کد خبر: ۶۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع آگاه، گزارش داد که رئیس‌جمهور سوریه طی هفته‌های دیگر و در رأس هیأتی رسمی به چین سفر خواهد کرد؛ دیدار مقامات دو کشور در سطوح عالی با موضوع روابط دوجانبه پکن و دمشق، محور اصلی این سفر خواهد بود.

آوای نشاط: روزنامه «الاخبار» مطلع شد که «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در راس هیأتی رسمی از این کشور در هفته‌های آینده به پکن سفر خواهد کرد.

الاخبار نوشت: این خبر پس از آن اعلام می‌شود که چند روز از برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو و اعلام کریدور اقتصادی از هند به اروپا می‌گذرد؛ کریدوری که از خلیج‌فارس و بندر حیفا در فلسطین اشغالی گذشته و سپس یونان به آلمان می‌رود.

منابع دیپلماتیک شرقی به الاخبار اطلاع داده‌اند که به احتمال زیاد یک هیأت عالی‌رتبه سوری به‌زودی به پکن، پایتخت چین سفر خواهد کرد تا با مقامات چینی دیدارهایی در سطوح عالی داشته باشد؛ گفته می‌شود که موضوع گفت‌وگوها توسعه روابط دوجانبه بین دمشق و پکن خواهد بود. 

براساس این گزارش، باتوجه به نقش چین در کمک به سوریه برای غلبه بر بحران اقتصادی، مقامات سوری گفته‌اند که این سفر «بسیار مهم» خواهد بود و اسد در یک مراسم رسمی با «شی جین پینگ»، همتای چینی  خود دیدار خواهد کرد.

سفر رئیس‌جمهور سوریه یک نقطه عطف استراتژیک در مسیر روابط دمشق و پکن، و همچنین یک نشان قوی دیگر از نقش چین در منطقه غرب آسیاخواهد بود. جایگاهی که پس از ایفای نقش پکن در دستیابی به مصالحه عربستان و ایران در بهار امسال آغاز شد و مسیر این نقش‌آفرینی با برگزاری سه نشست برای رئیس‌جمهور چین در عربستان سعودی طی ماه دسامبر ۲۰۲۲ تداوم پیدا کرد.

نشانه جدیدی از تغییر در سیاست خارجی چین در قبال دولت سوریه، بعد از سفر «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در ژوئیه ۲۰۲۱ به دمشق و دیدار وی با بشار اسد دیده شد. مقامات پکن در چارچوب این سفر خود به منطقه، پیامی قوی از روند کنارگذاشتن تدریجی ملاحظات غرب در خصوص روابط رسمی با دولت دمشق مخابره و اعلام کردند که چینوارد  مرحله سیاسی جدیدی با دمشق شده است؛ آن هم پس از گذشت ۱۰ سال از بحران و جنگ داخلی که این کشور را دربرگرفت.

الاخبار در بخش دیگری از گزارشش نوشت: این سفر در درجه اول سیاسی است و بر تمایل چین برای تثبیت مشروعیت دولت سوریه و استحکام جایگاه رئیس‌جمهور اسد در سطح بین‌المللی تاکید دارد؛ این روند علی‌رغم تلاش آمریکایی‌ها برای ایجاد مانع در مسیر آشتی کشورهای عربی و سوریه، پیگیری می‌شود. دولت آمریکا به دنبال اهداف دیگری از جمله محروم‌کردن دولت سوریه از سرمایه‌گذاری‌ها و هرگونه پیشرفت سیاسی از طریق گسترش کنترل کامل بر خاک سوریه است؛ واشنگتن به دنبال فروپاشی اقتصادی، خونریزی اجتماعی و مانع‌تراشی در برابر هرگونه تلاش برای بازسازی این کشور است.

در ادامه گزارش الاخبار آمده است: این دیدار همچنین تمایل چین برای گسترش نقش و حضور خود در خاورمیانه را نشان داده و به معنی ارسال پیام‌هایی به دولت آمریکا مبنی بر نادیده گرفتن نگرانی‌های غربی که چینی‌ها در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌اند، خواهد بود؛ این پیام علی‌رغم مواضع محکم آمریکا و کشورهای غربی در شورای امنیت و در قبال موضوع سوریه ارسال می‌شود.

الاخبار در این گزارش به خطوط کلی سیاست خارجی چین هم اشاره کرده و می‌نویسد: تغییر در این خطوط کلی، در قالب غیبت اخیر شی، رئیس‌جمهور چین در اجلاس گروه ۲۰ در هند منعکس شده است. او پیش‌تر در اجلاس گروه ۲۰ سال گذشته در اندونزی تاکید کرده بود که حضورش، علی‌رغم اختلافات بین کشورهای حاضر، به این دلیل است که او «یک دولتمرد است و باید توانایی حضور و مشارکت در گفت‌وگوها» را داشته باشد؛ در حالی که امسال به طور کلی در این نشست شرکت نکرد.

در پایان این گزارش آمده است: پس از رویدادهای اجلاس سران گروه ۲۰، تردیدهایی مبنی بر شرکت رئیس‌جمهور چین در نشست مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه وجود دارد؛ نشستی که قرار است در نوامبر آینده در سانفرانسیسکو به عنوان بخشی از تشدید تنش‌ها و ارسال پیام به آمریکایی‌ها برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، سوریه ، اجلاس گروه 20
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: