کد خبر: ۶۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
بررسی عملکرد‌۲‌سال اخیر وزارت اطلاعات
مجموعه واجا، ستون اصلی قدرت پنهان امنیت ایران و بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی برآمده از انقلاب، فرزندان امام و انقلاب است. ایشان لزوم صددرصد انقلابی ماندن این قدرت پنهان امنیت نظام را در «جنگ اطلاعاتی» وسیع دشمنان نظام اسلامی تعریف کرده‌اند. و در توصیف قدرت اطلاعاتی دشمن، معتقدند ما در میانه یک میدان بزرگ جنگ قرار داریم که یک طرف آن، نظام جمهوری اسلامی و طرف دیگر آن، جبهه وسیع و قدرتمندی از دشمنان است.

آوای نشاط: اهمیت استراتژیک و ژئوپلیتیک غرب‌آسیا زمینه‌ای ایجادکرده است که سرویس‌های جاسوسی خارجی کشورهای فرامنطقه‌ای نظیر موساد، CIA و MI۶ فعالیت مضاعفی را در این منطقه دارند. عمده فعالیت این سرویس‌های جاسوسی نیز درخصوص مقابله بنیادی با حاکمیت و قدرت‌یابی نظام جمهوری اسلامی ایران خلاصه می‌شود اما نگاهی به عملکرد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، نشان داده است که دشمنان شماره یک ایران اسلامی از ریگی گرفته تا جیسون رضائیان و همچنین دیگر گروه‌های نفوذی، خرابکار و ضدانقلاب در توراطلاعاتی این وزارتخانه گرفتار می‌شوند.

همه این دستاوردها توسط سربازان گمنامی انجام می‌شود که جهادشان در خفا صورت می‌گیرد و نتایج درخشان آنها باعث نیکنامی ملت و دولت ایران در عرصه جهانی می‌شود. شاید همین مسأله باعث شده که دولت‌های متخاصم، سرویس‌های جاسوسی، رسانه‌های ضدایرانی و تجزیه‌طلبان از این نهاد انقلابی کینه به دل بگیرند و همواره درصدد تخریب وجهه این نهاد بوده و ابایی در استفاده از کلیدواژه‌هایی نظیر «اعترافات اجباری»، «شکنجه و قتل متهمان»، «سرکوب مخالفان»، «جاسوسی از حریم خصوصی شهروندان»، «فشار براحزاب، تشکل‌ها، اصناف و...»، «سرکوب اقلیت‌های مذهبی و قومی»، «دخالت در حوزه اقتصاد، هنر، ورزش» و... درخصوص اقدامات قانونی وزارت اطلاعات نداشته باشند. البته بازبینی عملیات‌های انجام‌شده توسط این وزارتخانه در مقاطع مختلف، نشان‌ می‌دهد که این نهاد انقلابی با انجام وظایف خود به نوعی تامین‌کننده امنیت پایدار کشور است که با نقش‌آفرینی به‌موقع خود در بزنگاه‌های مختلف، به تضمین امنیت در جامعه اهتمام داشته و از بروز آشوب‌های خرد و کلان در سطح جامعه جلوگیری کرده است.

انقلاب اسلامی ایران چهار دهه پرفراز و نشیب را پشت‌سر گذاشته است؛ بحران‌هایی که به تنهایی کافی بود تا دولت و ملتی را از پای درآورد اما ایمان و ایستادگی دولتمردان جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر سرمایه‌های مردمی، شرایطی ایجاد کرد که روایت این ۴۵سال برای بسیاری گفتنی، شنیدنی و درس‌گرفتنی است. انقلاب اسلامی ایران به مدد پایمردی سیاست‌گذاران، مسئولان و از همه مهم‌تر مردم که در نگاه بنیان‌گذار این نظام ولی نعمت محسوب می‌شدند، علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه چهار دهه طلایی را تجربه کرده و مهیای نیم‌قرنی شدنش است.

 گوهری به نام امنیت
امنیت یکی از مطالبات جدی مردم از دولت‌هاست. این خواسته بحق که یکی از نیازهای اساسی ما انسان‌هاست در این زمانه پرآشوب، تبدیل به گوهر نایابی شده و همه دولت‌ها سعی دارند با انواع اقدامات مستقل، نیابتی و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی به این دستاورد برسند و در سایه آن به پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، اجتماعی و... دست پیدا کنند.امنیت جمهوری اسلامی ایران دارای الگوی کاملا بومی، مردمی و متکی به آموزه‌‌های اصیل اسلام است. با نگاهی به سرنوشت کشورهای همسایه، می‌توان به این جمع‌بندی رسید که اکثر آنها امنیت خود را ذیل برقراری رابطه با قدرت‌های سلطه‌‌گر می‌دانند و برای دستیابی به آن، هزینه‌‌های گزافی را صرف میزبانی از پایگاه‌‌های نظامی یا خرید تسلیحات می‌کنند تا از این بابت در امان باشند. آنها از ظرفیت‌های ناب خود غافل‌ هستند، ظرفیتی که در کشور ما با درایت رهبر انقلاب، جنبه برون‌مرزی نیز یافته و تبدیل به یکی از مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی در نفوذ منطقه‌ای شده است.
 
امنیت، پیش‌نیاز اعتماد به آینده
بنابراین گزافه نیست که بگوییم امنیت پیش‌نیاز تولید ثروث، قدرت و اعتماد به آینده است و بی‌دلیل نیست که دشمنان قسم‌خورده نظام با شیوه‌های مختلف درصدد برهم زدن آن هستند و در این راستا اقدام به برهم زدن امنیت آحاد جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوانان می‌کنند؛ توطئه‌ای که مکررا توسط نهادهای مختلف و ذی‌صلاح خنثی شده و برگ زرینی به دفتر افتخارات  ایران افزوده است. در همه این سال‌ها خدمات نهادها و سازمان‌های مختلف در حوزه خدماتی، امنیتی و اطلاعاتی با جزئیات و تحلیل کارشناسان امر در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است و مردم به فراخور دغدغه و علاقه‌مندی خود، پیگیر مسائل عرصه‌های گوناگون بوده‌اند اما محرمانه بودن اقدامات صورت‌گرفته در واجا، به نوعی باعث شده تا خدمات سربازان گمنام ایران اسلامی که منادیان اصلی امنیت هستند، با ملاحظات مختلف در اختیار مردم قرار گیرد.
 
برخی  اقدامات امنیت‌آفرین
مجموعه واجا، ستون اصلی قدرت پنهان امنیت ایران و بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی برآمده از انقلاب، فرزندان امام و انقلاب است. ایشان لزوم صددرصد انقلابی ماندن این قدرت پنهان امنیت نظام را در «جنگ اطلاعاتی» وسیع دشمنان نظام اسلامی تعریف کرده‌اند. و در توصیف قدرت اطلاعاتی دشمن، معتقدند ما در میانه یک میدان بزرگ جنگ قرار داریم که یک طرف آن، نظام جمهوری اسلامی و طرف دیگر آن، جبهه وسیع و قدرتمندی از دشمنان است. سرویس‌های جاسوسی طرف مقابل محور اصلی این رویارویی هستند. در این جنگ پیچیده اطلاعاتی، شیوه‌ها و روش‌های مختلفی در دستور کار است؛ از «نفوذ و سرقت اطلاعات» و «تغییر محاسبات تصمیم‌گیران» و «تغییر باورهای مردم» تا «ایجاد نابسامانی مالی و اقتصادی» و «ایجاد آشفتگی‌های امنیتی»؛ مانند مسائل اخیر در بازار ارز، ردپای بیگانه و دستگاه‌های اطلاعاتی آنها مشهود است. مواردی که کارگزاران واجا  به‌خوبی آنها را شناسایی کرده و سربازان گمنام امام‌زمان(عج) نیز با اهتمام به این اشراف اطلاعاتی در خنثی‌سازی این توطئه‌ها و ناکامی دشمنان امنیت و آرامش ایران اسلامی خوش‌درخشیدند که برخی از این عملیات‌ها در ادامه از نظرتان می‌گذرد:
 
انهدام شبکه‌های مسلح تروریستی
همین چند روز پیش بود که معاندان شکست‌خورده در میدان جنگ‌نرم دوباره دست به اسلحه شده بودند تا در سالگرد شکست سنگین خود در جنگ ترکیبی علیه نظام، آشوب‌هایی را در گوشه و کنار کشور به راه بیندازند. در همین راستا واجا با صدور اطلاعیه‌ای از خنثی‌‌سازی ۳۰انفجار همزمان در تهران و دستگیری ۲۸تروریست خبر داد. طبق گزارش‌ها و اطلاعات به‌دست‌آمده فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و با داعش همکاری داشت، با هدایت نیرو‌های داعش اقدام به ساخت بمب و آزمایش آنها در برخی از شهرستان‌های استان آذربایجان‌غربی می‌کرد. اعضای این گروه با هماهنگی‌های انجام‌شده، اقدام به ساخت تله‌های‌ انفجاری، بمب، جلیقه انفجاری و انتحاری که ریموت‌های تایمر موبایلی روی آنها نصب شده بود کرده بودند تا در مراسم جاماندگان اربعین در تهران، شروع مدارس و مناسبت‌های پرتجمع عملیات تروریستی انجام دهند.
دستگیری این افراد توسط سربازان وزارت اطلاعات، توطئه شومی را خنثی کرد که می‌توانست تبعات سنگینی را به امنیت جامعه تحمیل کرده و استارت یک آشوب و ارعاب همه‌جانبه در کشور را فراهم کند که ابتر ماند. البته انهدام شبکه تروریستی محدود به این عملیات نمی‌شد و پیش از این نیز ۴۰۰بمب توسط واجا کشف و  خنثی شده بود بمب‌هایی که قرار بود  در هیات مذهبی منفجر شود و فضای رعب وحشت به مراسم عاشورا و تاسوعا تسری پیدا کند و دشمنان با این اقدام یک تیر و دو نشان زده و علاوه بر تحرکات نظامی، باعث ترس و وحشت مردم از حضور در تکایا باشد؛ اقدام خرابکارانه‌ای که با هوشیاری به بن‌بست رسید.
استفاده از تروریست‌های اجاره‌ای و قتل‌عام مردم با ترورهای کور دیگر ترفند تروریست‌ها برای ایجاد ترس و ناامنی در جامعه بود تا علاوه بر ناامنی در کشور، هدف بلندمدت دیگری همچون ایران‌هراسی و مخدوش‌ساختن چهره کشورمان در مجامع بین‌المللی را دنبال می‌کرد که واجا در این خصوص نیز به‌موقع ورود کرده و با دستگیری ۲۰۰ تروریست، این نقشه شوم را نیز در نطفه خفه کرد.انهدام دو تیم تروریستی وابسته به سرویس‌های بیگانه در سیستان‌وبلوچستان، دستگیری اعضای تیم تروریستی تجزیه‌طلب در شمال‌غرب کشور، دستگیری عناصر حمله تروریستی به حرم شاهچراغ، شناسایی و انهدام هسته‌های عملیاتی منافقین در چندین مرحله و دستگیری عوامل ترور مولوی عبدالواحد ریگی بخشی از مهم‌ترین اقدامات واجا علیه گروهک‌های تروریستی در طول این دو سال بوده که سهم گسترده‌ای در ورود سلاح به کشور و ناامنی مناطق مرزی داشتند که وزارت اطلاعات در این خصوص نیز مقتدرانه عمل کرده و مانع تحقق اهداف این گروهک‌ها در کشور شد.
 
مقابله جانانه با خرابکاری‌های صنعتی
هدف‌قراردادن کارخانجات صنایع دفاعی کشور یکی از راهبردهای دشمن برای مقابله با پیشرفت ایران قوی بوده است، از همین رو خنثی  سازی تهدیدات و  عملیات‌های خرابکارانه در مراکز صنعتی و دفاعی کشور یکی دیگر از اقداماتی است که وزارت اطلاعات در این حوزه نقش‌آفرین بوده است؛ بمب‌گذاری در واحدهای تولیدی، هک سامانه‌های خطوط تولید و استفاده از ریزپرنده‌ها برای هدف‌قراردادن این مراکز ازجمله اقدامات انجام‌شده در این حوزه است که سربازان گمنام امام‌زمان(عج) با انجام اقدامات سلبی مانع از تحقق آن شده‌اند. 
 
سربازان گمنام در میدان اغتشاشات
راه‌اندازی اغتشاش به بهانه‌های مختلف به‌منظور ایجاد بی‌ثباتی یکی از راهبردهای ثابت نظام سلطه به رهبری آمریکا در نقاط مختلف دنیاست؛ ایران اسلامی نیز از این فتنه مصون نمانده و از ابتدای انقلاب با غائله‌های کمونیستی، مسلحانه و شورش منافقین در سال‌های دهه ۶۰، اغتشاش ۱۸تیر، فتنه ۸۸، اتفاقات آبان ۹۸ و اغتشاشات اخیر مواجه بود. طبق وظایف محول‌شده به نهادها، پیشگیری و مقابله با اغتشاشات، تشخیص منابع اطلاعاتی و مالی اغتشاشگران، نبرد اطلاعاتی با سرویس‌های بیگانه و کشف ارتباط آمران و عاملان آشوبگران از اهم اقدامات  واجا در این خصوص است که در سال گذشته نیز به‌خوبی سازماندهی شد و به این ترتیب خط و ربط دشمنان در ایجاد فضای اعتراضی نسبت به فوت خانم امینی، کشاندن فضای اعتراض به اغتشاش و تبدیل فضای اغتشاش به حرکت مسلحانه و کشته‌سازی ردیابی شد و با دستگیری سرحلقه‌های این آشوب، نقشه‌های دشمنان و اپوزیسیون در تکرار وقایع پاییز سال گذشته نقش بر آب شد.
 
شاهکار وزارت اطلاعات در دستگیری مفسدان اقتصادی 
نظام اقتصادی یکی از مهم‌ترین زیرنظام‌های جامعه است و نقش فزاینده‌ای در بقا و فنای جامعه دارد از همین رو دشمن بازنده در میدان نبرد پا در عرصه جنگ نرم و جنگ اقتصادی گذاشت تا با این ترفند و افزایش تهدیدات به رویای دیرینه خود که براندازی جمهوری اسلامی است، دست یابد. از همین رو وزارت خزانه‌داری آمریکا  با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، زمینه کاهش ارزش پولی کشورمان را فراهم کرد و با به‌راه انداختن این جنگ ارزی می‌خواهد از کشورمان امتیاز بگیرد. مقابله با تهدیدهای اقتصادی و برقراری امنیت در حوزه اقتصاد و کسب و کارها یکی از وظایف وزارت اطلاعات است و باید با اتخاذ راهبردهایی، جرایم این حوزه را شناسایی و مخلان این عرصه را بازداشت کند. انهدام شبکه سازمان‌یافته در این حوزه تنها گوشه‌ای از اقدامات سازنده و امیدآفرین در این عرصه است که مطمئنا نیازمند تلاش های بیشتری است تا توطئه‌های اقتصادی دشمن نیز خنثی شده و مردم علاوه بر امنیت از توانایی مالی و اقتصادی نیز بهره‌مند شوند.

نخبگان؛ هدف جدید سرویس‌های جاسوسی
در ماه‌های اخیر اخبار و تصاویر زیادی منتشر شد تا به واسطه آن اینگونه القا کنند که بخش عظیمی از نخبگان کشور مهاجرت کرده‌اند یا درصدد خروج از کشور هستند موضوعی که پس از شائبه‌های طرح‌شده توسط مسئولان تکذیب و عنوان شد که آمارهای اعلام‌شده در این خصوص کذب محض است البته نمی‌توان منکر افزایش مهاجرت دانشجویان و همچنین تشویق متخصصان برای خروج از کشور شد. دولت‌های رقیب که پیش از این به سرقت هویت و میراث ایرانی می‌پرداختند این بار درصدد هستند با ارائه برخی امتیازات به بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی ایران و جذب نیروهای مستعد بپردازند. از همین رو وزارت اطلاعات خود را موظف دانست تا برنامه‌هایی را به منظور مقابله با جریان‌های تبلیغی غیرقانونی جذب نخبگان تدوین کند تا از این رهگذر اطلاعات اقتصادی و راهبردی کشورمان در عرصه‌های مختلف درز نکرده و علاوه بر این، با القائاتی نظیر غیرقابل زیست‌بودن ایران برای نخبگان و تخلیه کشور از منابع زبده انسانی جلوگیری کند.
در همین راستا اقدامات گسترده اطلاعاتی را به منظور شناسایی شبکه رابطان و عوامل فعال اجرایی انجام داده و در نهایت موفق به رصد سرپُل اطلاعاتی این تیم و مانع از افشای اطلاعات مهم نهادهای حساس و تخصص های ویژه رشته‌های مختلف شدند. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در فعالیت دو ساله خود در دولت سیزدهم علاوه بر اقداماتی که در بالا به تفصیل به آنها اشاره شد، عملیات‌های متنوعی را در حوزه مبارزه با مواد مخدر، نبرد اطلاعاتی با سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان و ضربه به سرویس‌های بیگانه، مقابله با فرقه‌های ضاله، رویارویی با خرابکاری‌های اینترنتی و پدافند سایبری را در کارنامه درخشان خود دارد و با اتخاذ به این رویکردها، تاکنون موفق شده است تجربه‌های موفقی را در عرصه های اطلاعاتی و امنیتی کسب کرده و گام‌های بلندی را در مسیر توسعه امنیت کشور بردارد.
بدون شک ارتقاء نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها از جمله اهداف وزارت اطلاعات است و این نهاد برای دستیابی به این آرمان ملی باید از هم‌افزایی و همکاری با سایر نهادهای حاکمیتی استقبال کرده و گام‌های موثری را در تامین امنیت ملی کشور بردارد. مطمئنا گزارش ارائه‌شده بخش کوچکی از تلاش‌های شبانه‌روزی وزارت اطلاعات برای مقابله با دشمنان در حوزه‌های مختلف است و حساسیت مسائل امنیتی و اطلاعاتی و فعالیت گسترده در زمینه جاسوسی و ناامن‌سازی ایران مانع از این می‌شود که مشروح خدمات سربازان گمنام امام زمان در اختیار افکار عمومی قرار گیرد و در پایان به این جمله بسنده می‌کنیم که چتر اطلاعاتی ایران به قدری گسترده است که هیچ نقطه‌ای برای مهره‌های‌نفوذی امن نیست و این اشراف اطلاعاتی سبب افشای‌باگ‌های امنیتی دولت‌های سلطه‌گر وکلافگی آنها از اقتدار وزارت اطلاعات جمهوری‌اسلامی‌ایران و دشمنی بیش‌ازپیش آنها شده است.
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: