کد خبر: ۶۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
"معترضان فرانسوی دستگیر شده در اعتراضات شش روز اخیر، به ترتیب صف وارد دادگاه و خیلی فوری محاکمه می‌شوند. اغلب دو نفر در یک زمان و حداکثر یک ساعت برای هر جلسه."

آوای نشاط: پایگاه «میدل ایست آی» در گزارشی در خصوص روایات معترضان فرانسوی حین محاکمه در دادگاه‌های فرانسه بعد از دستگیر شدن در جریان اعتراضات اخیر این کشور می‌نویسد: «حدود ساعت ۱۱ شب، یک زن جوان نحیف به محل قرارگیری متهم در یکی از دادگاه‌های کیفری منطقه نانتر واقع در حومه پاریس، پایتخت فرانسه هدایت شد.

اینس، پس از آنکه دو روز را در بازداشتگاه پلیس گذراند، با دستانی از پشت بسته نومیدانه به دنبال کسی از بستگان خود در دادگاه می‌گشت. او طبق قوانین فرانسه نمی‌توانست در دادگاه حجاب داشته باشد پس با عصبانیت با یک دسته از موهایش که به رنگ روشن بود ور می‌رفت؛ آن را می‌پیچاند و باز می‌کرد.

متر بنهامو، وکیل اینس به میدل ایست آی گفت: او از رفتن به زندان خیلی می‌ترسد.

این جوان ۲۱ ساله روز پنجشنبه گذشته در جریان راهپیمایی در منطقه نانتر در حومه پاریس در بزرگداشت نائل المرزوق، نوجوان الجزایری‌تباری که چند روز قبل در همین منطقه حین توقف با دستور ایست پلیس به ضرب گلوله یک مامور کشته شد، دستگیر شد.

نیروهای پلیس او را عصر همان روز بعد از آن تلاش ناکام برای مضروب کردن یک مامور با یک قوطی نوشابه دستگیر کردند.

در تصاویری که از این کار او منتشر شده، به وضوح مشخص است که هیچ ماموری آسیب ندید با این حال به رغم این مساله، مامور پلیسی که چند متر دورتر از بود به سرعت به سمتش رفت. طبق ویدیوی این اتفاق که توسط میدل ایست آی مشاهده شده، این مامور قبل از آنکه معترضان حاضر در صحنه موفق به فراری دادن اینس شوند، با خشونت به او لگد زده، روسری او را درآورده و تلاش می‌کند که این زن معترض را به زمین بیندازد.

یک ساعت بعد، پلیس او را با حجاب سفید در خیابان مجاور شناسایی و دستگیر کرد.

در دادگاه، پلیس روایتی را بازگو کرد که با وقایع رخ داده در ویدیوی این حادثه در تناقض بود.

مقامات پلیس ادعا کردند، قوطی نوشابه‌ای که او پرتاب کرد به یک مامور خورد و اینس سپس سعی کرد با نگه داشتن ماموران آنها را کتک بزند.

بنهامو، وکیل اینس پاسخ داد: "همه اینها دروغ است. ما که با یک مجرم بزرگ سر و کار نداریم. اینس، نائل را می‌شناخت؛ او عصبانی بود؛ درست است، اما مهم‌تر از همه ناراحت بود. امروز شهروندان توقع عدالت واقع‌بینانه دارند."

وکیل این معترض سپس این ویدئو را به بنجامن دپاری، رئیس دادگاه شهر نانتر، که استثنائا برای کمک به رسیدگی سریعتر به حجم بالای پرونده‌های قضایی فراخوانده شد، نشان داد.

قاضی چیزی به زبان نیاورد و دادستان عمومی هم که در سمت راست او بود نیز ابتدا اظهار نظری نکرد.

لحظاتی بعد دادستان به اینس گفت: "افسران پلیس آنجا مستقر نشده‌اند که شهروندان آنها را هدف حمله قرار دهند. امیدوارم آن را به خاطر بسپارید."

زن جوان که در جایگاه متهمین به گریه افتاده بود به انجام ۱۰۵ ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد.

بنهامو بعد از محاکمه موکلش گفت: "اگر این ویدیو نبود که تناقض‌گویی روایت پلیس را برملا کند، حکم مجازات او خیلی سنگین‌تر می‌بود."

او اضافه کرد: "موکل من ۴۸ ساعت را در بازداشتگاه پلیس گذراند. این اثرش را بر او خواهد گذاشت. نیروهای پلیس روسری او را هنگام بازداشت پاره کردند و در پاسگاه پلیس و سپس این جا در جایگاه متهمین نگذاشتند او دوباره روسری سر کند."

 دستگیری‌های انبوه

اینس یکی از صدها معترض عمدتاً نوجوانی بود که از روز پنجشنبه گذشته توسط پلیس فرانسه دستگیر شدند.

قتل نائل ۱۷ ساله، خشم و اعتراضاتی گسترده را به مدت پنج شب علیه آنچه که تظاهرکنندگان نژادپرستی و وحشیگری نهادینه شده پلیس فرانسه می‌دانند، برانگیخت.

در این ناآرامی‌ها، درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین جوانان معترض و نیروهای پلیس تا دندان مسلح به وقوع پیوست.

دولت فرانسه در آمارهایی که اوایل روز شنبه منتشر شد اعلام کرد در جریان این ناآرامی‌ها ۱۳۵۰ خودرو و ۲۳۴ ساختمان در طول شب به آتش کشیده شدند، ۲۵۶۰ آتش‌سوزی‌ در اماکن عمومی برپا شد و ۷۹ نفر از نیروهای امنیتی زخمی شدند.

پلیس فرانسه اعلام کرد، ۷۰۰۰ مامور را به صورت فوق‌العاده یکشنبه شب در پاریس و حومه‌های نزدیک به آن مستقر کرده است، در حالی که چند روز قبل ۴۵۰۰۰ افسر را با پشتیبانی خودروهای زرهی سبک و واحدهای ویژه پلیس در سراسر فرانسه برای مقابله با اعتراضات به کار گرفته بود.

پلیس فرانسه همچنین تا صبح یکشنبه این هفته بیش از ۳۰۰۰ نفر را هم دستگیر کرده بود.

بسیاری از دستگیر شده‌ها به سرعت راهی دادگاه شده و قضات فرانسوی برای صدور حکم مجازات آنها به تحقیقات بسیار سریع پلیس درباره آنها متکی هستند.

دادرسی‌های سریع

در دادگاه، متهمان به ترتیب یک صف و اغلب دو نفر دو نفر با مدت زمان حداکثر یک ساعت برای هر جلسه دادرسی محاکمه می‌شوند.

بلقاسم، یک معترض ۲۹ ساله در ابتدای جلسه دادرسی با این سوال مواجه شد که آیا اصل حضور فوری در دادگاه را قبول دارد یا خیر. او که ۴۸ ساعت را در بازداشت گذرانده بود، به سرعت پاسخ داد: "همین حالا حکم مرا صادر کنید."

آدام، معترض ۲۳ ساله هم که دو شب را در پاسگاه پلیس سپری کرده کنارش بود. رئیس دادگاه نانتر به آدام گفت: طبق روایت پلیس تو مواد محترقه در دست داشتی، اما برای اینکه شناسایی نشوی صورتت را هم با نقاب پوشانده بودی.

مرد جوان که نامزد و مادر پسرش نیز کنارش بود، در پاسخ گفت، می‌خواست کمی شیرینی و شیر بخرد. او همچنین توضیح داد: من پارچه روی صورتم گذاشته بودم تا از خودم در برابر گاز اشک‌آور محافظت کنم.

دادستان عمومی حرفش را قطع کرده و پرسید: "پس ساعت ۱۱ شب وسط اغتشاشات رفته بودی شیرینی و شیر بخری؟ مطمئنی دنبال خرید مواد غذایی بودی؟ جناب حداقل باید بگویم که روایت شما شدیدا عجیب و غریب است!"

آدام کمی به تته پته افتاد اما آرام جواب داد. او گفت: آنها (ماموران)‌ آن شب می‌خواستند تا هر چقدر که ممکن باشد، افراد زیادی را دستگیر کنند. یادم می‌آید در ماشین پلیس و در راه پاسگاه پلیس ماموران به من می‌گفتند، شما معترض‌ها با همه ما ماموران یک جور برخورد می‌کنید پس ما هم همین کار را با شما می‌کنیم.

بازداشت‌های خشونت‌بار

آدام که به جرم شرکت غیرقانونی در یک تجمع و شورش محاکمه می‌شد، اتهامات وارده به خود را رد کرد. او در حالی که پیشانی اش در اثر جراحات وارده در حین دستگیری پانسمان شده بود، ادعای پلیس علیه خود را نپذیرفت.

او گفت: "وقتی ماموران از پشت من را گرفتند، سعی کردم بچرخم که ضربه‌ای به سرم خورد. خونریزی زیادی داشتم و روی زمین افتادم. چطور شما توقع داری که من شورش کرده باشم؟"

بلقاسم نیز مانند آدام در حین دستگیری مجروح شد و به دلیل ضربه به سرش به بیمارستان منتقل شد.

دادستان عمومی منطقه نانتر گفت، پلیس "اذعان کرده که از باتوم برای مهار این دو مرد استفاده کرده اما این یک استفاده مشروع از زور است. او برای این دو متهم، هفت ماه حبس و دادن تعهد را درخواست کرد. قاضی آنها را به هفت ماه حبس تعلیقی محکوم کرد. هر چند آنها آزاد شدند اما تحت نظارت شدید قضایی قرار گرفتند.»

*تمامی اسامی برای محفوظ ماندن هویت متهمان تغییر کرده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: