کد خبر: ۶۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
با توجه به این که روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می‌کنیم؛ به رسم هر ساله و در آستانه عید سعید فطر، برخی از مراجع تقلید میزان زکات فطریه امسال را اعلام کردند.

آوای نشاط: تاکنون دفاتر آیت الله سیستانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مکارم شیرازی میزان و مبلغ فطریه امسال را اعلام کرده اند:

آیت الله جوادی آملی:

نظر آیت الله جوادی آملی درباره میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه ،سه کیلو گندم ،برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد،به ازای هر روز 12/000 تومان (دوازده هزار تومان) و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز 720/000 تومان (هفتصد و بیست هزار تومان) تعیین شده است.

آیت الله سیستانی:

دفتر آیت الله سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) را اعلام کرد.

از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.

آیت الله مکارم شیرازی:

از سوی دفتر آیت الله مکارم شیرازی میزان زکات فطره مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.

بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ دویست و چهل هزار تومان اعلام شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ هفتصد و بیست هزار تومان است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله 1692 رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

همچنین بنا بر فتوای آیت الله مکارم شیرزای اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: