کد خبر: ۶۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
فعالیت بنیاد «جرج سوروس» در بیروت و دیگر شهر‌های لبنان ادامه دارد و این کشور طی سال‌های اخیر در ردیف اول کشور‌های عربی به عنوان مقصد کمک‌های مالی ۵۰ ملیون دلاری این بنیاد بوده است. این فعالیت‌ها طی سال‌های اخیر از رشد تصاعدی معناداری برخوردار بوده است.
آوای نشاط:  پایگاه جامعه و فرهنگ ملل نوشت: فعالیت بنیاد «جرج سوروس» در بیروت و دیگر شهر‌های لبنان ادامه دارد و این کشور طی سال‌های اخیر در ردیف اول کشور‌های عربی به عنوان مقصد کمک‌های مالی ۵۰ ملیون دلاری این بنیاد بوده است. این
 
فعالیت‌ها طی سال‌های اخیر از رشد تصاعدی معناداری برخوردار بوده است. در یکی از گزارش‌های نشریه لبنانی الاخبار آمده است:
 
“بنیاد سوروس کمک‌های مالی خود را در زمینه توسعه سیاست، فرهنگ و آموزش در بخش خصوصی جامعه لبنان هزینه می‌کند و اکثریت دریافت کننده‌های این کمک مالی را نهاد‌ها و موسسات خصوصی تشکیل می‌دهند و بودجه اعلامی سالانه آن‌ها چندین برابر بودجه نهاد‌های رسمی دولتی بشمار می‌رود. ”
 
کارویژه بنیاد سورس در لبنان
بنیاد «جرج سوروس» بنیادی است که برای گسترش و حاکمیت جامعه باز در سطح جهان فعالیت می‌کند. این بنیاد وابسته به میلیاردر یهودی-امریکایی جورج سوروس می‌باشد. چیزی که بنیاد سوروس را از سایر مؤسسات مالی «خیریه» آمریکایی متمایز می‌کند، گستردگی جغرافیایی آن در سطح جهان است. “بنیاد ترویج جامعه باز” کمک‌های مالی خود را به مؤسسات دانشگاهی، بنیاد‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی که مفاهیم لیبرال را تبلیغ و ترویج می‌کنند و از مسائل جهانی‌سازی فرهنگی دفاع می‌کنند، هزینه می‌نمایند.
 
این سرمایه گذاری‌ها عمدتاً در کشور‌های هم مرز با روسیه، چین و کشور‌های اسلامی بیشتر متمرکز شده است. وب سایت بنیاد جامعه باز ادعا می‌کند که سوروس از سال ۱۹۷۹ حدود ۱۶.۸ میلیارد دلار برای حمایت از مسائل دموکراسی، حکومت داری، حقوق بشر و آزادی‌ها در ۷ منطقه جغرافیایی در سراسر جهان (آفریقا، آسیا و اقیانوسیه، اوراسیا، اروپا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و شمال آفریقا و ایالات متحده) هزینه و به عبارتی سرمایه گذاری کرده است. بر اساس گزارش مالی «بنیاد ترویج جامعه باز» در سال ۲۰۱۹ که به خزانه داری آمریکا اعلام شده است، این بنیاد ۶۶۹ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۵۰۰ دلار مستقیماً به ۹۶ کشور کمک مالی کرده است و ۵۱ میلیون دلار آن‌ها به خاورمیانه و شمال آفریقا اختصاص یافته و سهم لبنان در حدود ۳۶۱۸۰۰۰ دلار بوده است.
 
نقش دانشگاه آمریکایی بیروت
“بنیاد ترویج جامعه باز” از سال ۲۰۰۸ کمک‌های مالی خود را به موسسات خصوصی لبنان از طریق دانشگاه آمریکایی بیروت پوشش می‌داده و اوج پرداخت مالی این نهاد در دوره انقلاب‌های عربی بوده است.
 
شایان ذکر است که فعالیت بنیاد سوروس به دلیل نقش مداخله گر منفی که برای توسعه و گسترش روند جهانی سازی فرهنگی لیبرال داشتند، در بسیاری از کشور‌ها از جمله روسیه، چین، مجارستان و مصر و…. ممنوع شده اند. ولی در لبنان بخاطر وجود بحران اقتصادی و وابستگی گروه‌های سیاسی به خارج از کشور فعالیت این نهاد بین المللی بدون هیچ مانعی ادامه دارد و فقط در سال ۲۰۲۰ بیش از شش و نیم میلیون دلار به ۳۵ موسسه سیاسی، فرهنگی و آموزشی از جمله دانشگاه امریکایی بیروت، مرکز فرهنگی و هنری عربی و موسسه سمیر قصیر، موسسه توسعه علوم اجتماعی و سایر مراکز پرداخت نموده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: