کد خبر: ۶۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
افزایش اعتراضات در فرانسه و خشونت پلیس در رویارویی با مردم، نشان از متزلزل شدن اعتماد بسیاری از فرانسوی‌ها به روند دموکراتیک این کشور و سیاستمداران آن دارد.

آوای نشاط:  فرشته مسلمی: کشور فرانسه که آوازه حاکمیت دموکراسی در آن گوش فلک را کر کرده است و مدعی به رسمیت شناختن حق آزادی بیان است در دهه های گذشته به خشونت روی خوش نشان داده و با التهابات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند این اعتراضات که بهانه‌های مختلفی دارند اغلب به درگیری پلیس با مردم و معترضان انجامیده است فرقی نمی کند موضوع مورد مناقشه گرانی نرخ سوخت، طرح افزایش سن بازنشستگی، کم بودن دستمزد فعالان نظام آموزشی باشد یا انتقاد از سیاست‌های اقتصادی و غذایی دولت.

مساله مهم این است که دامنه این اعتراضات به زورآزمایی خیابانی کشیده می شود در حال حاضر فرانسه رکورددار اعتراضات صنفی است و همه دنیا جلیقه زردها را می شناسند جنبشی که مظهر اعتراض طبقات ضعیف و متوسط جامعه فرانسه به سیاست های اقتصادی و مالیاتی امانوئل ماکرون بود و زمینه ای را فراهم کرد که مردم ابایی از حضور در خیابان‌ها و درگیر شدن با نیروهای پلیس ندارند.

نگرانی روزنامه کیهان برای آسیب‌دیدگان اعتراضات فرانسه؛ ۲۴ نفر چشم خود را از  دست دادند

علاوه بر تبعیض های نژادپرستانه موجود در فرانسه ـ که لکه ننگی بر شعارهای حقوق بشری این دولت است ـ اخیرا موضوع شلیک پلیس به یک نوجوان ۱۷ ساله الجزایری خشم مردم فرانسه را برانگیخته تا حدی که دامنه خشونت و درگیری‌ها افزایش چشمگیری یافته و موجبات نگرانی کشورهای همسایه فرانسه را به دنبال داشته است.

تصاویر و فیلم های منتشر شده از خیابان‌های پاریس و حجم خشونت پلیس فرانسه، صدای دادگاه حقوق بشر اروپا که پیش از این پنج بار دولت فرانسه را محکوم به نقض حقوق بشر کرده بود را هم درآورده ه اما گویا گوش های مکرون برای شنیدن این واقعیات سنگین است زیرا شدت درگیری ها افزایش یافته و سن تظاهرکنندگان کاهش یافته است.

حالا این شرایط را با زمانی مقایسه کنید که ایران دستخوش اعتراضات و اغتشاشات بود و امانوئل ماکرون بسان دایه عزیزتر از مادر، اظهارات مداخله جویانه ای را در این خصوص ابراز کرده و هر روز میزبان فرد یا گروهی ازمخالفان به ظاهر دلسوز ایرانی بود که فریبکارانه لباس میش پوشیده و خوی درنده خود را پنهان می کردند.

یازدهمین روز اعتصاب و اعتراضات سراسری در فرانسه از ابتدای ۲۰۲۳

دولت های اروپایی از جمله فرانسه در حالی ایران را محکوم به نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن درخواست های مردمی می کنند که حالا خودشان والدین فرانسوی را تهدید به جریمه های سنگین مالی کرده و دسترسی به اخبار و شبکه های اجتماعی را محدود کرده اند.

ما شاهدیم که امروز دست اروپایی‌ها به ویژه فرانسه برای همه رو شده و این ظاهر سازی که در زمینه حقوق بشر انجام می‌دهند برای جهانیان هویدا شده است هرچند که غول رسانه وابسته به موساد و سیا تلاش می‌کنند تا واقعیات کمتر به گوش دنیا برسد و آن را وارونه جلوه دهند.

همه این اتفاقات در حالی می افتد که فرانسه به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد،  منشور این نهاد بین المللی را پذیرفته و موظف است حقوق شناخته شده در ماده 2 میثاق حقوق مدنی و سیاسی، را درباره افراد مقیم قلمرو یا تابع حاکمیتشان بدون تبعیض محترم شمرده و تضمین کند، اما واقعیت امر این است که مهمترین اصول حقوق بشر به شکل گسترده ای در این کشور نقض می شود و نهادهای موظف در این خصوص، علیرغم شعارهای پرطمطراق فقط نظاره گر هستند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: