کد خبر: ۶۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
بسیاری از زنان بودند که در دوران تحصیل به برتری رسیدند و بهترین نمرات را از دروس دانشگاهی کسب کردند، اما پس از رسیدن به کار، ترجیح دادند در خانه بمانند و شغلی را که برای آن زحمت کشیده بودند ترک کنند.

آوای نشاط: انتخاب رشته از بحث های مهم برای هر شخص است، چرا فرد می‌تواند با یک انتخاب صحیح آینده خود را تضمین کند، این انتخاب بسته به موارد مختلفی است که باید توسط آن فرد در نظر گرفته شود، مسائلی همچون رتبه کنکور، محل دانشگاه، علاقه خود فرد، روحیات، توان جسمی، بازار کار و جنسیت، در انتخاب رشته تاثیر گذار هستند و با توجه به اسن موارد فرد می‌تواند رشته مورد نظر خود را انتخاب نموده و در آن ادامه به تحصیل کند، اگر فرد در این ابتدای انتخاب رشته این مسائل را مد نظر خود قرار ندهد در ادامه با مشکلاتی مواجه خواهد شد، که به مسائلی همچون رها کردن تحصیل، بی انگیزگی در آن رشته، درس خواندن تنها برای گرفتن مدرک و… ختم خواهد شد. در کنکور 1402 تغییراتی دارد که ممکن است تغییرات آن برخی مسائل را برای داوطلبین کنکور به وجود آورد که البته در بحث انتخاب رشته در این مورد تغییراتی اعلام نشده.

یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود، بحث جنسیت است، یعنی برخی از رشته های برای خانم ها مناسب تر هستند و برخی دیگر برای آقایان، البته این معیار کامل نیست و به طور کلی و با توجه به روحیات خانم ها و آقایان در نظر گرفته می‌شود. مردان و زنان از نظر ضریب هوشی یکسان هستند، بنابراین نمی توان گفت کدام برای رشته های تحلیلی و استدلالی مناسب تر است، اما ساختار مغز آنها متفاوت است. مثلا می گویند زنان برای محاکمه مناسب نیستند، نه به این دلیل که از هوش کمتری نسبت به مردان برخوردارند، بلکه به این دلیل که زنان بسیار حساس تر از مردان هستند و به طور کلی می توانند با بسیاری از پرونده های جنایی روبرو شوند، می شکنند و البته استثناهایی هم وجود دارد، اما از آنجایی که اساس ما کلی است و اکثر خانم ها اینگونه هستند، به این اشاره می کنیم.

اگر روحیه حساس و لطیفی دارید از همان ابتدا باید توجه داشته باشید که دختر هستید پس آیا رشته مثلا مهندسی برق با روحیه شما سازگار است؟ آیا می توانید در آینده در محیطی زنده بمانید که محیطی کاملاً مردانه دارد با شرایطی که نیاز به روحیه مردانه دارد؟ البته ما هرگز نمی گوییم: یک خانم نباید وارد رشته مهندسی برق شود، بلکه منظور ما این است که روحیه خود را بسنجید، اگر مناسب شماست، پس انتخاب کنید.

البته ناگفته نماند که همه خانم ها می توانند کارهای حساس و زنانه انجام دهند اما همه نمی توانند کارهای خشن و مردانه انجام دهند پس از این به بعد در انتخاب رشته مورد نظر بسیار دقت کنید. بسیاری از زنان بودند که در دوران تحصیل به برتری رسیدند و بهترین نمرات را از دروس دانشگاهی کسب کردند، اما پس از رسیدن به کار، ترجیح دادند در خانه بمانند و شغلی را که برای آن زحمت کشیده بودند ترک کنند.

برای انتخاب بهترین رشته به همه جنبه ها توجه کنید

دختری که می گوید: «چه موضوعی را بخوانم؟ علاوه بر در نظر گرفتن معیارهایی مانند: علاقه، نیازهای جامعه، استعداد و ظرفیت، خوب است به ویژگی های روحی، جسمی و فردی خود نیز توجه ویژه ای داشته باشید و تنها به این نکته توجه نکنید که در کدام رشته بهترین رتبه و امتیاز را کسب می کنید یا با چه شرایطی. برای ادامه تحصیل ایده آل هستند، اما به جای اینکه به ایده آل ادامه تحصیل فکر کند، باید به این فکر کند که چرا می خواهد ادامه تحصیل دهد! مگر اینکه بخواهد در آینده شغلی متناسب با تحصیلاتش انتخاب کند!

فراموش نکنید که شما یک دختر خانم هستید!

اگر روحیه حساس و لطیفی دارید از همان ابتدا باید توجه داشته باشید که دختر هستید پس آیا رشته مثلا مهندسی برق با روحیه شما سازگار است؟ آیا می توانید در آینده در محیطی زنده بمانید که محیطی کاملاً مردانه دارد با شرایطی که نیاز به روحیه مردانه دارد؟ البته ما هرگز نمی گوییم: یک خانم نباید وارد رشته مهندسی برق شود، بلکه منظور ما این است که روحیه خود را بسنجید، اگر مناسب شماست، پس انتخاب کنید. البته ناگفته نماند که همه خانم ها می توانند کارهای حساس و زنانه انجام دهند اما همه نمی توانند کارهای خشن و مردانه انجام دهند پس از این به بعد در انتخاب رشته مورد نظر بسیار دقت کنید. بسیاری از زنان بودند که در دوران تحصیل به برتری رسیدند و بهترین نمرات را از دروس دانشگاهی کسب کردند، اما پس از رسیدن به کار، ترجیح دادند در خانه بمانند و شغلی را که برای آن زحمت کشیده بودند ترک کنند.

تفاوت های جسمانی زن و مرد

سوال بعدی تفاوت های بدنی زن و مرد است. اگر ما را به حساب وضعیت عمومی زنان و مردان، خواهیم دید که مردان قدرت فیزیکی بیشتری نسبت به زنان، و این نمی توان انکار کرد. یک کار سخت و مردانه باعث خستگی شدید و تضعیف قدرت فیزیکی یک زن می شود، و به عنوان یک نتیجه، او قادر نخواهد بود به خوبی مسئولیت مهم تر به عنوان مادر و همسر را ایفا کند. خداوند متعال آناتومی بدن زن در چنین راهی که او می تواند یک مادر تبدیل تعیین می کنند، و فعل و انفعالات که در بدن او رخ داد ساخته شده او را حساس تر از مردان است. بنابراین دختری که خودش می پرسد: در حال حاضر چه موضوع را باید مطالعه کنم؟ به دنبال در خود، احساسات خود و احساسات، قدرت فیزیکی خود و عوامل دیگر مانند: استعداد، علاقه، ظرفیت ها و در نهایت به نیازهای جامعه، او می بیند که انتخاب یک میدان است که لباس او را خیلی دشوار نیست.

داروسازی

یکی از محبوب ترین کارهای تجربی برای خانم ها در بین داوطلبان داروسازی است. داروسازی یکی از رشته های دکتری عمومی است که دوره ۶ ساله دارد. این دوره دارای یک برنامه اجباری ۲ ساله می باشد و متقاضیان خانم باید علاقه زیادی به رشته شیمی داشته باشند تا بتوانند در این دوره تحصیل کنند. متقاضیانی که علاقه زیادی به رشته های شیمی و زبان با بهترین نمرات دارند می توانند از این رشته دانشگاهی فارغ التحصیل شوند. این رشته به داوطلبان خانم اجازه می دهد تا پس از فارغ التحصیلی برای کار در داروخانه ها بروند. اکثر فارغ التحصیلان این رشته در داروخانه ها کار می کنند. برخی دیگر از دانشجویان نیز در بخش خصوصی و دولتی کار تحقیقاتی انجام می دهند. این رشته در زیرگروه ۲ تجربی می باشد و داوطلبان باید به ضریب درس شیمی توجه زیادی داشته باشند. متقاضیانی که به دنبال ادامه تحصیل هستند می توانند به راحتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این رشته تحصیل کنند. این رشته دارای گرایش هایی از قبیل شیمی دارویی، سم شناسی، داروسازی بالینی، داروسازی هسته ای و … در مقطع کارشناسی ارشد است.

رشته پزشکی

بدون شک پزشکی یکی از رشته های تجربی پرطرفدار است که هم برای آقایان و هم برای خانم ها مناسب است. این کار یکی از مشاغل میدانی تجربی برای بانوان می باشد که در بین بانوان داوطلب از محبوبیت بالایی برخوردار است. این دوره در ۴ رشته علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، عمل بالینی (کارورزی) و کارآموزی بالینی (کارورزی) به داوطلبان ارائه می شود. دوره پزشکی عمومی ۸ ساله و معادل ۱۶ ترم می باشد. متقاضیان باید پس از اتمام دوره کارآموزی بالینی (اینترنی) یک طرح اجباری را تکمیل کنند. این پروژه به مدت دو سال برای داوطلبان نیز در دسترس است. در این دو سال داوطلبان به یکی از مناطق فقیرنشین و محروم اعزام می شوند تا به مردم آنجا خدمت کنند. این منطقه درآمد بالایی دارد و انتخاب بسیاری از کاندیداها است.

دندانپزشکی

دندانپزشکی یک رشته تجربی است که در بین داوطلبان زن بسیار محبوب است. بیشتر داوطلبان زن برای داروسازی و پزشکی به دندانپزشکی می روند. این رشته ارتباط مستقیمی با سلامت دهان و دندان دارد و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. دندانپزشکی به مدت ۶ سال به داوطلبان ارائه می شود. این دوره ۶ ساله به ۲ دوره زمانی ۲ ساله و ۴ ساله تقسیم می شود. دندانپزشکی بازار کار خوبی دارد و داوطلبان پس از فارغ التحصیلی به راحتی می توانند وارد بازار کار شوند. دانش آموزان باید پس از اتمام یک دوره ۶ ساله در طرح کلی ثبت نام کنند. این بدان معناست که متقاضیان باید یک طرح دندانپزشکی در مناطق محروم را تکمیل کنند.

پرستاران

یکی از کارهای سخت گروه تجربی مراقبت و پرستاری است. متقاضیانی که در این گرایش پذیرفته خواهند شد تنها با عشق و حوصله می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. پرستاری یک رشته تجربی است که بسیاری از داوطلبان زن علاقه مند به پذیرش در آن هستند. این کار بسیار سخت و دشوار است و رشته ای به حساب می آید که دارای شیفت های کاری زیادی است. متقاضیانی که به دنبال پذیرش در این زمینه هستند باید صبر زیادی داشته باشند. داوطلبانی که به دنبال پذیرش در این رشته هستند باید نسبت به شغل خود و حقوق دریافتی خود مطمئن باشند. این رشته بازار کار بسیار خوبی دارد و حقوق پرستاران نیز بسیار قابل قبول است. این رشته با توجه به سطح تجربه و تحصیلات می تواند بازار کار خوبی داشته باشد.

مامایی

یکی دیگر از مشاغل رشته تجربی برای زنان، مامایی است. این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته های پیراپزشکی است که در زیرگروه تجربی ۱ قرار دارد. رشته مامایی در کاردانی و کارشناسی ارشد بدون گرایش می باشد. این دوره به مدت ۴ سال در اختیار متقاضیان می باشد. رشته مامایی به بررسی وضعیت مادر و جنین می پردازد و داوطلبان زن علاقه زیادی به این حوزه دارند. رشته مامایی نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. متقاضیانی که به این رشته می روند باید صبورانه منتظر تولد نوزاد باشند و با حوصله فراوان از نوزاد مراقبت کنند.

رشته های هنری

رشته های هنری به توانایی استفاده از قسمت راست مغز نیاز دارند، برای موفقیت در هنر و شکستن چارچوب های ذهنی محدود نیاز به خلاقیت است. اگر فردی چپ اندیش و کاملاً منطقی باشد، طبق قوانین خاصی فکر و تصمیم بگیرد، ساخت آثار هنری که نیاز به تجسم خلاقانه دارند برای چنین فردی واقعاً دردناک است. به همین دلیل اکثر داوطلبان در رشته های هنری مانند نقاشی، طراحی خیاطی، گریم، گرافیک و … هستند. زن هستند.

اتاق عمل

یکی دیگر از رشته های آکادمیک تجربی مناسب برای بانوان، رشته اتاق عمل است. در این دوره دانش آموزان مهارت های زیر را فرا می گیرند:

اقدامات لازم برای مراقبت و کمک به بیمار در حین و بعد از عمل، اصول جدید اتاق عمل و فناوری های جدید مورد استفاده در عملیات های تخصصی و فوق تخصصی، آماده سازی و استریل کردن اتاق عمل و ابزار جراحی برای جراحی، فارغ التحصیلان این رشته پس از فارغ التحصیلی به عنوان تکنسین اتاق عمل در کنار تیم جراحی حضور یافته و با همکاری پزشکان و سایر اعضای تیم تلاش می کنند تا عمل را با نتیجه مطلوب به پایان برسانند.، در صورت داشتن شرایط زیر، فناوری اتاق عمل می تواند یکی از بهترین رشته های تجربی برای زنان باشد:

داشتن دقت عملیاتی بالا، صبور باشد و روحیه همدلی داشته باشد، از خون و جراحی و امثال آن نترسد، داشتن توانایی های بدنی بالا، البته با وجود همه اینها بهتر است بدانید که در این زمینه گاهی اوقات باید به مدت طولانی بایستید، وسایل سنگین را جابه جا کنید، بوی نامطبوع را تحمل کنید و ممکن است مستقیماً با بیماری های عفونی در تماس باشید. بنابراین، اگر چنین شرایطی را تحمل نمی کنید، به نفع شماست که دور این رشته را خط بکشید.

مهندسی پزشکی

یکی از بهترین رشته های مهندسی برای بانوان، رشته مهندسی پزشکی است. این رشته در بین دانشجویان دختر بسیار محبوب است و بخش قابل توجهی از دانشجویان این رشته تخصصی را بانوان تشکیل می دهند. رشته مهندسی پزشکی هم از نظر بازار کار و هم از نظر سطح درآمد برای بانوان کاملا مناسب است و از معدود رشته هایی است که هنوز بازار کار آن در ایران کاملا اشباع نشده است. متخصصان این حوزه در زمینه طراحی، ساخت و تولید انواع دستگاه ها و ابزار پزشکی فعالیت دارند. از اقلام پزشکی برای درمان و تشخیص بیماری های مختلف استفاده می شود. مهندسی پزشکی نیز پتانسیل زیادی برای مهاجرت ایجاد می کند و بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال متخصصین در این زمینه هستند. ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، استرالیا و کانادا بازارهای کاری خوبی برای متخصصان مهندسی پزشکی دارند.

مهندسی شیمی

مهندسی شیمی یکی از سخت‌ترین رشته‌های تحصیلی در دنیای مهندسی است که دارای طیف وسیعی از دروس است. اگرچه این رشته سخت است، اما یکی از بهترین رشته های مهندسی برای بانوان است. شیمی در کنار معماری، یکی دیگر از شاخه های مهندسی است که تعداد دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر شناخته شده است. در بازار کار، اکثر گرایش های این حوزه، زنان بیشتر جذب شرکت ها و کارخانه ها می شوند. به عنوان مثال، مدیران کارخانه عموماً ترجیح می دهند یک مهندس شیمی خانم مسئول واحد کنترل کیفیت باشد. دقت و توجه به جزئیات از ویژگی های مهم این گرایش در مهندسی شیمی است. البته قبولی در این رشته آسان نیست. اگر هنوز در کنکور شرکت نکرده اید و برای این آزمون آماده می شوید، حتماً طبق برنامه درسی کنکور ادامه دهید و مطالعه کنید. موفقیت در زمینه مورد علاقه تنها با نظم و انضباط مستمر و سخت کوشی امکان پذیر است.

مهندسی معماری

معروف است که معماری بهترین رشته ریاضی برای زنان است. بسیاری از دختران به رشته معماری علاقه دارند و قبل از کنکور تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته می کنند. معماری به هیچ وجه تخصص آسانی نیست و با وجود دوره های متعدد و سخت نیازمند مدل سازی ساختمان ها، طراحی و اجرای انواع پروژه ها می باشد. یکی از پایه های موفقیت در معماری، خلاقیت و دید بصری قوی است. در واقع این تخیل شماست که شما را از همکلاسی هایتان متمایز می کند. بازار کار معماری نیز پذیرای معماران زن است، اما در طول سال ها فارغ التحصیلان زیادی وارد رشته معماری شده اند. پس اگر به فکر ورود به این رشته هستید، خوب مطالعه کنید تا در حرفه خود صاحب سبک باشید.

روانشناسی

یکی از سودآورترین مشاغل علوم انسانی برای زنان ، روانشناسی است. روانشناس کسی است که رفتار ، شخصیت ، روابط بین فردی ، یادگیری و انگیزه افراد را بررسی می کند. در حقیقت ، روانشناس ارتباط بین عملکرد و رفتار مغز و همچنین رفتار و محیط را بررسی می کند. وظایف روانشناس به شرح زیر است:

  • روانشناس آموزشی: کمک به کودکان ، نوجوانان و جوانان برای غلبه بر مشکلات آموزشی و روانی خود و از این طریق در این زمینه ها پیشرفت می کند.
  • روانشناس حرفه ای (یا روانشناس سازمانی): کمک به شرکت ها و سازمان ها برای بهبود عملکرد و افزایش رضایت از کار کارمندان.
  • روانشناس برای مشاوره: کمک به مردم برای حل مشکلات خود و تصمیم گیری ، به ویژه در اوقات استرس زا در زندگی.
  • جرم شناس: استفاده از تئوری های روانشناختی در شناسایی جرم ، بازسازی و تجدید متخلفان.
  • روانشناس بالینی: کمک به مشتریانی که در شرایط دشوار مانند مراقبت ، اضطراب ، افسردگی و بیماری روانی قرار دارند.
  • یک روانشناس ورزشی: همکاری با افراد ، تیم ها و سازمان ها برای بهبود انگیزه و عملکرد در آموزش ، آموزش و رقابت و همچنین ترویج مشارکت ورزشی به طور کلی.
  • روانشناس بهداشت: ترویج رفتارها و نگرشهای سالم و کمک به بیماران و خانواده های آنها بر روی بیماری ها غلبه می کند.

مهارت ها و توانایی هایی که یک روانشناس به آن نیاز دارد این است که باید به مردم علاقه مند هستید و به آنها کمک می کنید تا مشکلات خود را حل کنند، انعطاف پذیری، صداقت، اسرار قابل اعتماد و قابل اعتماد بودن، مهارت های ارتباطی عالی و گوش دادن خوب، تصمیم گیری و عیب یابی در سطح خوبی، یک رویکرد دقیق ، منطقی و روشمند.

خبرنگاری

اگر به روزنامه نگاری علاقه دارید ، توانایی خود را در یک خبرنگار خارجی افزایش دهید. دانستن فرهنگ ها ، زبان ها و تاریخ های مختلف زمینه خوبی برای این امر است. این شجاعت و استعداد و همچنین یک نیروی واقعی برای تبدیل شدن به یک فرد خبرنگار است. روزنامه نگاری شاخه های بسیاری از قبیل خبرنگاران رادیو و تلویزیون ، روزنامه نگاران ، سردبیران و فیلمبرداران دارد. خبرنگاری یک شغل استرس زا است ، اما در عین حال برای کسانی که به این منطقه علاقه مند هستند جذاب است. وظایف گزارشگر به شرح زیر است:

آن تایم بودن، توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف، تهیه و تصحیح اخبار و اولویت بندی، در کنفرانس ها و رویدادهای مهم شرکت کند، با دریافت مدرن ترین اطلاعات ، اخبار را تهیه کند، گزارش‌های جلسه را با استفاده از مصاحبه ها و مکالمات ، یادداشت ها و خلاصه ها تهیه کند، برای تولید خبرهای خوب ، رویدادهای جدید را دنبال کند. در ادامه مهارت ها و توانایی های لازم برای روزنامه نگاری نیز به شرح زیر است:

مهارت های ارتباطی، توانایی حل مشکل، در پروژه های طولانی مدت روحیه خستگی ناپذیر دارد، مهارت های نوشتن و صحبت کردن به منظور تهیه اخبار و بیان خود، شفافیت در گفتار و نوشتن هنگام انتشار اخبار، توجه به جزئیات و توانایی درک، سلامت جسمی و سیستم تنفسی سالم، یک بیان جذاب و صدای فوق العاده ای دارد، توانایی بداهه سازی، امکان صحبت مناسب و پرسیدن سوالات خوب، مهارت های شنیداری، توانایی پاک کردن نوشتن.

با وجود مشکلات روزنامه نگاری ، این زمینه در بین زنان محبوب است و یکی از رایج ترین مشاغل بشردوستانه برای زنان است.

رشته هایی که معرفی شد با روحیات خانم ها سازگار هستند؛ اما اگر علاقه و توانایی های فرد طور دیگری باشد می‌تواند به باقی رشته ها هم ورود کند و مانعی وجود ندارد، اگر در این مسئله دچار تردید هستید می‌توانید از یک مشاور حرفه ای کمک بگیرید، تا بتوانید نتیجه خوبی را کسب کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: