود. کاپیتانی نساجی را در آن مسابقه، ستاره آن روزهای فوتبال مازندران و شمال ایران یعنی نادر دست‌نشان بر عهده داشت.

تیم امید شوروی نیز با ترکیب اصلی‌اش به مازندران آمده بود و مسابقه تدارکاتی برگزار کرد. میخاییل چنکو که در سال‌های پایانی دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی از ستارگان فوتبال شوروی و اروپا بود نیز در این مسابقه حضور داشت.

این مسابقه با تک گل تیم مهمان ۱ – ۰ به سود تیم ملی امید شوروی پایان یافت. برای نساجی در این مسابقه ترکیبی که در تصویر زیر مشاهده می‌شود به میدان رفت.

نساجی – الهلال

سومین مسابقه خانگی نساجی در مقابل تیم‌های خارجی قرار است روز سه‌شنبه ۱۱ مهر برگزار شود. مسابقه‌ای که این بار حتی کسب یک امتیاز از آن می‌تواند بسیار ارزشمند و تاثیرگذار باشد.

نیمار و یارانش دیشب وارد تهران شدند و فرآیند میزبانی باشگاه نساجی از الهلال پرستاره آغاز شد. اما میزبانی اصلی در زمین چمن نه چندان باکیفیت آزادی باقی مانده است.

طبق اعلام رسانه‌ها الهلال با نظر ژرژ ژسوس سرمربی این تیم یاسین بونو، سرگئی میلینکوویچ و روبن نوس را در سفرش به تهران همراه ندارد و کالیدو کولیبالی، مایکل دلگادو، مالکوم، نیمار و میتروویچ ستاره‌هایی هستند که الهلال را برای مسابقه با نساجی در تهران همراهی می‌کنند.

تقابل مهم نساجی با الهلال که ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه روز سه‌شنبه ۱۱ مهر در تهران برگزار می‌شود را «ما نینگ» داور مطرح چینی قضاوت می‌کند.

کد خبر 793156
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: