کد خبر: ۶۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
در زمانه‌ای که رادیکال‌ها از هر دو جریان سعی دارند فضا را تند کنند و به تحریک رواداری جامعه بپردازند، باید دانست نسخه عبور از این عدم عقلانیت توجه به توصیه رهبر انقلاب برای "مهربانی کردن" با یکدیگر است.

آوای نشاط: امین صبحی/ در روزی که عید همبستگی نامیده شده، مردم تهران با حضور پرشور در نماز عید فطر، رفراندومی را در معرض نگاه دلدادگان نظام، معاندان و دوستان بعضا بهانه گیر داخلی و خارجی گذاشتند و این پیام وحدت بخش را به اقصی نقاط دنیا مخابره کردند؛ البته این جلوه دینداری تنها قاب ماندگار از ۲/۲/۱۴۰۲ نبود و فرازی از‌ سخنان حکیمانه رهبر انقلاب که تاکید کردند: "دشمن مایل است مردم به خاطر علایق مختلف با هم بجنگند؛ شما با هم مهربانی کنید." از دیگر موهبت‌های عید بندگی بود که به سرعت وایرال و مکرراً در فضای مجازی بازنشر شد.

رهبری اینبار نیز به سبک و سیاق معمول با تاکید بر باطل کردن وسوسه‌های دشمن، مسئولان و مردم را به زندگی مهربان در کنار یکدیگر و پرهیز از مقابل هم قرار گرفتن توصیه کردند؛ رویه‌ای که بعد از رویدادهای پاییز ۱۴۰۱ سرعت گرفته است.

تلنگر رهبری در مصلای امام خمینی موضوع جدیدی نبوده و حکایت از راهبرد رو به جلو و نگاه متعالی پدرانه معظم له داشت که همانند دهه‌های گذشته و در بزنگاه‌های مهم و سرنوشت ساز به ملت خداجو و مسئولان یادآوری شد؛البته این شیوه در ماه‌های اخیر که جریان تحریف با جنگ ترکیبی تمام عیار درصدد دمیدن بر اختلافات بودند، مکرراً مورد توجه قرار گرفته است به طوری که رهبر معظم انقلاب از همان نقطه شروع بلوا در پاییز سال گذشته، کارگزاران و مردم را به نسخه همدلی و رواداری ارجاع می‌دهند.

اعلام جزئیات برگزاری نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب - خبرآنلاین

کما اینکه رهبری در خطبه عید فطر ۱۴۰۲ نیز مجدداً تاکید کردند که اتحاد مردم باید حفظ شود، "دشمن با اتحاد، یکپارچگی و یکدستی مردم مخالف است و مایل است مردم به خاطر عقاید مختلف با هم بجنگند و دعوا کنند. " این سخنان رهبری صراحتاً مقابل سیاست‌هایی قرار دارد که در هفته‌های گذشته سعی کرده با تنگ‌نظری مردم را مقابل مردم قرار دهد.

رهبر انقلاب حقیقتاً با یک نگاه بسیار روشن‌ با اشاره به اینکه "در یک جامعه، سلایق و علایق مختلف هست، نگاه‌‌های مختلف به مسائل هست، گفتند: باشد مانعی ندارد. در کنار هم همه زندگی کنند. باهم مهربانی کنند. " 

اما پشت صحنه این‌ تاکید مهم رهبری کجاست؟ همه چیز از ۱۱ مهر ۱۴۰۱ در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح شروع شد که برای اولین بار بعد از اتفاق ۲۵ شهریور رهبری اولین موضع رسمی خود را اعلام کردند و همان زمان هم موضع ایشان یک مرزبندی شفاف و روشن با جریان تحجر و تجدد داشت.

رهبر انقلاب آنجا به خوبی موضوع را تبیین کردند که "فقط با جمهوری اسلامی مخالف نیستند، با ایران مخالفند؛ آمریکا با ایران قوی مخالف است، با ایران مستقل مخالف است. همه‌ی بحث آنها، همه‌ی دعوای آنها سر جمهوری اسلامی نیست؛ البتّه با جمهوری اسلامی بشدّت و عمیقاً دشمنند، در این شکّی نیست، امّا بدون جمهوری اسلامی هم با ایرانی که قوی باشد مخالفند، با ایرانی که مستقل باشد مخالفند. آنها ایران دوران پهلوی را دوست دارند: گاو شیرده و مطیع اوامر آنها که شاه مملکت برای یک تصمیم، ناچار بشود سفیر انگلیس یا سفیر آمریکا را بخواهد و از او کسب تکلیف بکند! این ننگ را ملّت ایران چگونه میتواند تحمّل بکند؟ آنها این را میخواهند؛ با ایران مخالفند... بنابراین، دعوا بر سر مسئله‌ی باحجاب و بدحجاب نیست..."

موضوع دیگری که دلیل اهمیت این نوع نگاه را مشخص می‌کند، در انگیزه دولت‌های خارجی در اظهار دشمنی صریح با ملت ایران است. موضوعی که رهبر انقلاب درباره آن همان زمان گفتند "انگیزه‌ی دولت‌های خارجی چیست؟ آنچه بنده احساس میکنم، انگیزه‌ آن‌ها این است که احساس می‌کنند کشور در حال پیشرفت به سمت قدرت همه‌جانبه است و این را نمی‌توانند تحمّل کنند؛ این را احساس می‌کنند، می‌بینند. می‌بینند که بحمدالله بعضی از گره‌های قدیمی در حال گشوده شدن است."

این نگرش یعنی تعمیم یک نگاه وسیع و جهان‌بینی گسترده به اتفاقاتی که به مثابه حاشیه می‌خواهد حرکت جمعی یک ملت را کند کرده و یا مسیر اصلی را منحرف کند.

بنابراین در زمانه‌ای که رادیکال‌ها از هر دو جریان سعی دارند فضا را تند کنند و به تحریک رواداری جامعه بپردازند، باید دانست نسخه عبور از این عدم عقلانیت توجه به توصیه رهبر انقلاب برای "مهربانی کردن" با یکدیگر است.چراکه هر نزاعی بین اقشار مختلف مردم، دقیقاً نسخه جنگ داخلی و تحریک کردن گسل‌های اجتماعی ایران اسلامی است و پیامدهایی نظیر افتراق شیعه ، سنی و قومیت‌ها را در کشورهایی نظیر سوریه و عراق به دتبال دارد که علاوه بر صدمات داخلی، هزینه گزافی را به ملت های منطقه تحمیل کرد.

البته مخاطب بخش مهمی از سخنان معظم له مسئولان بودند- که مثل همیشه در صف اول حضور داشتند- ایشان که همواره حامی جریان‌های مختلف و منتخبان مردم هستند با صراحت روسای قوا را به هماهنگی فراخواندند تا ضمن دوری از حاشیه، به حل مشکلات مردم بپردازند و امید است این مطالبه به حق رهبری، بی‌پاسخ نمانده و فراتر از بنرها و جلسات صوری مورد توجه حضرات قرار گیرد. به هرحال سخنان رهبری در نماز عید فطر مصداق بارز " در خانه اگر کس است یک حرف بس است" را گوشزد می‌کنید چراکه اگر امنیت ملی برای همه ما به ویژه دلسوزان نظام اسلامی در اولویت باشد، اهمیت چنین دیدگاهی از سوی رهبر معظم انقلاب را بهتر درک خواهیم کرد و از تندروی‌ها و پرداختن به مسایل حاشیه‌ای که مخل فعالیت اساسی و تفرقه افکنی است، پرهیز می‌کنیم تا با شیوه مورد تایید رهبری به خنثی سازی توطئه‌های دشمن بپردازیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: