کد خبر: ۶۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
نخست وزیر هند و رئیس جمهوران روسیه و چین در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، پیوستن ایران به این سازمان را تبریک گفتند.

آوای نشاط: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند امروز (سه‌شنبه) به عنوان میزبان در ابتدای نشست مجازی سران سازمان همکاری شانگهای، پیوستن رسمی ایران به این سازمان را تبریک گفت.

در ادامه، شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور چین نیز در نطق خود در این اجلاس که به طور مجازی در حال برگزاری است، از پیوستن رسمی تهران به سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد.

مودی گفت: باعث مسرت است که اعلام کنم ایران به عنوان عضو رسمی و کامل به خانواده SCO پیوسته است. در این زمینه آرزوی همه موفقیت‌ها را برای ایران، رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و مردم ایران دارم.

شیء جین‌پینگ نیز تاکید کرد: در نشست امروز از ایران به عنوان عضو رسمی استقبال خواهیم کرد. به این کشور تبریک می‌گوئیم.

وی همچنین از اعضای این سازمان خواست تا با تلاش‌ها در راستای به‌راه‌انداختن یک جنگ سرد جدید در منطقه مقابله کنند. او بر مخالفت کشورش با سیاست انقلاب‌های رنگی و مداخله خارجی در امور داخلی سایر کشور، تاکید کرد.

رئیس جمهور چین همچنین در اظهاراتش پیشنهاد داد که توافقات و تبادلات تجاری با ارزهای ملی بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای افزایش پیدا کند.

لحظه برافراشتن پرچم ایران مقابل دبیرخانه سازمان شانگهای

پس از عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای، پرچم ایران پس از پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، مقابل دبیرخانه این سازمان در پکن برافراشته شد.

پوتین پیوستن ایران به شانگهای را تبریک گفت

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست مجازی سران سازمان همکاری شانگهای ضمن تبریک به ایران برای پیوستن رسمی به این سازمان تأکید کرد که سازمان همکاری شانگهای متعهد به برقراری نظم جهانی عادلانه با نقش مرکزی سازمان ملل متحد است.

وی دراین‌باره افزود: سازمان شانگهای در حفظ صلح، ثبات، توسعه و رشد پایدار کشورهای عضو سازمان و تقویت روابط بین مردم مشارکت دارد.پوتین در ادامه با بیان اینکه «در جنگ اوکراین، جنگ هیبریدی علیه روسیه به راه افتاده» گفت: از همه شرکای سازمان شانگهای برای حمایت از روسیه پس از وقایع ۲۴ ژوئن (شورش پریگوژین و واگنر علیه ارتش روسیه) قدردانی می‌کنم.

سازمان همکاری شانگهای یک ائتلاف اقتصادی و امنیتی در منطقه اوراسیا بوده و از لحاظ وسعت و جمعیت جغرافیایی، بزرگ‌ترین ائتلاف منطقه‌ای در جهان به شمار می‌رود.

این سازمان تقریباً ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده و در حال حاضر، از هشت عضو دائمی شامل روسیه، چین، هندوستان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شده و با پیوستن کامل ایران، این کشور به نهمین عضو دائم این سازمان اقتصادی-امنیتی بدل خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: شانگهای ، روسیه ، ایران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: