کد خبر: ۶۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
در پی صدور فرمان دولت «جو بایدن» مبنی بر ممنوعیت سرمایه‌گذاری در برخی فناوری‌های حساس، شرکت‌های آمریکایی نسبت به تبعات این تصمیم و اقدام تلافی جویانه دولت پکن هشدار دادند.

آوای نشاط: در پی صدور فرمان دولت «جو بایدن» مبنی بر ممنوعیت سرمایه‌گذاری در برخی فناوری‌های حساس، شرکت‌های آمریکایی نسبت به تبعات این تصمیم و اقدام تلافی جویانه دولت پکن هشدار دادند.

رئیس جمهوری آمریکا هفته جاری با صدور فرمانی با هدف حفاظت از امنیت ملی و جلوگیری از کمک سرمایه و تخصص آمریکایی به نوسازی نظامی چین، سرمایه‌گذاری‌های جدید به ویژه در بخش فناوری‌های حساس از جمله تراشه‌های رایانه‌ای را در چین ممنوع کرد.

واکنش نخست شرکت‌های سرمایه گذاری آمریکایی به صدور این فرمان اعلام نارضایتی بود و بسیاری بر این باور بودند که این فرمان تا آن اندازه که به نظر می رسد در سرمایه گذاری فناوری های چینی محدودیت ایجاد نمی کند. اما اندکی بعد چندین شرکت سرمایه گذاری، نگرانی اصلی در این خصوص را بسته به واکنش چین دانستند.

ریک مکلر از سهامداران شرکت مشاوره سرمایه گذاری چری لین مستقر در نیوجرسی آمریکا گفت: واکنش چین به این اقدام دولت آمریکا به تصمیم دولت پکن بستگی دارد. وی در عین حال جنگ فناوری را میان کشورهای قدرتمند بسیار منفی ارزیابی کرد.

وزارت بازرگانی چین نیز روز پنج شنبه و در واکنش به این اقدام دولت بایدن ضمن ابراز نگرانی شدید از این تصمیم، اعلام کرد که حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می داند.

چین در ماه مه (اردیبهشت) و پس از آنکه واشنگتن برخی محدودیت های صادراتی را بر قطعات و ابزارهای سازنده تراشه آمریکایی به چین اعمال کرد، شرکت میکرون تکنولوژی آمریکایی سازنده قطعات نیمه هادی را هدف قرار داد. آمریکا در پی این اقدام دولت پکن، آن را به تحریم سایر شرکت‌های آمریکایی در میانه تنش‌های فزاینده میان دو قدرت اقتصادی متهم کرد.

تام پلامب مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری مشترک پلامب فاندز نیز در خصوص اقدام دولت بایدن گفت: ساده لوحانه است که فکر کنیم دولت چین اقدام متقابل انجام نخواهد داد.

وی تشریح کرد: چین می تواند صادرات عناصر کمیاب مورد استفاده در لوازم الکترونیکی مصرفی، خودروهای الکتریکی و سایر قطعات را محدود کند یا دیگر شرکت های فناوری آمریکا را هدف قرار دهد.

برچسب ها: جو بایدن ، چین ، آمریکا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: