کد خبر: ۶۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
سخنگوی دولت:
بهادری جهرمی گفت: دولت به هیچ‌یک از مدیران چک سفید امضاء نداده است و مردم به اینکه دولت پیشگام مبارزه با فساد باشد عادت خواهند کرد. ما هم علاقه‌مند به رسانه‌ای شدن این خبر نبودیم و نیستیم چون ممکن است جرمی صورت نگرفته باشد.

آوای نشاط: در ابتدای این نشست علی بهادری جهرمی با تبریک روز معلم و روز کارگر اظهار کرد: از مردم غیور  خوزستان برای استقبال پرشور از رییس جمهوری تشکر می‌کنم. دولت همه توان خود را برای حل مشکلات خوزستان به کار خواهد گرفت.

سفر رییسی به سوریه با هدف توسعه دیپلماسی همسایگی

وی افزود: بعد از ۱۳ سال برای اولین بار رئیس جمهور با دعوت بشار اسد به سوریه سفر می‌کند. این سفر با هدف توسعه دیپلماسی همسایگی صورت می‌گیرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: سفر فردای رئیس جمهور به سوریه با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سوریه و محور مقاومت خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این سفر اظهار کرد: این سفر بعد اولین سفر بعد از جنگ افروزی داعش با حامیان جهانی‌اش در سوریه است. این سفر هم برای دو کشور و هم جبهه مقاومت راهبردی است.

وی یادآور شد: آمادگی همکاری در سطوح مختلف در بالاترین حد قرار دارد و محوریت این سفر هم اقتصادی است. همانطور که در مبارزه با تروریسم همکاری دو کشور مطلوب بوده است در زمینه اقتصادی هم این آمادگی وجود دارد تا در بخش بهره‌گیری از خدمات فنی، مهندسی و تقویت فعالیت‌های تجاری بین دو کشور و نیز کمک به سازندگی سوریه اقدامات تعاملی لازم انجام شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: این همکاری عالی اقتصادی برای هردو دو کشور مزایایی خواهد داشت. این فعالیت‌های زیربنایی برای هردو کشور سودآور است. ظرفیت‌های بخش خصوصی تلاش شده تا در این سفر مورد توجه قرار گیرد و توانایی خدمات فنی، مهندسی داخلی و بهره‌برداری از بازار و امکان استفاده از فرصت فعالیت اقتصادی برای فعالان ایرانی وجود داشته باشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: سایر حوزه‌ها هم در این سفر مورد توجه قرار می‌گیرد از جمله برنامه‌ریزی برای تسهیل و تقویت زوار ایرانی در این کشور که اقدامات مقدماتی آن مثل تقویت ناوگان هوایی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز مثل تقویت زبان فارسی در این کشور و سایر محورها از مواردی است که پیگیری خواهند شد.

ویژگی‌های نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲

سخنگوی دولت با بیان این‌که «سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» برگزار خواهد شد»، اظهار کرد: این نمایشگاه از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار خواهد شد و مهمان ویژه این نمایشگاه کشور تاجیکستان است. نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی و با شرکت ۳ هزار ناشر داخلی و خارجی از ۴۰ کشور برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که «برای اولین‌بار در این نمایشگاه، کتابفروشی‌ها نیز در بخش مجازی حضور فعال دارند»، ادامه داد: در طول برگزاری نمایشگاه کتاب بیش از ۶۰۰ نشست نقد و رونمایی از کتاب در نظر گرفته شده است.

ویژگی‌های نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۳)، نیز یادآور شد: این نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی حضور بیش از هزار تاجر و بازرگان خارجی که تاکنون ثبت‌نام کردند و حضورشان قطعی شده است، از تاریخ ۱۷ الی ۲۰ اردیبهشت در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور ۸۰۰ صادرکننده برتر ایرانی برگزار خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: بالغ بر ۱۵ هیئت عالی‌رتبه سیاسی و ۴۰ شرکت بزرگ خارجی نیز در این رویداد حضور خواهند داشت. قرار است طی چهار روز برگزاری این رویداد بیشتر شرکت‌ها و نشان‌های تجاری بزرگ صادراتی ایران توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی تاکید کرد: انتظار این است طی این رویداد و با توافقاتی که صورت خواهد گرفت در استمرار برنامه افزایش تجارت خارجی دولت سیزدهم، زمینه ارتقای روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف و جهش مناسبات اقتصادی - تجاری کشور رقم بخورد.

گشت ارشاد مدیران و بازداشت دو مدیر سازمان محیط زیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت دو مدیر سازمان محیط زیست، گفت: دولت قبلا نیز اعلام کرده است که گشت ارشاد مدیران در مجموعه دولت فعال است. دولت با جدیت گشت ارشاد مدیران را پیش گرفته است. تمامی گزارش‌های مردمی و نهادهای مختلف بحث و بررسی می‌شود و هیچ‌گونه اغماضی وجود ندارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در مثال اخیری که اشاره شد، به محض اینکه گزارشی واصل شد، اقدام پیشگیرانه صورت گرفت. البته بررسی در این زمینه به پایان نرسیده و در حال تحقیقات مقدماتی است. این روال را که دولت پیشگام مبارزه بافساد است، واضح است. دولت به هیچ‌یک از مدیران چک سفید امضاء نداده است و مردم به اینکه دولت پیشگام مبارزه با فساد باشد عادت خواهند کرد. ما هم علاقه‌مند به رسانه‌ای شدن این خبر نبودیم و نیستیم چون ممکن است جرمی صورت نگرفته باشد.

دولت از کسب و کار، واحدهای صنفی و تجاری و فعالیت‌های مولد در چارچوب قانون حمایت می‌کند

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه دولت نسبت به پلمب مراکز تولیدی و خدماتی به دلیل رعایت‌نشدن حجاب از سوی مشتریان و این‌که چرا باید کسبه هزینه عملکرد نهادهای فرهنگی در زمینه اقناع زنان مسلمان ایرانی به رعایت حجاب را بدهند، تصریح کرد: سیاست رئیس‌جمهور نه تنها در دولت سیزدهم بلکه در دوره ریاست قوه قضاییه نسبت به کسب و کارها مشخص بوده است، آقای رئیسی هنگامی که رئیس قوه قضائیه شدند بخشنامه‌هایی در راستای حمایت از کسب و کار صادر کرد و تاکید داشت اگر جایی فساد و تخلفی رخ دهد با فرد متخلف برخورد شود.

وی افزود: حتماً دولت تمام توان خود را برای حمایت از کسب و کار، واحدهای صنفی و تجاری و فعالیت‌های مولد در چارچوب قانون انجام می‌دهد و سیاست ما در زمان جاری هم همین است. باید توجه داشت قوانین و نظام اجتماعی کشور ما برای حمایت از نظم اقتصادی و اجتماعی و امنیتی است.

سخنگوی دولت یادآور شد: تفکیکی بین نظام اجتماعی قائل نشویم، اگر پولشویی مخرب اقتصاد است و قوانین اقتصادی برای حوزه کسب و کار تامین امنیت می‌کند، قوانین فرهنگی و اجتماعی هم حامی کسب و کار است و باید آن‌ها را هم بپذیریم.

بهادری جهرمی ادامه داد: چه دولتمردان، چه بخش خصوصی و سایر بخش‌ها، همه در چارچوب قوانین مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با معیار قرار دادن قانون باهم فعالیت کنیم تا اقتصاد مولد را برای هم تامین و تضمین کنیم.

آخرین وضعیت لایحه آبخیزداری در دولت

سخنگوی دولت با اشاره به آخرین وضعیت لایحه آبخیزداری در دولت، گفت: این لایحه، موضوعی فرابخشی است و فقط مرتبط با وزارت جهاد نیست و با وزارت نیرو و برنامه و بودجه ارتباطات و نکات مشترک دارد. دولت به دنبال این است لایحه قابلیت اجرا داشته باشد و تدابیر بودجه‌ای آن در سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: به دلیل همزمانی بررسی این لایحه با بررسی لایحه هفتم توسعه، این لایحه کمی منتظر ماند تا لایحه برنامه هفتم و حوزه‌های ناظر به آبخیزداری در آن نهایی شود تا در همان‌ چارچوب تکمیل شود و لایحه تقدیمی به مجلس قابلیت اجرا داشته باشد.

تخصیص‌های حوزه دارو، ۱۰۰ درصد تامین خواهد شد

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره وجود ارز کافی برای تأمین مواد اولیه دارو اظهار کرد: بودجه کل کشور به تصویب مجلس رسیده و منابع پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه، مصوبه مجلس است. دولت اولویت ویژه‌ای برای موضوعات اساسی مثل دارو قائل است و طبق روال هر ساله دولت، تخصیص‌های حوزه دارو، ۱۰۰ درصد تامین خواهد شد و در اولویت تخصیص است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: به‌تازگی توفق‌نامه‌ای سه‌جانبه بین وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تأمین منابع مورد نیاز شرکت‌های دارویی منعقد شده و مسئله‌ای از نظر تامین منابع نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: اگر برآورد نهایی این باشد که بودجه درنظرگرفته‌شده برای دارو نیاز به افزایش دارد، حتماً در لایحه اصلاحیه بودجه پیش‌بینی خواهد شد و جای نگرانی برای تأمین منابع وجود ندارد.

نگاه دولت ساماندهی مالیات‌ اصناف با همکاری خود اصناف است

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره میزان فرار مالیاتی در سال ۱۴۰۱ و جلوگیری از وقوع آن در اصناف، گفت: نباید بین صنوف تفاوت قائل شد. تقاضا می‌کنیم اصناف گزارش‌هایی در این زمینه داشته باشند و مردم هم مطالبه‌گری کنند. مثلاً ماخذ مالیاتی ۵ درصد کاهش پیدا کرده اما درآمد مالیاتی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و ۹ هزار میلیارد تومان مالیات علی‌الحساب از پزشکان فقط در بیمارستان‌ها دریافت شده است.

وی تأکید کرد: نگاه دولت ساماندهی مالیات‌ اصناف با همکاری خود اصناف است. حتماً با همکاری نزدیک به پوشش‌های بهتری در زمینه وصول مالیات  خواهیم رسید.

سخنگوی دولت درباره میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی، تاکید کرد: گزارشی را از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی دریافت کردم. مطابق این گزارش از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲، تعداد ۴۰۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است. ارزش سرمایه‌گذاری خارجی این مصوبات ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار بوده است. ۳۶۰ طرح از این میزان جدید و ۴۱ مورد هم به افزایش سرمایه طرح‌های موجود اختصاص داشته است.

وی افزود: برای این‌که احتمال عملیاتی شدن این طرح‌های مصوب بیشتر صحت‌سنجی شود، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی روش دومی را ایجاد کرده است که بر اساس آن حداقل ۶ میلیارد دلار از این ۱۰ میلیارد دلار، در چارچوب طرح‌های مصوب معتبر بوده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ که سال اول اجرای برجام بود، ظاهر این بوده که محدودیت‌های بین‌المللی رفع شده، سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد دلار بوده و در سال ۹۶ حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده است. مطابق این گزارش، عملکرد دیپلماسی همسایگی در دولت سیزدهم با دیدگاه سختگیرانه، ۶ میلیارد دلار شده است که حوزه‌های مربوط به خدمات، صنعت و انرژی بیشترین سهم را در سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: