کد خبر: ۶۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی انجام شد که ۱۶ میلیارد دلار آن سهم پتروشیمی‌ها بوده است.

آوای نشاط: احمد مهدوی ابهری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اگر در کشور تولید حمایت و موانع آن برداشته شود رشد اقتصادی به تبع آن افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: باید به دنبال مزیت‌های کشور رفت که با تولید بیشتر به اقتصاد کمک کند و به سمت اهداف می‌رویم.

به گفته ابهری گفته می‌شود از تولید حمایت می‌شود اما شعار است که باید عملی شود زیرا صنعت پتروشیمی بنا بر آمار لوکوموتیو اقصادی کشور است.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بود که ۱۶ میلیارد دلار سهم پتروشیمی‌ها بوده یعنی ۳۰.۱ درصد که بدون در نظر گرفتن سهم بورس کالا است.

وی ادامه داد: نقش برجسته پتروشیمی در صادرات غیر نفتی و بازار سرمایه ملموس است که با نگاهی به بازار سرمایه پتروشیمی ۳۰ درصد از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.

مهدوی ابهری خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم زنجیره تبدیل مواد پتروشیمی را به کالای نهایی در نظر بگیریم در صادرات غیر نفتی سهم ۴۵ درصدی خواهیم داشت.

به گفته وی ارزش سهم ما در بورس کالا و انرژی ۶.۵ میلیارد دلار است.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به اینکه اقتصاد حکم می‌کند این صنعت را توسعه و منافع آن را افزایش دهیم اضافه کرد: در زمان تحریم‌ها پتروشیمی‌ها اگرچه راه دشواری داشتند اما دچار مشکل نشدند.
وی ادامه داد: دولت در بودجه ۱۴۰۲ نرخ خوراک و سوخت را تثبیت کرد که مورد اعتراض قرار گرفت و در نهایت در مجلس مصوب نشد و به عهده دولت گذاشته شد.

به گفته ابهری دولتی که در سال رشد تولید و مهار تورم باید تلاش کند با رفع موانع رشد تولید و رقابت پذیر شدن رشد اتفاق می‌افتاد به همین دلیل اگر خوراک قیمتی باشد که محصول نتواند رقابت کند ظلم به خودی است.

وی با اشاره به اینکه تعیین قیمت ۷ هزار تومانی برای خوراک و ۴ هزار تومان سوخت از سوی دولت که طی ۳ ماه گذشته تلاش شد تغییر کند، سرمایه گذاری را زیر سوال می‌برد، تاکید کرد: وقتی قیمت‌ها ثابت باشد توجیه سرمایه گذاری از بین می‌رود، ما نمی‌توانیم جزیره‌ای جدا از دنیا باشیم، محصولات صادرات محور باید در پارامترهایی که در اقتصاد پتروشیمی اثر می‌گذارد، لحاظ شود.

مهدوی ابهری خاطر نشان کرد: محصول پتروشیمی صادرات محور است یعنی باید سیاست گذاری ها بر اساس آن باشد بنا بر قانون الحاق ۲ چرا دولتی که شعار مردم مداری می‌دهد از قانون پیروی نمی‌کند.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به تلاش های انجام شده برای بازگشت به فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده دولت قانع شد که پتروشیمی ها به فرمول بازگردند که این امر موجب بهبود فضای کسب و کار در پتروشیمی نیز می‌شود و امید می‌رود با این فرمول گذاری وضعیت پتروشیمی‌ها در تولید بهبود پیدا کند و توسعه شتاب بیشتری بگیرد.

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته پتروشیمی‌های اوره‌ای طلب ۴۵ هزار میلیارد تومانی خود را را از دولت در سامانه تعهدات دولت به ثبت برسانند. چرا که اگر این بدهی به ثبت نرسد دولت تعهدی به پرداخت آن ندارد.

مهدوی ابهری با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها در رأس شرکت‌های تولیدی ارز آور هستند خاطر نشان کرد: سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات بوده که ۱۴ میلیارد دلار آن را به نیما فروختیم و مابقی برای واردات تجهیزات و فاینانس هزینه شد.

به گفته دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در ۱۷ ماهه اخیر ۱۷ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار ارز به نیما تزریق شده است که ماهانه یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار می‌شود.

وی با اشاره به افزایش رشد تولید در چهار ماهه اول سال جاری خاطر نشان کرد: ۱.۴ درصد رشد تولید در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری وجود داشته اما صادرات وزنی ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

مهدوی ابهری در خاتمه با اشاره به اینکه در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری یک میلیون ۶۲۴ هزار و ۹۱۸ تن محصولات پتروشیمی در بورس کالا به فروش رفته است خاطر نشان کرد: عرضه در بورس کالا افزایش ۲۵ درصدی داشته است که منجر شد نزدیک به ۴۳۷ میلیون دلار صادرات را نسبت به سال گذشته از دست دهیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: