کد خبر: ۶۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
کارنامه ۱۴۰۱ وبملت روی میز سهامداران
براساس داده‌های منتشر شده سود خالص هر سهم نماد وبلمت با رشدی ۱۲۷ درصدی از ۵۶۰ ریال در پایان سال ۱۴۰۰ به ازای هر سهم به ۱۲۷۴ در پایان سال گذشته رسیده است. شناسایی و اعلام سود خالص حدود ۴۵۰ هزار میلیارد ریالی این بانک نشان از استمرار و استحکام جریان سودسازی ناشی از عملکرد مثبت عملیات بانکداری وبملت دارد.

آوای نشاط: حساب سود و زیان بانک ملت به مدیرعاملی رضا دولت‌آبادی نشان می‌دهد که درآمد تسهیلات بانک در سال گذشته با رشدی ۴۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به رقم ۹۱۰ هزار و ۹۶۱ میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال رسیده و بانک یادشده از محل سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری بالغ بر ۸۵ هزار و ۶۴۰ میلیارد و ۷۵ میلیون ریال درآمد به دست آورده که این درآمد نسبت به سال قبل آن ۱۵۵ درصد رشد داشته است.

این گزارش بیانگر این واقعیت مسلم است که درآمد عملیاتی وبملت در سال گذشته با ۵۰ درصد افزایش به ۱۰۳۷ هزار و ۱۶۳ میلیارد و ۶۷۴ میلیون ریال رسیده و این بانک پارسال بالغ بر ۴۸۱ هزار و ۶۷۵ میلیارد و ۶۸۱ میلیون ریال سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۰ هزینه سود سپرده‌های بانک رشدی ۳۳ درصدی را تجربه کرده است.

نتیجه اینکه سود ناخالص وبملت در سال گذشته رشدی ۶۹ درصدی داشته و بانک بالغ بر ۵۵۵ هزار و ۴۸۷ میلیارد و ۹۹۳ میلیون ریال سود ناخالص را به ثبت رسانده است. یک نکته مهم در حساب سود و زیان بانک ملت اینکه خالص درآمد از محل کارمزد خدمات بانکی به مشتریان رشدی ۱۱۹ درصدی داشته و به ۵۸ هزار و ۸۲۴ میلیارد و ۶۹۹ میلیون ریال رسیده است.

افزون بر اینکه انضباط مالی محسوسی در اداره بانک ملت مشاهده می‌شود به گونه‌ای که هزینه‌های اداری و عمومی بانک در سال گذشته تنها ۳۴ درصد رشد کرده و به این ترتیب حساسیت بالایی در کنترل هزینه‌ها مشاهده می‌شود.

صدرنشینی وبملت در ۷ شاخص

اعتقاد و باور نهادینه شده در بانک ملت بر یک اصل ساده، شفاف و البته راهبردی قرار دارد؛ باید اول باشیم! چنین باوری باعث شده تا این بانک در سال گذشته دستکم در ۵ رقابت حساس جایگاه نخست را در میدان رقابت به دست آورد و در بین بانک‌های تجاری کشور از حیث مانده سپرده جاری، سرانه شعب در جذب منابع، سرانه شعب در جذب سپرده‌های ریالی، سرانه کارکنان در جذب منابع و کل مصارف اول شود. افزون بر اینکه وبلمت در ۲ شاخص صدور ضمانت‌نامه‌ها و مانده سپرده ارزی رتبه دوم را در بین بانک‌های تجاری به خود اختصاص داده است.

جایزه به مشتریان وفادار

افزون بر اینکه بانک ملت در سال گذشته دست برتر در ار بازار بین بانکی داشته که نمود آن را می‌توان در بهبود شاخص مدیریت بهینه نقدینگی مشاهده کرد که نه تنها وبملت اضافه برداشتی از حساب جاری خود نزد بانک مرکزی نداشته بلکه حجم قابل توجه تسهیلات در بازار بین بانکی را ثبت کرده است. از سوی دیگر خبر خوش برای سپرده‌گذاران وفادار وبملت اینکه، این بانک چون سال‌های گذشته، پرداخت سود قطعی را در دستور کار خود قرار داده و در سالی که گذشت تا ۴.۵ درصد سود بیشتر از سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده است.

سود بانک ملت چگونه ۱۲۷ درصد قد کشید؟

تقسیم سود و یک فرصت ویژه

حساب سود و زیان بانک ملت و ترازنامه آن با رشد ۷۳ درصدی سود عملیاتی و جهش ۱۲۷ درصدی سود خالص در حالی اکنون در اختیار سهامداران قرار دارد که هیات مدیره به استناد اساسنامه و قانون تجارت پیشنهاد داده تا ۱۰ درصد از سود خالص بین سهامدران تقسیم شود و مازاد سود باقی‌مانده به حساب افزایش سرمایه بانک منتقل شود.

این پیشنهاد البته یک فرصت سودسازی ویژه را برای سهامداران به همراه دارد چرا که هیات مدیره بانک ملت تصمیم دارد تا با تکیه بر ظرفیت ایجاد شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، پایه‌های سودسازی را مستحکم‌تر از قبل سازد. قانونی که تاکید دارد: به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سال ۱۴۰۲، مالیات بر درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت‌های یادشده که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد، مشمول نرخ صفر مالیاتی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، بانک ملت ، وبملت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: