کد خبر: ۶۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
امیرعبداللهیان:
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به دستور رئیس جمهور تا زمانی که دولت سوئد اقدام مؤثری برای حفظ حرمت کتب آسمانی صورت ندهد، ایران سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیرد.

آوای نشاط: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تصمیم کشورمان در واکنش به هتک حرمت قرآن‌کریم در سوئد گفت: سفیر سوئد ماموریتش در تهران پایان یافته است؛ لذا به دستور رئیس جمهور تا زمانی که دولت سوئد اقدام مؤثری برای حفظ حرمت کتب آسمانی صورت ندهد و اقدامی جدی برای برخورد با چنین فرد هتاکی انجام ندهد، ما سفیر جدید سوئد را که قرار بود طی روزهای آینده وارد ایران شود را نخواهیم پذیرفت و کماکان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران نیز به سوئد اعزام نخواهد شد.

وی افزود: این تصمیمی است که آقای رئیس جمهور از من خواستند که انجام شود و به دولت سوئد این تصمیم اعلام شود که ما این اقدام را انجام دادیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در نشست سیاسی شورای معاونین نیز تصمیماتی را اتخاذ کردیم که در این رابطه من مایلم تاکید کنم که برخی کشورهای اسلامی از روز گذشته واکنش‌های خوبی را داشتند. ما با وزرای خارجه کشورهای اسلامی در تماس و به دنبال این هستیم که یک رویکرد واحد، منسجم و مشترک از سوی کشورهای اسلامی برای مقابله با این حرکت و حفظ حرمت قرآن کریم صورت گیرد.

وی افزود: چند روز پیش به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و چند کشور اسلامی برای اولین بار در شورای حقوق بشر سازمان ملل این موضوع مورد توجه قرار گرفت و وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی از جمله اینجانب به صورت مجازی سخنرانی داشتند و برای اولین بار قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر ژنو در محکومیت این اقدام صادر شد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آقای سید حسن نصرالله از لبنان نیز اشاره‌ای داشتند که دست پنهان صهیونیست‌ها در این ماجرا دیده می‌شود. لذا در گفتگوها با وزرای خارجه کشورهای اسلامی آن‌ها را توجه دادم به اینکه باید اهداف این اقدام را بشناسیم و یک اقدام دسته جمعی برای مقابله با این توطئه داشته باشیم.

وی افزود: همانطور که شما اعلام کردید امروز بعد از ظهر وزیر خارجه سوئد با من تماس داشت. او ضمن محکومیت این اقدام به موضع نخست وزیر کشورش اشاره داشت و از من خواست که به آقای رئیسی این موضع نخست وزیر سوئد را منعکس کنم.

وی افزود: وزیر خارجه سوئد توضیحی داد که این فرد از پلیس سوئد صرفاً برای تجمع مجوزی داشته و هیچ مجوزی نه در پلیس و نه در دولت برای اهانت به قرآن کریم به این فرد داده نشده بوده است و این فرد از مجوز سو استفاده کرده است.

وی افزود: لذا من به وی گفتم که شما نمی‌توانید احساسات و افکار عمومی ۲ میلیارد مسلمان جهان را نادیده بگیرید و نمی‌توانید به بهانه آزادی بیان آزادی اعتقادات و ارزش‌های الهی مردم را مورد هدف قرار دهید.

امیرعبداللهیان گفت: تاکید کردم به وزیر خارجه سوئد که بیانیه وزارت خارجه سوئد در محکومیت این اقدام کافی نیست و باید فرد متخلف دستگیر و محاکمه شود و هرگز این اقدام تکرار نشود.

وی افزود: امشب نیز دقایقی بعد از این مکالمه با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، وزیر خارجه عربستان سعودی و چند کشور اسلامی دیگر برای اتخاذ رویه واحد گفتگو و رایزنی خواهم داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت: مدیرکل سیاسی ما دقایقی پیش این موضع ایران را به سوئد اعلام کرد. لذا به عنوان دستور رئیس جمهور هم سفیر آنها را نخواهیم پذیرفت و هم سفیر جدید ما به سوئد اعزام نخواهد شد؛ تا زمانی که اقدام مؤثر و قابل قبول و بازدارنده از سوی دولت سوئد اتخاذ شود. البته تلاش‌ها برای اتخاذ یک موضوع واحد از سوی کشورهای اسلامی در قالب سازمان کنفرانس اسلامی ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: