کد خبر: ۶۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
تحولات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ مبدأ اعلام جنگ مسلحانه منافقین را بازخوانی کرده‌ایم
تحولات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ مبدأ اعلام جنگ مسلحانه منافقین را بازخوانی کرده‌ایمسازمان مجاهدین خلق (منافقین) از جدی‌ترین دشمنان ایران و جمهوری اسلامی بودند که با شعار‌های آزادی‌طلبانه، اما با روکش دروغین از دین و خرده‌باور‌های مذهبی ــ التقاطی طی چند دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی از هر فرصتی برای ضربه‌زدن به مردم استفاده کردند. نقطه اوج این تحرکات ضدمردمی هم وقایع ۳۰ خردادماه ۱۳۶۰ است که هنوز از خاطره ملت ایران فراموش نشده است. درحالی‌که تنها سه سال از انقلاب ایران می‌گذشت سازمان نفاق عملا نقاب از اهداف اصلی خود برداشت و از آن روز وارد فاز جنگ مسلحانه علیه ایران شد.

آوای نشاط : دهه ۴۰ هنگامی که امام‌خمینی روز‌های تبعید را در نجف‌اشرف می‌گذرانند گروهی از سازمان مجاهدین خلق که هنوز برخی از آن‌ها به مشی التقاطی خود از مارکسیسم و اسلام پایبند بودند به حضور ایشان رفتند و به بیان باور‌ها و تفکرات خود پرداختند و امام هم فقط به این موضوعات گوش می‌دادند و پاسخ خاصی به آن‌ها ندادند. درواقع امام احتیاط می‌کردند تا این جمعیت التقاطی بر گرده مسیری که امام به‌طور تدریجی و با علم و صبر آغاز کرده بودند سوار نشوند و میوه این انقلاب مردم را به نفع اهداف التقاطی خود نچینند. امام در اعلامیه‌ها و خطبه‌های خود که در قالب نوار کاست صوتی به ایران و به دست مبارزان می‌رساندند هم هیچ نامی از این گروه نمی‌بردند.

سازمان ترور

** تابستان داغ سال ۱۳۶۰

کم‌اعتنایی امام به این جریان یک دهه بعد خود را نشان داد و منافقین در ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ شروع‌کننده جنجال وسیعی در دانشگاه تهران و بعد حین سخنرانی بنی‌صدر بودند و اقدامات آشوبگرانه دنباله‌داری را شروع کردند که هنوز هم تحلیل‌های تاریخی فراوان از آن حادثه نقل محافل تاریخ انقلاب است. پس از این رویداد اعضای این سازمان به خانه‌های تیمی از پیش فراهم‌شده خزیدند و مشی اقدامات مسلحانه علیه انقلاب را دنبال کردند که ثمره آن به‌آشوب‌کشیدن کشور در تابستان سال ۱۳۶۰ بود که نه‌تن‌ها بسیاری از مردم در آن مقطع تاریخی ترور شدند بلکه بسیاری از افراد و نیرو‌های انقلاب و پاسدار و مسئولان رده‌بالا ازجمله شهیدان باهنر، رجایی و شهید بهشتی به دست این جریان ترور شدند.

**روایت روزنامه‌ها از جنایت سازمان
با حوادث فجیع ۳۰ خرداد روزنامه جمهوری اسلامی یک روز بعد یعنی در چاپ روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ نوشت: «دیروز صبح گروهک مجاهدین خلق و دیگر گروهک‌های ورشکسته سیاسی طبق وعده قبلی در ساعت ۹ صبح در سه نقطه شهر اصفهان تجمع نموده و با فریاد ا... اکبر گروهی از مردم را به خود جلب نمودند و پس از راهپیمایی پلاکارد‌ها و شعار‌ها عوض شده و با مرگ بر ارتجاع، درود بر بنی‌صدر ماهیت خود را روشن نمودند که مردم با حضور خود در صحنه از راهپیمایی آن‌ها جلوگیری کردند و در این هنگام اعضا و هواداران گروهک‌های مجاهدین خلق، رنجبران، پیکار، ملی‌گرا‌ها و ورشکستگان سیاسی با سنگ و چماق و چوب و کوکتل‌مولوتف به مردم حمله نموده که در نقاط مختلف شهر مجموعا ۲۲ نفر از برادران سپاه و حزب‌اللهی‌ها زخمی و یک نفر پاسدار به نام سیدمحسن هاشمی درحالی‌که عکس امام را در دست داشت به او حمله نموده و چاقو را در قلبش فرو کردند که پاسدار مذکور پس از این‌که فریاد زد روح منی خمینی، بت‌شکنی خمینی به شهادت رسید. آن‌گاه مردم جنازه شهید برادر محسن هاشمی را بر دوش گرفته و در سطح شهر و بازار راهپیمایی کردند. در این رابطه توسط مردم گروه زیادی از اغتشاشگران دستگیر و تحویل مقامات قضایی داده شدند.» روزنامه کیهان هم با تیتر‌هایی آورده بود: «هجوم مسلحانه مجاهدین خلق به مردم، با خشم انقلابی توده‌های مسلمان مواجه شد/ رجویسم به‌جای بنی‌صدر به صحنه می‌آید/ رئیس مجلس: آشوب مجاهدین و فداییان اقلیت بهترین گواه عدم کفایت رئیس‌جمهور است.»

**بیانیه دفتر امام
این اتفاقات سبب شد دفتر امام اطلاعیه بدهد و در تاریخ اول تیر ۱۳۶۰ تاکید کند: «انا لله و انا الیه راجعون. بار دیگر جنایتکاران خودفروخته منافق در تهران و بعضی از شهرستان‌ها جنایت آفریدند. جنایتی که کمتر می‌توان نظیرش را نشان داد. اینان به‌عنوان طرفداری از آقای بنی‌صدر در مرأی و منظر مردم شکم دریدند و سر بریدند و اسید روی پسران و دختران معصوم پاشیدند و جنایات دیگری که قلم از بازگوکردن‌شان شرم دارد. جوانان پاکباخته و باخلوصی را که خدمات شایان‌شان به انقلاب زبانزد همگان بود شناسایی کرده با فجیع‌ترین وضعی به خاک و خون کشیدند. حضرت امام (مدظله) شدیدا از این واقعه متأثر شدند و این مصیبت جانگداز را به پیشگاه حضرت بقیه‌ا...، ولی عصر ارواحنا فداه و ملت شهیدپرور ایران و به‌خصوص بازماندگان عزیز و صبور شهدای راه اسلام و آزادی تبریک و تسلیت عرض نموده، از خداوند بزرگ برای آنان صبر جمیل آرزو می‌نماید. والسلام علیکم یا انصار دین‌ا...».
روایت فرخ نگهدار هم از این اتفاق جالب است. نگهدار، عضو سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) هم که از مخالفان اقدامات مسلحانه بودند ۳۰ خرداد را این‌گونه توصیف کرده است: «۳۰ خرداد ۶۰ یک نقطه‌عطف مهم در تاریخ معاصر ایران است ... ورود به فاز نظامی اشتباه بود. مجاهدین با این کار به اکثریت مردم که حامی حکومت بودند اعلان جنگ دادند. ورود به فاز نظامی، تاب‌وتوان مقاومت آن‌ها را تضعیف کرد و تحلیل برد. در آخرین دیدار بین ما و مجاهدین، مسعود رجوی گفته بود: هرچه زودتر وارد فاز نظامی شوند شانس پیروزی بیشتر است و من اصرار داشتم که هرچه دیرتر رخ‌دهد خسارات آن کمتر و توان مقاومت مردمی گسترده‌تر خواهد بود.»

** فعالیت موریانه‌وار تا بلوای ۱۴۰۱
مرور این وقایع و روایت‌ها نشان می‌دهد نقطه‌عطف تمام تحرکات سازمان نفاق در ایران ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ بود که این گروهک در یک اقدام عجولانه که نتیجه قدرت‌طلبی و زیاده‌خواهی آن‌ها بود بالاخره در آن روز خاص نقاب از چهره برداشت و باور‌های انتقادی خود را به‌صورت عیان نشان داد. در آن روز مردم ایران تکلیف خود را برای مقابله با این جریان خزنده روشن کردند و عملا میان ملت ایران با این جریان یک جنگ طولانی شکل‌گرفت که تا همین چند ماه پیش هم در جریان بلوای پاییز و زمستان ۱۴۰۱ خود را نشان داد و دست‌های نفاق آشوب‌های جنگ ترکیبی را نقطه‌به‌نقطه پیش‌بردند. درواقع سازمان منافقین در جریان ناآرامی‌های سال گذشته نشان داد که چطور به‌صورت موریانه وارد بزنگاه‌هایی مانند حوادث امنیتی می‌شود تا نیشتر خود را به پیکر انقلاب اسلامی و امنیت پایدار کشور وارد کند، بنابراین نباید از تحرکات موذیانه و منافقانه آن‌ها غافل بود.
اما عملکرد سازمان نفاق در بلوای ۱۴۰۱ به روایت وزارت‌اطلاعات و سازمان اطلاعات‌سپاه هم خواندنی و قابل‌تامل است. طبق بیانیه مشترک این دو نهاد، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در سال‌های گذشته از طریق شناسایی اراذل و اوباش متردد به خارج از کشور در مراکز قمار و فساد و فحشا و ارتباط‌گیری بعدی با آن‌ها در داخل کشور، تلاش‌های گسترده‌ای برای تزریق پول و امکانات، مسلح کردن آن‌ها به سلاح گرم و انواع دیگر تجهیزات، ارائه آموزش به طرق مختلف به‌منظور توانمندکردن آنان برای عملیات خرابکارانه علیه مراکز و تأسیسات مهم، راه‌اندازی آشوب و تولید خشونت علیه مردم عادی و همچنین نیرو‌های انتظامی و بسیج به‌عمل‌آورده‌اند. متأسفانه حضور پرحجم و اقدامات مجرمانه اراذل و اوباش و نوپدید‌ها درآشوب‌های اخیر کاملا مشهود بود و حکایت از سازماندهی قبلی داشت.
همچنین دولت تروریست ایالات متحده در ادوار و دولت‌های مختلف خود سابقه رسوای حمایت از خونخوارترین گروهک‌های تروریستی را داشته و دارد. از آن جمله تضاد رفتاری شگفت‌انگیز از مرحله قراردادن نام جانیان آلبانی‌نشین در لیست سیاه تروریستی تا خارج کردن اسم جنایتکاران منافق از آن لیست، حمایت مادی و معنوی از آنها، تا حضور بلندپایگان رژیم مافیایی در اجلاسیه‌های نمایشی منافقین ازجمله حضور افرادی همچون جان بولتون، پمپئو و مایک پنس (مشاور امنیت ملی اسبق رژیم، رئیس سازمان سیا و وزیر خارجه سابق و معاون اول رئیس‌جمهور سابق رژیم دژخیم آمریکا) و تعداد فراوانی نماینده کنگره و سناتور آمریکایی در مقر گروهک تروریستی منافقین در سال‌های گذشته از این موارد است و برای سال‌جاری هم از رئیس‌جمهور سابق و قاتل سردار بزرگ جهان اسلام شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای حضور در جمع کفتار‌های آن گروهک دعوت شده بود که بنا به گفته اعضای گروهک منافقین، برخی حوادث روی‌داده در آستانه مراسم آن‌ها در کشور آلبانی و احتمال وجود تهدید جدی به جان آن قاتل، حضور ترامپ در آن مراسم منتفی و برگزاری مراسم مورد نظر آن‌ها هم لغو شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: