کد خبر: ۶۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: بخشی از وجوه (پول‌های) ایران در بانک‌های عراق به عمان انتقال داده می‌شود.

آوای نشاط: متیو میلر (مت میلر) سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره نقش عمان و قطر در بازپرداخت بدهی های ایران از سوی عراق افزود: می توانم علاقه مندی و تمایل عمان برای دریافت بخشی از این پول ایران را تایید کنم و ما انتظار داریم این انتقال انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ما معتقدیم این یک گام مهم برای خروج این پول از عراق است زیرا ایران از این پول به عنوان یک اهرم علیه کشور همسایه خود استفاده می کند.

میلر اضافه کرد: بنابراین این پول در عمان نگهداری خواهد شد اما محدودیت های عراق بر این پول در عمان نیز اعمال خواهد شد. از این پول تنها در اهداف غیر تحریمی و بشر دوستانه می شود استفاده کرد و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تایید شود.

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ۲۸ تیرماه معافیت تحریمی جدید عراق برای پرداخت بهای برق وارداتی از ایران را تایید و اعلام کرد که واشنگتن برای بیستمین بار این معافیت برق را تجدید کرده است.

مت میلر درباره معافیت جدید تحریمی ۱۲۰ روز به عراق گفت: معافیت برق عراق را برای بیستمین بار تجدید کردیم و دوباره به این کشور اجازه دادیم که برای پرداخت بهای واردات برق به حساب های محدود ایران در بانک تجارت عراق اقدام کند.  اما تفاوت این معافیت این است که پول سپرده شده در حساب بانکی محدود عراق می تواند به حساب های مشخص بانک های ثالث با دسترسی محدود منتقل شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: سایر شرایط مانند گذشته است، مبنی بر اینکه پول سپرده شده تنها برای فعالیت های غیر تحریمی قابل استفاده است و هر انتقال پول (تراکنشی) که از سوی وزارت خزانه داری تایید می شود. تحریم های آمریکا علیه ایران همچنان اجرا می شوند. ما همچنان در حال بررسی پیشنهاد عراق، گاز در مقابل نفت هستیم و از استقلال عراق در زمینه انرژی حمایت می کنیم.

روزنامه آمریکایی وال استریت در همین روز  اعلام کرد که واشنگتن ۱۴ بانک عراقی را به اتهام انجام معاملات دلاری با ایران تحریم کرده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن ۱۴ بانک عراقی را به اتهام انجام معاملات دلاری با ایران تحریم کرده است.

این گزارش می افزاید، این تحریم ها که توسط وزارت خزانه داری و بانک مرکزی آمریکا در نیویورک اعمال شده، بخشی از تلاش گسترده ایالات متحده برای جلوگیری از ارسال ارز دلار به ایران است.

وال استریت ژورنال نوشته است که هدف از این ممنوعیت، جلوگیری از انتقال دلار آمریکا به ایران و برخی دیگر از کشورهای تحریم شده خاورمیانه است.

پیشتر «احمد موسی العبادی» سخنگوی وزارت برق عراق در این باره به شبکه روسیا الیوم گفته بود که «وزارت برق تمام بدهی‌های عراق به ایران را برای واردات گاز پرداخت کرده است».

وی گفته بود که این بدهی‌ها در یک صندوق اعتباری به بانک تجارت عراق پرداخت شده اما این بانک به دلیل تحریم‌های آمریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، به طور شبه دائمی قطع می‌شود.

پیشتر اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و پرداخت بدهی گاز این کشور به ایران مذاکره کرده بودند.

عراق، سالانه به ۳۴ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، دلار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: