کد خبر: ۶۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
همسان سازی حقوق بازنشستگان مطالبه ای است که همواره از سوی بازنشستگان مطرح می شود؛ اما با وجود مطالبه های بسیار  بازشنستگان در سال های گذشته، هیچ گاه این موضوع به درستی عملیاتی نشده و شکاف ایجاد شده اقتصادی بازنشستگان نسبت به شاغلان هم رتبه و هم رده شان پر نشده است.

آوای نشاط : اقتصاد خوب در گزارشی نوشت: همسان سازی حقوق بازنشستگان مطالبه ای است که همواره از سوی بازنشستگان مطرح می شود؛ اما با وجود مطالبه های بسیار  بازشنستگان در سال های گذشته، هیچ گاه این موضوع به درستی عملیاتی نشده و شکاف ایجاد شده اقتصادی بازنشستگان نسبت به شاغلان هم رتبه و هم رده شان پر نشده است. متاسفانه در برنامه هفتم توسعه دولت نسبت به اجرای این موضوع اهتمام نداشته و به سبب اختصاص منابع، امکان اجرای این امر را نپذیرفته است. با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی این مطالبه را بار دیگر دنبال کرده و موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در لایحه بودجه سال 1402 را پیش بینی کرده اند. خوشبختانه کمیسیون اجتماعی، برنامه و بودجه مجلس این پیشنهاد را پذیرفته است و همسان سازی حقوق بازنشستگان را به عنوان یک مطالبه جدی مطرح و در دستورکار بررسی برنامه هفتم توسعه قرار داده است. امید است موضوعی که 11 سال از تصویب آن می گذرد و به سبب محدودیت منابع دولت دچار عقب ماندگی شده، در دستور کار قرار بگیرد.  فعالان این حوزه معتقدند که دولت و مجلس باید مباحث بودجه ای موضوع همسان سازی بازنشستگان را در نظر بگیرند و نسبت به معیشت این افراد، اهتمام ویژه بورزند. سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس عقیده دارد که بازنشستگان بتوانند ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت و از آن بهره مند شوند و می گوید: «بازنشستگان همواره مطالبه همسان سازی حقوق خود را از نمایندگان پیگیری می کنند و ما باید در برنامه هفتم توسعه حکم روشن و شفافی را در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر بگیریم و شرایط به نحوی باشد که بازنشستگان بتوانند ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت و از آن بهره مند شوند.» همچنین محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان نیز با اشاره به اینکه متاسفانه بازنشستگان در برخی امور معیشتی شرمنده خانواده خود هستند، می‌گوید: «این وضعیت نباید در جامعه ما اتفاق بیفتد؛ این بازنشستگان زمانی از بهترین نیروهای انسانی کشور بوده‌اند و باید به آنها به درستی رسیدگی شود. ما باید بازنشستگان را به عنوان بزرگان جامعه قلمداد کنیم و آنان را مورد تکریم قرار دهیم.»

پیگیری صندوق بازنشستگی کشوری برای دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق 

در این رابطه نعمت‌الله ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز از پیگیری این صندوق برای دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری خبر داده و در خصوص اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، با اشاره به اینکه موضوع حقوق، مزایا و معیشت در حوزه اجتماعی یکی از اولویت‌های دولت و صندوق بازنشستگی برای تأمین معیشت بازنشستگان است، می گوید: یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اضافه کرد: پیگیر دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای همه بازنشستگان، به‌ویژه بخش اعظم جمعیت صندوق یعنی کارکنان آموزش و پرورش و بازنشستگان فرهنگی هستیم؛ در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این امر را پیگیری کردیم. وی در پاسخ به سوالی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در لایحه برنامه هفتم توسعه، افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه هفتم این موضوع را پیگیری و در کمیسیون نیز مطرح و مصوب شده است و اکنون منتظر بررسی‌های کارشناسی کمیسیون تلفیق هستیم. بر اساس این گزارش، میرهاشم موسیو مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در رابطه با بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز می گوید: متناسب‌سازی حقوق بخشی از بازنشستگان تعهدی است که از دوره قبل مطرح شده، اما انجام نشده و ما در حال اجرای آن هستیم. در سال‌های قبل باید این تعهدات پرداخت می‌شد که متاسفانه در دوره قبل اجرای آن به تعویق افتاده و ما آن را انجام دادیم. موسوی با اشاره به اینکه «مدل پرداخت و اینکه انجام متناسب‌سازی با مشورت کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی مورد جمع‌بندی قرار گرفته است» می افزاید: البته در مدل محاسبه ممکن است اشکالاتی باشد، اما تا آنجایی که در توان سازمان تامین اجتماعی برای اجرای طرح است، روی مدلی توافق کردیم تا بتوانیم باقی‌مانده متناسب‌سازی را انجام دهیم. ما دینی که سال‌های سال بود پرداخت نشده را بالاخره ادا کردیم و حالا اگر اشکالی نیز باشد، بازهم قابل بررسی است. 

زمان واریز معوقات همسان سازی حقوق بازنشستگان؟

همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس درباره موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می گوید: با استهلاک بدهی‌های دولت ضمن ایجاد عدالت در حقوق و مزایای کارکنان تأمین اجتماعی، اعم از شاغلان و بازنشستگان، باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز طبق قانون اجرا شود. وی در ادامه گفت: از طرفی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری حقی است که بر گردن مجلس و دولت است. این نماینده مجلس گفت: در واقع همسان‌سازی چیزی جز عدالت‌محور کردن حقوق نیست و برای توسعه عدالت اجتماعی و رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به‌سوی عدالت‌محوری هدایت خواهد شد و نظام پرداخت باید همسان شود. حاجی‌بابایی تصریح کرد: جایگاه کارکنان دولت در جهش تولید و مهار تورم را نمی‌توان نادیده گرفت، و باید رضایت از پرداخت را به‌خصوص در مورد بازنشستگان که نوه و داماد و عروس دارند با جدیت در دستور کار قرارداد. وی همچنین اعلام کرد: در کنار تصویب این طرح ما به دنبال این هم هستیم که بودجه ۱۴ هزارمیلیاردی که در بودجه سال گذشته (۱۴۰۱) مصوب شد؛ ولی اجرا نشد امسال اجرا شود و دراین‌رابطه با دیوان محاسبات نیز نامه‌نگاری کرده‌ایم که پس از جمع‌بندی این مبلغ نیز به بازنشستگان کشوری و لشکری پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان چقدر زیاد می شود؟

بر اساس این گزارش، داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز درباره میزان حقوق و دریافتی بازنشستگان گفت: معیشت بازنشستگان، دغدغه جدی مسئولان نظام است؛ چراکه قدرت خرید آنها در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و تیم اقتصادی دولت شامل سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کلان اقتصادی، به دنبال کاهش تورم بر اساس شعار سال هستند تا از کاهش سطح رفاه و معیشت عموم مردم از جمله بازنشستگان جلوگیری شود. منظور بیان کرد: ما در برنامه هفتم توسعه کشور به دنبال انجام اصلاحاتی در صندوق‌ها هستیم که به بهبود تراز مالی صندوق‌ها و پایداری منابع و اثربخشی بیشتر آن‌ها کمک کند. با توجه به اینکه دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه، این مورد را پیش‌بینی کرده است، انتظار می‌رود که با هماهنگی دستگاه‌های تقنینی و نظارتی و اجرایی، هرچه زودتر شاهد عملیاتی شدن این طرح باشیم تا منافع بازنشستگان، در کنار توجه به امکانات دولت برای افزایش هزینه‌ها، محقق شود.  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: