کد خبر: ۶۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
رئیس جمهور در سومین نشست خبری
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به دولتمردان توصیه کرده برای حل مشکلات مردم در میدان باشند، گفت: اقتصاد و زندگی مردم را به اراده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی وصل نمی کنیم.

آوای نشاط: سیدابراهیم رئیسی روز سه شنبه در سومین نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و اربعین حسینی (ع) و قدردانی از اصحابه رسانه که همواره دولت را در اطلاع رسانی و  انکعاس اخبار دولت یاری می‌دهند  و بخشی از رسانه ها با نقدهای منصفانه به دولت کمک می کنند، گفت: ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می دانم که همواره برای تبیین نظر دولتمردان برای مردم عزیز و انعکاس نظر مردم به مسئولان فعال هستند و می توانند ارتباط دوسویه و دوجانبه باشد که مردم و مسئولان را با یکدیگر مرتبط کنند که در جریان دغدغه های مردم و مشکلات مردم دولتمردان بیش از پیش قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: دولت کار خود را دوسال قبل در حالی آغاز کرد که شرایط و کشور در وضعیت خاصی بود؛ در آن شرایط کرونایی، اقتصاد با کسری بودجه، شرایط تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست مواجه بود که برخی از صاحبظران و دولتمردان گذشته با تردید می گفتند که دولت چگونه می خواهد این شرایط را مدیریت کند و شرایط را به پیش ببرد.

رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم با توکل به خدا و اعتماد به داشته های بسیاری که ملت و کشور دارد و برخورداری از نیروهای جوان و کار آمد کار را آغاز کرد در حالی که دشمنان باور نداشتند  در این شرایط بتوان کشور را اداره کرد.

گفتمان دولت بازگشت به مردم و با نگاه مردم

رئیس جمهور ادامه داد: کشور ما ظرفیت‌های فراوانی دارد و معتقدیم با تغییر گفتمانی که در این دولت پیش آمد، بازگشت به مردم و با مردم بودن را سرلوحه خود قرار دادیم و با نگاه به داشته های درون کشور و رجوع به داخل، کار را شروع کردیم که این گفتمان می تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل کند.

آیت الله رئیسی گفت: شرایطمان به نحوی شد که با کمک مومنانه مردم و کادر درمانی و بهداشتی وضعیت و شرایط کرونایی در مدت کوتاه تغییر کرد. کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ هزار میلیارد بود که می توانست برای کشور مشکل ایجاد کند اما با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد.

وی عنوان کرد: نرخ تورم که نزدیک به ۶۰ درصد بود به ۴۶ درصد کاهش یافت و با تامین کالاهای اساسی به نحوی اطمینان در تامین همه اقسام کالاهای اساسی برای کشور ایجاد شد.

رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به ۴ درصد افزایش یافت

وی خاطرنشان کرد: شرایط کسب و کار تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف گذشته ۴درصد و بیش از آن را نشان داد در ۱۴۰۱ هم رشد اقتصادی ۴ درصد در کشور شد.
رئیس جمهور گفت: این نشاندهنده این است که در کشور امید ایجاد شده است تورم تولید ۱۰۳ تبدیل به ۳۰ درصد شد. رشد ماشین‌آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد. رشد تولید ۶ درصد شد. همه شاخص ها نشان دهنده رشد و تلاش پیشرفت است.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافت ، ۲۳ استان ها کشور اعلام می‌کنند وضعیت بیکاری در استانشان نشان می دهد شرایط کاملا متفاوت شده است در یک سوم استان های کشور نشان می دهد نگران بیکاری هستند اما اشتغال ایجاد شده است.

 ۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل فعال شد

رئیس جمهور گفت: ۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل فعال شد یعنی اشتغال و تولید در کشور فعال شده است. زمینه کار و  فعالیت در کشور در بخش‌های  مختلف ایجاد شده است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: همه این شاخص‌هایی است که نشان می دهد کارها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و تلاش‌هاش که انجام شده جواب داده و بعد از این همه جواب می دهد.

وی یادآور شد: دشمن تلاش کرد که دو راهبرد را دنبال کند اول منزوی کردن ایران در جهان و دوم مایوس کردن مردم در درون، هر دو راهبرد شکست خورد و در منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نا آخرین پرونده خواهد بود. ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه اینها در دستور کار دولت است و همه را همزمان دنبال می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: ما مساله ارتباط با همسایگان در کنار این موضوع دنبال کردیم و در حوزه ارتباط با همسایگان موفق شدیم. ارتباط با همسایگان را دنبال کردیم و موفق شدیم. ارتباط با کشورهای اسلامی را که دچار وقفه و مشکل شده بود را احیا کردیم.

تجارت ایران با همسایگان ۱۴ درصد رشد کرده است

رئیس جمهور با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم، از رشد ۱۴ درصدی ارتباطات تجاری در این بخش خبر داد و گفت: دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسو را دنبال کرد و سطح روابط اقتصادی و سیاسی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: در ارتباطات تجاری با منطقه معلوم شد که ظرفیت‌های زیادی در این کشور وجود دارد و طی برقراری ارتباط با آفریقا، آمریکای لاتین و بسیاری از کشورهای آسیایی، فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، با عضویت در شانگهای، عضویت اخیر در بریکس معلوم شد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد ‌دشمن در سیاست منزوی کردن ایران اسلامی نشد. هم وضعیت سیاسی و هم وضعیت اقتصادی نشانگر این است که دشمن در راهبرد خودش موفق نشد و شکست خورد.

وی افزود:‌در حوزه ناامید و مایوس کردن مردم هم به همین ترتیب است. به یاد دارید که هنوز چند ماهی از روی کار آمدن دولت سیزدهم نگذشته بود که یک حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها به صورت سراسری شروع شد و در سراسر کشور تلاش کردند که مردم را عصبانی کنند اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت کار را دنبال کردند و دشمن را ناکام گذاشتند. دشمن هم متوجه شد که مردم با دولت همراه هستند و بنای دولت هم بر کار است و شعار دولت هم ما می‌توانیم است.   

وی یادآور شد: اعتقاد و باور دولت این است که همچنانی که ایران در حوزه‌های بسیاری مثل دفاع مقدس، دفاع از حریم حرم، حوزه‌های علم و فناوری، در صنایع هسته‌ای‌ و نظامی موفق شد و در بسیاری از حوزه‌ها توفیق به دست آورده، حتما در حوزه‌های دیگر هم موفق خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن احساس کرد کشور در حال پیشرفت است؛ همان تحلیل به جا و حکیمانه‌ای که رهبری در دانشکده افسری به آن اشاره کردند، گفت: دشمن احساس کرد ما در همه حوزه‌ها در حال پیشرفتیم، به ایجاد اغتشاش در کشور رو آوردند. تصورشان این بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند. حتی غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و دل به اغتشاشات بستند و تصورشان این بود که اینگونه می‌توانند به اهدافشان برسند.

آیت الله رئیسی درباره اقدامات دولت در بخش مسکن گفت: اختصاص زمین و تسهیلات از جمله اقداماتی دولت در این حوزه بود که در این راستا چندی پیش بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داد شد.

رئیس جمهور رایگان شدن آب و برق و گاز خانواده های کم درآمد را جزو برنامه های دانست و افزود: رایگان شدن بیمه سلامت از برنامه های مهم دولت است  به طوری که در کشور کسی نباشد که تحت پوشش نباشد؛ در همین ارتباط ۶ میلیون نفر  به صورت رایگان بیمه شدند.

وی تاکید کرد: یقین داریم با کمک مردم و مردمی کردن اقتصاد و با حضور و مشارکت مردم در حوزه های مختلف و نشاط اجتماعی بسیاری از مسائل قابل حل است.

آیت الله رئیسی به استناد به گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اقدامات صورت گرفته در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: در بهار امسال ۲۵ میلیون نفر از مردم در رویدادهای فرهنگی و هنری با نشاط شرکت کردند که اینها نشانه های مهمی است.

رئیس جمهور افزود: در عید امسال بیش از ۵ میلیون سفر نوروزی داشتیم و در اربعین تعداد زیادی از مردم به کربلا سفر کردند ، اینها نشانه هایی است که مردم علاوه بر خواسته ها و گاهی گلایه هایی از بخش های مختلف دارند اما نشاط و حضور و مشارکت آن ها با دولت برای بازگردن گره ها جدی است.

وی با ابراز امیدواری اینکه دولت در ادامه راه با همراهی مردم و با نگاه به ظرفیت های داخلی  این مسیر را طی کند، خاطر نشان کرد: به گفته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، به قله نزدیکیم و هرگز در این  راه ناامیدی در دل راه نخواهیم داد.

برای رفع ناترازی ها در برنامه هفتم برنامه ریزی شده است

رئیس جمهور یکی از مشکلات در حوزه انرژی را ناترازی های حوزه برق و گاز برشمرد و گفت: در برنامه هفتم برای رفع این ناترازی ها برنامه ریزی شده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای دولت برای بخش برق، تفکیک برق صنعتی و خانگی است.

آیت الله رئیسی رفع مشکلات خانواده های کم درآمد و تامین مسکن آنان را از جمله سیاست های دولت برشمرد و گفت: بیمه سلامت برای ۶ میلیون نفر به صورت رایگان برقرار شده است.

باید نسبت به منافع ملی و منافع مردم اشتراک نظر داشته باشیم

خبرنگار روزنامه جوان از رئیس جمهور درباره مخدوش جلوه دادن دستاوردهای دولت از سوی رسانه‌های منتقد و اصلاح‌طلب و نحوه تعامل دولت با این رسانه‌ها پرسید که آیت الله رئیس جمهور گفت: نگاه منصفانه به عملکرد دیگران بسیار مهم است؛ حتی اگر با انتقاد همراه باشد اشکالی ندارد. منتقدان بهتر است ابتدا هم آنچه دولت تحویل گرفته و هم تلاش‌های انجام شده در این زمینه را ببینند. ممکن است دولت یا دستگاهی در حوزه‌ای هم موفق نشود اما بنا داریم دلایل این عدم موفقیت را به صورت شفاف به مردم اعلام کنیم که ممکن است یا به دلیل عدم تامین بودجه‌ یا حتی کم کاری  باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه دستاوردهای دولت را باید در سبد نظام دید، گفت: این اختلاف دیدگاه در کشور طبیعی است؛ روش و منش من در مسئولیت‌های مختلف پذیرش این نگاه متفاوت بوده است اما نباید نسبت به منافع ملی نباید بی‌توجه بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نقطه اشتراک بین همه احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی که دل در گرو نظام دارند، مفهوم منافع ملی  و منافع مردم است که باید روی آن اشتراک نظر داشته باشیم.

وی گفت: هرجا سخن از منافع مردم است، باید شکرگزار خدا باشیم و اگر هم کسی هم کار خوب انجام داده است، از او تشکر کنیم و اگر نقصی وجود دارد بازگو کردن آن ایرادی ندارد. ما در این مدت تمام تلاش خود را کردیم آنچه که از نواقص و مشکلات و کاستی‌ها وجود دارد با نگاه «ما می‌توانیم» حل کنیم.

آمده‌ایم که مشکل مردم را به گردن گرفته و حل کنیم نه اینکه جامعه را دغدغه‌مند و نگران کنیم

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دولتی نیستیم که مشکلات را به مردم منتقل کنیم، تصریح کرد: تحمل انتقادات و توییت‌ها برای ما بسیار سهل‌تر از انتقال مشکلات به درون جامعه است. ما آمدیم که مشکل مردم را به گردن گرفته و حل کنیم نه اینکه جامعه را دغدغه‌مند و نگران کنیم. روش بنده این است که در مسائل مختلف به هیچ عنوان حق نگران کردن مردم را نداریم. واقعیت به مردم گفته می‌شود اما بنا بر حل مشکل است.

مسیر حل مسائل کشور از همه نخبگان استفاده می‌کنیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بدون حل مسئله نباید از آن عبور کنیم، گفت: چالش‌های موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی همواره در رسانه‌ها و از سوی اقتصاددانان به عنوان مسئله مطرح بود و بنای دولت حل چالش و رفع آن است. با چنین نگاهی آمدیم و برخلاف مسئولان و دولت های گذشته  از کنار موضوعات عبور نمی‌کنیم و در مسیر حل مسئله از همه نخبگان استفاده می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی از همه رسانه‌ها و اصحاب قلم خواست که با انصاف به اقدامات بنگرند و نظرات خود حتی اگر نقدی به دولت داشته باشند، منصفانه بنگارند.

صرف سفر مهم نیست پیگیر اجرای مصوبات هستیم

رئیس جمهور درباره دستاوردهای سفرهای استانی گفت: حضور در استان و دیدن مشکلات در میدان، به رفع مشکلات کمک بیشتری می کند و به همه دولتمردان نیز توصیه کرده ام که بازدید میدانی را در دستور کار قرار دهند و برای رفع آن تلاش کنند.

میز مذاکره را ترک نکردیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه راشا تودی مبنی بر اینکه برخی ناظران نقش سازمان همکاری شانگهای و در کمک به اقتصاد ایران در نجات از تحریم‌های غرب را کمرنگ تعریف می‌کنند و باور دارند که تنها راه نجات اقتصاد ایران نزدیک شدن به کشورهای غربی است، اظهار داشت: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکرده‌ایم بلکه این دیگران بودند که آن را ترک کردند و الان هم تمایل به ادامه بحث و گفتگو با ما دارند.

وی گفت: ما بارها گفته‌ایم که تنها پرونده سیاست خارجی ما پرونده رفع تحریم‌ها نیست؛ پرونده ارتباط با کشورهای همسایه و امثال اینها نیز دنبال می‌شود و به موازات آن عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد.

آیت الله رییسی افزود: شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای و نقش آفرین در آسیا به حساب می‌آید که در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، مسائل امنیت و صلح هم نقش آفرین است و ارتباط با این سازمان برای ما اهمیت دارد.

وی ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند راهکار برون رفت از مشکلات ما لبخند زدن آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی است، من بارها عرض کردم که ما منتظر لبخند آنها نخواهیم شد و اقتصاد و زندگی مردم را وصل به اراده آنها نمی‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ائتلاف جهانی بریکس و ائتلاف منطقه‌ای شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتماً می‌تواند در برابر تحریم‌های آمریکا نقش آفرینی کند.

آیت الله رئیسی بیان داشت: ایران کشور با ظرفیتی هست و آنها نیز به خوبی از آن اطلاع دارند، آنها به خوبی مشخصه‌های ایران را می‌دانند، موقعیت ژئوپلیتیک آن را می‌شناسند، ظرفیت‌های منحصر به فردی که ایران از آن برخوردار است را به خوبی می‌دانند.

وی گفت: با ظرفیت‌های زیادی که داریم، عضویت ایران در شانگهای و بریکس و حضور در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بسیار موثر می‌دانیم؛ این تاثیر هم دو طرفه است چرا که هم برای آنها و هم برای ما تاثیرگذار است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: مسئله رفع تحریم‌ها را هم همزمان دنبال می‌کنیم، اما منتظر تصمیم آنها برای کشور نخواهیم شد.

جامعه دو قطبی نیست/ملت ایران منسجم هستند

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه شرق درباره وجود التهاب در جامعه گفت: اعتقادی به وجود التهاب در جامعه ندارم و این التهاب بیشتر در جناح دشمن وجود دارد و آنها ملتهب هستند.

وی تاکید کرد: در جامعه با وجود همه اختلاف‌نظرها انسجام وجود دارد و این التهاب و دوقطبی  شدن در حوزه‌های مختلف از سوی دشمن القا می‌شود.

آیت الله رئیسی گفت: با شناختی که از جامعه داریم نقاط اشتراک در  بسیار بالاست، ضمن اینکه نقاط اختلافی هم وجود دارد که اشکالی هم ندارد، اختلافاتی هم اگر وجود دارد، با سخن کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه «التهابات در جریان مقابل انقلاب اسلامی وجود دارد و نمی‌دانند با انقلاب در حال پیشرفت و مردمی با اراده و مصمم چه کنند» اظهار داشت: روی سخن من با کسانی است که دغدغه کشور را دارند، عموم ملت ایران و جریان‌هایی که در درون نظام تعریف می‌شوند، دغدغه انقلاب و نظام و مردم و رفع مشکلات مردم را دارند و نباید این مهم را فراموش کرد.

رئیس جمهور گفت: دشمن در صدد القای دوقطبی و چند قطبی در جامعه است که ما آن را قبول نداریم و معتقدیم جامعه ما در عین داشتن اختلافات، منسجم است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: یادتان هست که ۶۱ اقتصاددان نامه نوشتند و درباره تورم سه رقمی در جامعه هشدار دادند. من قصد ندارم اعلام کنم که آنها یا اقتصاد نمی‌دانستند یا دغدغه کشور را نداشتند، من با این ادبیات سخن نمی‌گویم و حتی با مخالفان هم اینگونه حرف نمی‌زنم. در برابر عده‌ای هم بودند که اعلام می‌کردند اگر با همین اصول و مبانی و سیاست‌ها پیش رویم، می‌توان تورم را کنترل کرد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید براینکه این دو نگاه وجود داشت اما به معنای دوقطبی نبود، گفت: یک دیدگاه معتقد به هشدار بود و ما هم معتقدیم اگر همه دست به دست هم بدهیم می‌توانیم کشور را پیش ببریم تا رشد نقدینگی و تورم کاهشی و مهار شود.

وی ادامه داد: در روزهای اغتشاشات، من در دانشگاه‌ها، خیابان‌ها و عرصه‌های مختلف حضور پیدا می‌کردم و با استقبال مردم هم مواجه می‌شدم. در سمت دیگر هم سخن متفاوت بود، انتقاد و اعتراض هم وجود داشت، اما این نشانه التهاب نیست و نشانه وجود دغدغه‌های افرادی در جامعه است که باید به آنها توجه شود و توجه هم خواهد شد.

کار اصلی اربعین بر دوش مردم است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه عراقی درباره حضور زائران ایرانی در راهپیمایی میلیونی اربعین و هماهنگی های صورت گرفته با دولت عراق برای پذیرایی بهتر از زائران گفت: من از دولت و ملت عراق برای میزبانی از زائران اربعین صمیمانه تشکر می‌کنم؛ دولت عراق تمام امکانات خود را برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد مهم به کار گرفته و مردم عراق هم با تشکیل موکب‌ها در صحنه هستند و از زائران اباعبدالله پذیرایی می‌کنند.

وی گفت: دولت ایران نیز تمام تلاش خود را برای فراهم کردن زیرساخت‌های بهتر برای زیارتی آسان، راحت و دلنشین برای زائران انجام داده است، اما کار اصلی برای مردم است چرا که آنها حضور پررنگ با نشاط و با انگیزه‌ای در این مراسم دارند.

آیت الله رئیسی افزود: ایستگاه‌های صلواتی زیادی تشکیل و موکب‌های زیادی ایجاد شده است و در این مسیر چه در عراق و چه در ایران پذیرایی زیادی را از زائران امام حسین شاهد هستیم.

رئیس جمهور کشورمان با قدردانی از مردم ایران برای حضور پررنگ و مثال زدنی، ابراز امیدواری کرد که همکاری دو دولت و دو ملت رویداد عظیمی را رقم بزند.

وی ادامه داد: این رویداد بزرگ جلوه اتحاد ملت‌های اسلامی محسوب می‌شود و امیدوارم با تمهیدات خوب دولت عراق و حضور پررنگ مردم، شاهد مراسم اربعین بی‌نظیری نسبت به سال‌های گذشته باشیم.

به خودکفایی کامل در تولید کاغذ دست خواهیم یافت

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه تمهیدات و برنامه‌های دولت برای افزایش سرانه مطالعه و کاهش قیمت کتاب و حفظ و توسعه سبد فرهنگی خانوارهای ایرانی چیست؟ گفت: دغدغه فرهنگی، دغدغه بسیار مهم و قابل توجهی است، قیمت کتاب مربوط به قیمت کاغذ است. ما می‌توانیم در زمینه تولید کاغذ خودکفا شویم. زیرا زمینه‌هایی برای خودکفایی داریم تا کاغذ وارد کشور نکنیم.

وی با تأکید بر اینکه میزان تولید کاغذ در کشور قابل قبول نبود و باید افزایش پیدا میک‌رد، تصریح کرد: در این دولت و در این دو سال، تولید کاغذ افزایش چشمگیری پیدا کرده و کتب درسی که میزان آن بسیار زیاد است، با کاغذ تولیدی داخلی، چاپ و توزیع می‌شود. این موفقیت بزرگی است و باید آم را ادامه بدهیم.

آیت‌الله رئیسی خودکفا شدن در تولید کاغذ را کاملا دست یافتنی دانست و گفت: گام‌هایی که برداشتیم، در جهت خودکفایی آن بوده است و ارقام نشان می‌دهد که تولید چند برابر شده است و اگر یک گام دیگر برداریم، به خودکفایی کامل در تولید کاغذ خواهیم رسید.

رئیس دولت خاطرنشان کرد: آنچه که رهبر اتفاقاتی در نمایشگاه کتاب فرمودند به عنوان یک دستور و خواسته، کاملا قابل تحقق است و وزارت کشور با همکاری وزارت صمت و بخش‌های دیگر دولت دنبال می کند و به زودی به شما و همه کسانی که دغدغه فرهنگی دارند، اعلام می‌کنیم که در تولید کاغذ به خودکفایی رسیدیم. روزانه‌ها پیدا شده و زمان آن هم زمان دیری نخواهد بود و به زودی اعلام خواهیم کرد.

باید  هوشیارانه حرکت کنیم دشمن را مایوس و پشیمان و وادار به عقب نشینی کنیم

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان مبنی براینکه موفقیت های پی در پی  دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و داخلی  بسیار ملموس و عینی بوده و از طرفی  باعث عصبانیت آمریکا، متحدان و برخی غربگرایان  داخلی شده، علل این موفقیت به رغم همه تخریب‌های که انجام می شود از نظر شما چیست؟ گفت: اولین علت موفقیت توکل بر خداست که بدانیم قدرت دست خداست  همان رمزی که امام در پیروزی انقلاب به ما یاد دادند و دومین  رمز موفقیت اعتماد به  نفس و داشته های ملت بزرگ ایران است  بدانید که این کشور ظرفیت عظیمی دارد  و این را  با همه وجود بدانیم.

وی گفت: سومین عامل امید به آینده است دشمن می خواهد مردم ما را نا امید کند باید هوشیارانه حرکت کنیم دشمن را مایوس و پشیمان و وادار به عقب نشینی کنیم.

آیت الله رییسی یادآور شد: سخنی که با مسوولان و برخی دولتمردان در برخی کشورها داشتم، سوال می‌کنند، شما چگونه با تحریم‌ها و تهدید، کشور پیشرفت داشتید؟ وقتی  پارک های علم و فناوری را می بینند می‌گویند چطور ملت ایران با این همه تحریم تا این اندازه پیشرفت داشته است؟ من عرض می کنم هنر ملت ایران این است که تهدیدها را تبدیل به فرصت ها می‌کند و این دشمن را عصبانی کرده که چگونه کشور که بیشترین تهدید و تحریم داشته اینگونه پیشرفت کرده است؟

وی با بیان اینکه بیشترین تحریم ها در حوزه صنایع نظامی و هسته‌ای داشتیم، گفت: در صنایع نظامی حرف اول را می زنیم  و در صنعت هم دست بالایی داریم.

آیت الله رییسی اضافه کرد: در حوزه علم و فناوری هم بیشترین تحریم ها را داشتیم و برای به دست آوردن قطعه مشکل داشتیم، اما امروز کارهای انجام شده به دست جوانان دیدنی است.

وی گفت: علت عصبانیت دشمن این است که فکر می کردند با این تهدیدها ملت ما متوقف می شود، اما ملت ایران موفق شدند، آنها می خواستند رشد تولید و اقتصادی نداشته باشیم اما به این اهداف دست نیافتند.

آیت الله رییسی با بیان اینکه در دیگر کشورها هم مشکل تورم وجود دارد، گفت: تورم مواد غذایی در برخی از کشورهای همسایه ۲۹ درصد و در اروپا ۱۹ درصد و در برخی کشورها هم ۷۱ درصد است این مشکلات وجود دارد اما با تلاش بسیار، این وضعیت متفاوت می شود.

وی افزود: کار و تلاش و امید به آینده و توجه به سیاست های اصلی نظام که توسط امام و رهبری تبیین شده جزو سیاست های اصلی دولت است و اگر به این سیاست ها عمل شود  سعادت ملت محقق می شود.

آیت الله رییسی اضافه کرد: ما اسناد با لادستی و سیاست های ابلاغی داریم و بنای دولت ما این است که به این سیاست ها،  قانون و قانون مداری  و توانی که در دستان این ملت  است توجه شود و این رمز موفقیت ماست.

فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی اگر نسبت به قوانین ایران پاسخگو باشد، آزاد است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینترنت و عدم دسترسی به شبکه های اجتماعی خارجی، سهولت دسترسی به اینترنت مهم است و وزارت ارتباطات هم در همین راستا حرکت می‌کند و فیبر نوری همه جا می‌کشند و شبکه ملی اطلاعات را درست می‌کنند.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: ما به همه پلتفرم‌ها گفته‌ایم در ایران فعالیت کنید اما نسبت به فعالیت حوزه خودشان پاسخگو باشند.

به دنبال خارج کردن کالاهای مورد نیاز مردم از دلاریزه شدن هستیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا نتایج دستاوردهای دولت در معیشت و زندگی مردم همچنان ملموس نیست و چه زمان مردم به طور عینی این دستاوردها را در زندگی خود احساس خواهند کرد، اظهار داشت: در این خصوص باید گفت اقداماتی که دولت انجام می‌دهد همه در جهت تاثیرگذاری بر معیشت مردم است، به طور مثال افزایش تولید، افزایش تجارت خارجی و افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی در زندگی مردم موثر است.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های اقتصادی ما در بحث تولید و افزایش تبادلات تجاری می‌تواند در زندگی مردم تاثیرگذار باشد، گفت: قیمت‌ها حتماً تاثیرگذار است و تسهیل در کالاهای مورد نیاز مردم هم حتماً در زندگی و معیشت مردم تاثیرگذار است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: اساس تحریم‌ها برای این است که مردم در معیشت و زندگی خود دچار مشکل شوند و اقدامات دولت در راستای تسهیل زندگی مردم است، اما دشمنان به دنبال ایجاد مشکل در فرایند زندگی مردم هستند.

رئیس جمهور بیان کرد: تلاش ما این است که این مشکلات در هیچ کجای زندگی مردم تاثیر نگذارد. بنابراین افزایش تولید، رشد اقتصادی و رشد ذخایر بانک مرکزی همگی در راستای معیشت مردم است.

وی گفت: ما به دنبال خارج کردن کالاهای مورد نیاز مردم از دلاریزه شدن هستیم به نحوی که قیمت ارز، قیمت دلار یا قیمت ارزهای مختلف تاثیری بر زندگی مردم نداشته باشد که این نیاز به تلاش و کار دارد و دولت در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام داده و امیدواریم که نتایج آن را در معیشت مردم به نحوی که دچار مشکل نباشند شاهد باشیم.

به گزارش ایرنا، نشست امروز، سومین نشست خبری آیت الله رئیسی در مقام رئیس جمهور ایران بود؛ وی ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ و سه روز بعد از حماسه ۲۸ خرداد ماه به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، پاسخگوی اهالی رسانه بود.

همچنین شهریور ماه ۱۴۰۱ و در یکسالگی دولت سیزدهم، رئیس جمهور میزبان ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی بود که مهمترین اظهارات و تاکیدهای وی در این نشست، توجه به انتظار مردم از دولت در حل مسایل، تفاوت در مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی، اصلاح ساختارهای فسادزا در دولت، پرهیز از حاشیه و رفع مشکلات کشور باتوجه به نگاه درون، اراده دولت بر کاهش و مهار تورم،‌ توجه به حقوق و دستمزدها، فعال‌تر شدن گشت مدیران، رفع بیکاری به عنوان یک ضرورت مهم کشور و اجرای مصوبات سفرهای استانی بود و علاوه بر آن گزارشی از عملکرد دولتمردان در عرصه های داخلی و خارجی به مردم ارایه کرد.

در نشست خبری امروز که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، بیش از ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور داشتند.

البته آیت الله رئیسی در طول دو سال گذشته و متناسب با شرایط و رویدادهای مختلف در ۹ گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم سخن گفته است که نخستین آن ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۰ و آخرین آن ۳۰ خردادماه امسال بود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: