کد خبر: ۶۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شایعه دستگیری سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: من پیشنهاد می‌کنم از سخنگوی قوه قضاییه هم اگر نیاز است بپرسید،

آوای نشاط: مشروح گفت‌وگوی محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی،‌ فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی،‌ سیدحمید سجادی وزیر ورزش وجوانان، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو،‌ عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را هم می توانید در لینک های زیر بخوانید.

مذاکرات با آژانس در حال پیشرفت است/ در دولت با کسی عقد اخوت خوانده نشده است

محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۶۷ رادیو دارو در ۲۱۰ مرکز پزشکی و بیمارستان در سراسر کشور توزیع می‌شود. آمار ما این بوده است که یک میلیون بیمار سرطانی از رادیوداروها در کشور استفاده کردند و این یک ظرفیتی است که با توجه به تنوع بخشی در بخش تشخیصی و درمانی داریم روی آن کار می کنیم.

وی ادامه داد: امسال دو نوع رادیوداروی جدید را از فاز بالینی عبور می دهیم و الان رادیوداروها تماما در داخل کشور تولید می شود.

اسلامی درباره توافق ماه مارس ایران و آژانس و روند پیشرفت مذاکرات گفت: روند مذاکرات در حال پیشرفت و پیگیری هست و هر روز هیات‌های فنی و کارشناسی میان ایران و آژانس در رفت و آمد و ارتباط هستند و به موقع درباره نتایج کار گزارش می‌دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که رییس جمهور در رابطه با افراد کابینه گفته‌اند به کسی چک سفید امضا داده نشده است، اظهار کرد: حرف درستی است، با کسی عقد اخوت خوانده نشده است. مهمترین شاخصه کار و مسئولیت وظیفه شناسی و انجام وظیفه به موقع و تشخیص درست مسئولیت است، من هم اگر کارم را درست انجام ندهم طبیعی است که باید با من خداحافظی کنند.

واکنش اسماعیلی به اظهارات رییس جمهور درباره عملکرد مدیران دولتی

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در رابطه با همین اظهارات رئیس جمهور که چک سفید امضا به کسی داده نشده،‌ گفت: ما دو تعهد داریم؛ یکی تعهد در قبال رئیس‌جمهور و دیگری تعهد در مقابل مردم است. اگر هر زمانی هرکدام از این تعهدهای نقض شود، آقایان رئیس‌جمهور این حق را دارند قصه را باطل کنند.

لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده در دولت تصویب شد

فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت خبر داد که امروز لایحه دو فوریتی واردات خودرو کارکرده در دولت تصویب شد و به سرعت به مجلس ارسال می شود.

وی درباره تحویل خودرو در سال۱۴۰۳ اظهار کرد: برای بعضی خودروها تقاضا بیش از حد ظرفیت تولید است. هفته آینده سامانه باز می‌شود و کسانی که  خودرو آن‌ها تحویل۱۴۰۳ است می‌توانند خودروی خود را تغییر دهند. همچنین قیمت خودرو تحویلی در سال۱۴۰۳، طبیعتاً با قیمت روز است اما کسانی که خودرو خود را تغییر دهند، امسال تحویل می گیرند.

افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تا پایان سال سهام عدالت دریافت خواهند کرد

سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: در راستای هدف گذاری رونق تولید و یکی از مطالبات به حق تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور که به دنبال پیش بینی پذیری اقتصاد ایران بودند و از بخشنامه ها و آئین‌نامه های مکرر  و غافل گیرکننده شکایت داشتند، امروز هیات وزیران مصوب کرد در این راستا دستگاه های اجرایی یک ماه فرصت دارند تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ این اقدام را در دستورکار خود قرار دهند که اولا تمام مقررات حوزه کسب و کار کشور باید یک هفته قبل از ابلاغ رسمی توسط دستگاه ها به فعالان اقتصادی اعلام شود تا نظر تشکل های تولید کننده و فعالان اقتصادی قابل اخذ باشد و بعد ابلاغ شود.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین مصوب شد که مقررات کسب وکاری که در درگاه ملی که توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای کسب وکارها ایجاد خواهد کرد، اگر ثبت نشود الزام آور نخواهد بود. بنابراین بخشنامه ها و آئین نامه هایی که در کشو مدیران دستگاه ها باقی می ماند و با آن اعمال سلیقه می کردند درحوزه تولید کشور  از پایان اردیبهشت ماه خاتمه خواهد یافت. از طرف دیگر هر حق و تکلیفی که برای مردم و کسب و کارها در مقررات مصوب هر دستگاهی دیده خواهد شد، ۱۵ روز بعد از درج در تارنامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری لازم الاجرا  خواهد بود. بدین ترتیب امکان غافلگیری تولید کنندگان با صدور بخشنامه ها و آئین نامه های مکرر که پیش بینی پذیری را از تولید کنندگان می گرفت از ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ سلب خواهد شد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که جاماندگان از سهام عدالت باید شرایط خاصی داشته باشند، تصریح کرد: باتوجه به اینکه در این راستا دولت در سال گذشته مصوبه ای داشت که موجب ایراد هیات تطبیق مصوبات قرار گرفت و تا طی مراتب به پایان سال ۱۴۰۱ نرسید، در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مجدد این حکم درج شده و امسال تلاش دولت این است که خیلی زودتر و تا قبل از اینکه به ماه های پایانی سال برسیم جاماندگان سهام عدالت دریافت کنند. تمام تلاش دولت این است باتوجه به اینکه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی جز اولویت هایی هستند که هم در مصوبه بودجه ۱۴۰۱ درج شده بود و هم دولت آنها را به عنوان پیشروترین گروهی که مستحق دریافت سهام عدالت هستند، می داند بتوانیم امسال برای این گروه سهام عدالت را تخصیص دهیم.

خاندوزی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر آماده سازی بستر در حوزه رمز ارزها، بیان کرد: تمام جزئیات مربوط به تدابیری که اشاره کردید در کارگروه اقتصاد دیجیتال که مسئولیت آن با وزیر ارتباطات است مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت و اطلاع رسانی لازم را وزیر انجام خواهد داد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طرح یارانه نان به کجا رسید، بیان کرد: محقق شده است. فقط فاز پایانی آن باقی مانده است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه رهبری در دیدار با دانشجویان تاکید کردند که از اصلاح ساختار بودجه راضی نیستند و پیشرفت مورد نظر حاصل نشده است، بیان کرد: دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برای رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب متنی را آماده کرده که به عنوان پیش نویس اصلاح ساختار بودجه ریزی در کشور است. برای نوبت اول در جلسه شورای سران مطرح شد. ایراداتی نسبت به آن وارد شد که باید مورد اجماع نظر سه قوه قرار گیرد. اکنون در مرحله اخذ نظر سه قوه است. تا ان شاءالله بعد از تایید نهایی توسط سران سه قوه خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم خواهد شد.

شرایط فراهم باشد، قدم بانوان روی چشم

حمید سجادی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت  در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد حضور زنان در دربی پایتخت خواهیم بود یا نه؟ اظهار کرد: در استادیوم آزادی بخش‌های زیادی در دست تعمیر است و تلاش می‌کنیم، ببینیم که چه قسمتی از استادیوم امکان استقرار دارد.

وی افزود: به مشورت‌های شورای تامین و فدراسیون هم در این زمینه نیاز داریم و شاید تا زمان دربی بتوانیم به نتیجه نهایی برسیم.

وزیر ورزش تاکید کرد: این امر به کار تخصصی و رسیدگی نیاز دارد و تا به حال هم در هر بازی که شرایط فراهم بوده میزبان تماشاگران زن بوده‌ایم. هر زمان که شرایطش فراهم باشد قدم بانوان روی چشم است.

وزیر ورزش در پاسخ به این پرسش که دلیل اختلاف‌نظر با تاج در زمینه حذف استقلال چه بود؟ اظهار کرد: من روی نظرات بقیه اشراف ندارم من بر اساس اطلاعات مستند گفتم استقلال حذف نمی‌شود. تمهیدات پرداخت بدهی سرمربی سابق استقلالی‌ها فراهم شده است و این بدهی ظرف امروز و فردا پرداخت خواهد شد.

سجادی تاکید کرد: ‌طبق آخرین گزارشی که نمایندگان وزارت ورزش به ما دادند چیزی درباره حذف پرسپولیس مطرح نشده است و اگر موضوعی باشد حتما پیگیری خواهیم کرد.

پاسخ سخنگوی دولت به شایعه دستگیری ساداتی‌نژاد

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شایعه دستگیری سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: من پیشنهاد می‌کنم از سخنگوی قوه قضاییه هم اگر نیاز است بپرسید، خوب نیست حاشیه‌سازی شود. حتماً از ظرفیت آقای ساداتی‌نژاد و آقای میرکاظمی در دولت استفاده می‌شود و توافقاتی هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به مصوبات جلسه گذشته دولت اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی نحوه نگهداری و امحای کالاهای قاچاق مکشوفه به تصویب رسید. یکی از مشکلات تأخیرها و مشخص‌نبودن تکلیف روشن و شیوه تصمیم‌گیری درباره نگهداری و امحای این کالاها بود. این مسئولیت به عهده خود سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی گذاشته شد که تمامی این مراحل را به صورت هوشمند و بدون دخالت عامل انسانی باشد تا امکان بروز فساد و تخلف را از میان بردارد. تمامی این کالاهایی که برای امحا قطعی می‌شوند نهایتاً ظرف یک ماه مهلت دارد که امحا شود و الزاماً هم در استان مکشوف امحا شوند.

بهادری جهرمی با اشاره به مصوبات این هفته دولت، ادامه داد: مطابق اولین مصوبه هیئت وزیران ثبت و اطلاع‌رسانی کلیه مقرراتی که مرتبط با حوزه کسب و کار هستند در یک پایگاه اطلاع‌رسانی متمرکزی که با همکاری معاونت حقوقی و وزارت اقتصاد ایجاد شده، الزامی شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نکته مهم آن است که بدون ثبت مقررات در این سامانه، مقررات مطابق حکمی که قانونگذار تکلیف کرده است دیگر لازم‌الاجرا نخواهد شد. از تاریخ ۲۸ اردیبهشت موعد قانونی انجام این امر است.

وی یادآور شد: همه دستگاه‌های مقرره‌گذار در حوزه کسب و کار نیز در این مصوبه مکلف شدند یک هفته پیش از  تصویب یا صدور یک مقرره، پیش‌نویس متن را روی سامانه بارگذاری کنند تا همه جامعه ذی‌نفعان امکان ارسال نظر در این زمینه داشته باشند تا دستگاه‌ها هم مکلف به بررسی و توجه به این نظرات شوند و بعد از آن درباره متن تصمیم‌گیری شود.

بهادری جهرمی گفت: این یک اقدام و گام موثر در حمایت از کسب و کارها و کاهش تغییرات ناگهانی یا غیرقابل پیش‌بینی برای آن‌ها در این آیین‌نامه ایجاد می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به تصویب لایحه‌ای به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به‌منظور کنترل افزایش قیمت‌های خرید و فروش و اجاره منازل مسکونی، اظهار کرد: بخش زیادی از بسته وزارت راه در اختیار خود دولت است و با هماهنگی‌های درونی و مقررات و مصوبات دولتی قابلیت اجرا دارد.

وی افزود: بخشی از این بسته نیازمند قانونگذاری است و یکی از محورهای مهمش همین محوری است که به تصویب رسید و با این اقدام، هیئت دولت مصوب کرد که لایحه‌ای با هدف اخذ مالیات از انجام معاملات مکرر نسبت به واحدهای مسکونی یا اراضی با کاربری مسکونی تقدیم مجلس شود.

بهادری جهرمی یادآور شد: معاملات مطابق این مصوبه باید مکرر باشد یعنی اگر کسی یک ملک دارد و برای مصرف شخصی خود معامله می‌کند، پیشنهادی برای اخذ مالیات از او وجود ندارد، صرفا معطوف به معاملات مکرری است که در طول یک سال چندین معامله را یک فرد یا یک مجموعه واحد نسبت به یک ملک یا تعدادی املاک انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: از سقف مالیات ۶۰ درصدی در این لایحه پیش‌بینی شده تا کف مالیات ۲۰ درصدی که مربوط به نقل و انتقالات کمتر از یک سال تا سقف پنج سال است که جزئیات آن هم در اختیار مجلس قرار دارد.

وی ادامه داد: موافقت هیئت وزیران با لایحه پیشنهادی وزارت صمت برای مدیریت بازار خودرو بود که با توجه به التهابات بازار خودرو و افزایش تقاضای سرمایه‌ای در این بازار، پیشنهادی از سوی وزارت صمت به دولت تقدیم شد که مطابق آن صرفاً آخرین مدل‌های خودرو امکان واردات نداشته باشند بلکه خودروهایی که از نظر سازمان استاندارد و محیط زیست استانداردهای روز کشور یا استاندارد معادل‌سازی جهانی را دارند بتوانند بدون محدودیتهای قبلی وارد کشور شوند.

بهادری جهرمی یادآور شد: در این لایحه خودرو حتی به صورت کالای همراه مسافر با ضوابطی که تصویب شده در نظر گرفته شده تا هر شهروند ایرانی داخل یا خارج کشور بتواند اقدام به واردات موردی خودرو به کشور داشته باشد. این لایحه به مجلس تقدیم شد و در صورت موافقت مجلس می‌توانیم شاهد تسهیل بیش از پیش واردات خودرو و به نوعی همگانی شدن آن باشیم.

آموزش عالی در حوزه دولتی باید نیاز محور باشد

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزارت علوم در راستای ماموریت خود پیرامون رشته هایی که شغلی برای آنها وجود ندارد چه اقداماتی را در دستور دارد، تاکید کرد: در دانشگاه‌های غیر دولتی که هزینه‌ها را مردم پرداخت می کنند افراد می توانند در هر رشته ای که علاقه دارند برای رشد دانایی در جامعه تحصیل کنند اما در بخش دولتی باید نگاه نیاز محور حاکم شود.

رشد ۱۵ درصدی سفرهای مردمی در تعطیلات نوروز/ ۶ میلیون بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی

 عزت الله ضرغامی با ارائه آماری درباره سفرهای نوروزی پرداخت و گفت: امسال شاهد رشد ۱۵ درصدی سفرهای مردم در تعطیلات نوروز بودیم. این آمار مربوط به ۲۵ اسفند تا نیمه فروردین است منتهی امسال به دلایل مختلف سفرها ادامه داشته که آخرین موج آن از امروز شروع می‌شود و تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه پیدا می‌کند.

وی توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ مجموع شب اقامت ۵۰ میلیون بود که امسال ۵۷.۱ شده است؛ مجموع اقامت‌های ما شامل اقامت‌های رسمی و اقامت‌های غیر رسمی و اضطراری می‌شود. دولت از ظرفیت‌های زیادی استفاده کرده و دستگاه‌های مختلف امکانات اقامتی خود را در اختیار قرار دادند. به همین دلیل شاهد رشد سفرها بودیم. به خصوص برای طبقات پایین دست رشد خوبی را مشاهده کردیم.

ضرغامی گفت: هتل‌های سطح بالا در همان روزهای اول اشغال می‌شدند و بعضا افرادی که در وضعیت اقتصادی پایین‌تر هستند از جاهای دیگر استفاده می‌کردند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره رتبه بندی سفرهای مردم در ایام نوروز به استان‌ها گفت: رتبه‌های اول تا پنجم مربوط به استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و خوزستان است و بقیه استان‌ها در مقام‌های بعدی قرار دارند؛ ستاد سفر مصداق بسیار مهمی از وحدت مجموعه‌های اجرایی دولت است و شامل ۲۷ دستگاه می‌شود که مهمترین دستگاه‌ها در کنار هم فعالیت کرده و خدمات فراوانی را ارائه کردند. این به خصوص برای کسانی که سعی می‌کردند با برخی از اخبار حاشیه‌ای اختلافاتی را در دیدگاه‌ها یا نحوه اجرای دستگاه‌ها نشان دهند، باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرغامی درباره میزان بازدید از مراکز مختلف دیدنی زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: از مجموع ۲۶۸ موزه، ۱۵۳ پایگاه میراث ملی و جهانی و ۳۵ بنای تاریخی در ۲۵۵ مرکز در اختیار وزارت میراث فرهنگی، رقم شش میلیون بازدید ثبت شده که این رکوردی در بازدید از مراکز فرهنگی کشور است.

وی اضافه کرد: میزان بازدید از ۲۵ اسفند تا ۳ فروردین رشد ۳۰ درصدی داشته و این میزان از ۴ تا ۱۲ فروردین به دلیل ماه مبارک رمضان ۴.۵ درصد رشد داشته و در مجموع شاهد رشد بازدید بیش از ۱۰ درصد از مجموعه موزه‌ها، کاخ موزه‌ها و پایگاه‌های در اختیار میراث فرهنگی هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: مقام اول در بازدید، مربوط به مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه شیراز با ۴۵۰ هزار بازدید بوده است. مقام دوم تا دهم مربوط به بازدید از تخت جمشید، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدیه، میراث جهانی باغ فین، مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد، ارگ کریمخانی، پاسارگاد، چهل ستون، عالی قاپو، فلک الافلاک و کاخ گلستان است.

وی با بیان اینکه امسال شاهد رشد بسیار بالای بازدید در تهران بودیم، گفت: بازدیدها از ۳۹۰ هزار نفر به دو میلیون نفر افزایش پیدا کرده است؛ در کنار مجموعه‌های در اختیار این وزارتخانه دستگاه‌های دیگر هم موزه‌های مختلفی دارند و بافت‌های شهرهای مختلف هم جزو بازدیدهای مهم محسوب می‌شود که با محاسبه آنها رقم بازدید بالاتر از شش میلیون می‌شود.

ضرغامی همچنین بیان کرد: در مجموع محل‌های رسمی که بلیت فروشی صورت گرفته، حدود ۳۱ میلیارد تومان درآمد حاصله از بازدید از مجموعه‌های میراث فرهنگی است که این درآمد به خزانه واریز می‌شود و درصدی از آن به میراث فرهنگی برای فعالیت‌هایش داده می‌شود.

وی همچنین گفت: ۳۴۲۵ نوروزگاه در سراسر کشور داشتیم، همچنین نشست سفرای عضو پرونده ثبت جهانی نوروز برگزار شد و ساعات کاری موزه‌ها افزایش پیدا کرد. اقدامی درباره نزدیکی فعالیت‌های باستانی، دینی، تاریخی و مذهبی انجام شد و پایگاه‌های مهمی در اختیار فعالیت‌های مذهبی و دینی قرار گرفت؛ در حافظیه شب‌های احیاء برگزار شد و در طوس برنامه‌های قرائت قرآن بود. لذا نزدیکی دو محور مربوط به موزه میراث فرهنگی اتفاق بسیار موثری بود.

ضرغامی درباره بازارچه‌های صنایع دستی، گفت: ۹۰۸ بازارچه صنایع دستی با بیش از ۱۱ هزار غرفه برپا شد که برای فروش صنایع دستی اختصاص پیدا کرد. حداقل رقم فروش ۵۰۰ میلیارد تومان است که رقم اصلی بیشتر بوده، محل‌هایی همچون بافت یزد، شیراز، محوطه‌های تاریخی، دیوار گرگان، حصار دامغان، سی و سه پل اصفهان، قنوات، بازارها و مساجد تاریخی و فضاهای ثبتی زیارتگاهی همه اینها مجموعه‌ای است که در آمارمان نمی‌آید اما بازدیدهای میلیونی فوق‌العاده‌ای دارد که امسال شاهد افزایش کاملا معنا دار به لحاظ فرهنگی و تاریخی بودیم.

متوسط پرشدگی سدهای کشور ۶۴ درصد است/ پنج استان با خشکسالی مواجه‌اند

علی‌اکبر محرابیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تکمیل ظرفیت سدهای کشور، اظهار کرد: میزان پرشدگی سدها حدوداً ۶۳ تا ۶۴ درصد است. در برخی مناطق کشور، سدها در مرحه سرریز هستند و وضعیت خوبی دارند و در برخی مناطق کشور نیز متاسفانه وضعیت سدها متفاوت است.

وی در رابطه با میزان آب سدهای کشور، اظهار کرد: ۱۲ درصد با شرایط طبیعی فاصله داریم اما نسبت به سال گذشته به همین میزان رشد داریم. یعنی وضعیت متوسط کشور از سال گذشته بهتر است‌.

وزیر نیرو یادآور شد: در مازندران، گلستان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از استان‌ها شرایط خشکسالی داریم و امیدواریم که طی ماه‌های آینده شاهد بارش‌هایی باشیم که این کمبودها را جبران کند.

میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به ۷۵ درصد می رسانیم

عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران  درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: ایجاد شبکه ملی اطلاعات یکی از تکالیف جدی وزارت ارتباطات محسوب می‌شود که براساس مصوبۀ شورای عالی فضای مجازی برعهده ما قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده در مجموعه وزارت ارتباطات، میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ازابتدای دولت از ۲۳ درصد به ۶۰ درصد رسیده است که برنامه امسال ما این است که این عدد را به ۷۵ درصد برسانیم.

زارع‌پور با بیان این‌که «شبکۀ ملی اطلاعات یک شبکۀ پرسرعت، باکیفیت و امن است»، افزود: محدودیت اینترنت ربطی به شبکه ملی ارتباطات ندارد و هرچه سرعت شبکه داخل کشور بیشتر باشد، سرعت اینترنت هم بیشتر می شود. ما چیزی به اسم اینترنت ملی نداریم، یک شبکه داخلی وجود دارد که ارتباطات درون آن جریان دارد، در داخل این شبکه انواع اطلاعات جریان دارد.

وی در پایان گفت: دولت سیزدهم به دنبال اتصال تمام منازل شبکۀ پرسرعت فیبرنوری است تا سرعت‌های چند ده‌ برابری و چند صدبرابری مگابیتی محقق شود.

لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده در دولت تصویب شد

فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت درباره تحویل خودرو در سال۱۴۰۳ اظهار کرد: برای بعضی خودروها تقاضا بیش از حد ظرفیت تولید است. هفته آینده سامانه باز می‌شود و کسانی که  خودرو آن‌ها تحویل۱۴۰۳ است می‌توانند خودروی خود را تغییر دهند.

وی درباره قیمت خودرو تحویلی در سال۱۴۰۳، گفت: طبیعتاً تحویل خودرو با قیمت روز است اما کسانی که خودرو خود را تغییر دهند، امسال تحویل می گیرند.

وزیر صمت درباره واردات خودرو نیز اظهار کرد: امروز لایحه دو فوریتی واردات خودرو کارکرده در دولت تصویب شد و به سرعت به مجلس ارسال می شود.

وی خاطرنشان کرد: بازار خودرو دچار آشفتگی ناشی از تقاضا بیش از عرضه است خوشبختانه عرضه در سال گذشته روند بسیار خوبی داشته است اما خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است و تقاضای سوداگرانه به خودرو اضافه شده است؛ بنابراین باید به خودرو اولویت دهیم که لایحه واردات خودرو کارکرده در دولت تصویب شد که در اولین جلسه مجلس طرح می شود.

فاطمی‌امین گفت: واردات تا حدی ادامه می دهیم تا شکاف عرضه و تقاضا از بین برود.

تا  ۴-۳ ماه آینده بخش عمده خودورهای ثبت‌نامی سایپا تحویل داده می شود در مورد ایران خودرو هم همینطور است. از ۱۶ اردیبهشت دور جدید ثبت نام خودرو انجام می شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: