کد خبر: ۶۱۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
طبق گزارش‌ها، تحقیقات درباره یک شبکه جاسوسی موساد در ترکیه که از اهداف آن شرکت‌ها و افراد دخیل در روابط تجاری با ایران بودند، با اعلام جزئیاتی درباره فعالیت‌های سرکرده آن به پایان رسید.

آوای نشاط: تحقیقات درباره یک شبکه جاسوسی با سرکردگی یک کارآگاه خصوصی به نام "کوچوک کایا" به پایان رسیده است. کوچوک کایا در عملیاتی در مه گذشته توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه بازداشت شده بود.

دفتر دادستانی عمومی استانبول علیه ۱۷ نفر که ۶ تن از آن‌ها در بازداشت به سر می‌برند، با اتهامات «ارائه اطلاعات محرمانه به سازمان‌های خارجی به منظور جاسوسی سیاسی و نظامی» کیفرخواست صادر کرده است. اگر این جرم‌ها محرز شوند، تا ۱۵ سال زندان پیش روی محکومان خواهد بود.

کوچوک کایا به منظور تسهیل ارتباط میان اعضای این شبکه که وظیفه تعقیب اهداف موساد را بر عهده داشتند، گروهی در شبکه اجتماعی واتس اپ تشکیل داده بود.

این کارآگاه خصوصی طی چهار سال، ۱۱ بار با ماموران موساد در ۱۰ شهر مختلف اروپایی دیدار و ۲.۷ میلیون لیر ترکیه به عنوان دستمزد از آن‌ها دریافت کرده بود.

طبق تحقیقات به عمل آمده، او اهداف موساد در ترکیه، از جمله یک شرکت و ۲۳ فرد را که با ایران روابط تجاری داشتند، زیر نظر داشته است. اطلاعاتی که او گردآوری کرده و در اختیار موساد گذاشته بود، برای منافع ترکیه «حساس و حیاتی» تلقی شد.

تعاملات کوچوک‌کایا با ماموران موساد از طریق سرکان اوزدمیر، یکی از کارکنان اخراجی نیروهای مسلح ترکیه تسهیل می‌شد.

این کارآگاه خصوصی توسط موساد آموزش دیده بود که درباره برخی رستوران‌ها در استانبول جاسوسی کند و گزارش دهد و با موفقیت‌آمیز بودن وظیفه محوله، از طریق اوزدمیر به ماموران موساد معرفی شده بود. او در دیدارهایش با ماموران موساد،‌ آموزش‌های لازم را در زمینه تکنیک‌های ارتباطات سری و دیگر روش‌های جاسوسی دریافت می‌کرد.

همکاری کوچوک کایا با موساد از طریق ملاقات‌های حضوری طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در چند کشور اروپایی ادامه داشت. او در این مدت،‌حدود ۹۰ هزار یورو پاداش دریافت کرده بود که معادل ۲.۷ میلیون لیر ترکیه است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: