کد خبر: ۶۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
«آوای نشاط» از ادامه کنش‌ها به رابطه تهران و آژانس گزارش می‌دهد
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در حالی در پایتخت اتریش شروع شد که تلاش طرف‌های غربی در آستانه برگزاری این نشست برای جنجال‌آفرینی دوباره پیرامون میزان غنی‌سازی در ایران شکست خورد. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد، طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس در دستور کار قرار دارد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام از دیگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شوراست و طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافق‌نامه پادمان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار آوای نشاط، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم دیروز دوشنبه در آغاز نشست شورای حکام آژانس اتمی، درباره سفرش به جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد و با بیان این‌که به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت: «من از تضمین‌های ایران مبنی بر این‌که مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را انجام دهد، استقبال می‌کنم.»
مدیرکل آژانس اتمی با بیان این‌که در این نشست‌ها اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های بیشتر جهت تسریع در حل مسائل پادمان باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت، عنوان کرد: آژانس به مدت دو سال قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) نبوده است، از جمله نزدیک به ۹ماه که تجهیزات نظارتی مانند دوربین‌ها نصب نشده بود، اما موافقت ایران را برای اجازه دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر که برای آژانس در انجام مأموریتش ضروری است، یادآوری می‌کنم. دستیابی به این امر بسیار مهم خواهد بود، زیرا به آژانس اجازه می‌دهد در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، شروع به ایجاد یک خط پایه جدید کند.»

از تداوم راستی‌آزمایی با ایران تا مبنای مذاکرات احتمالی
گروسی افزود: «من از تضمین‌های سطح بالای ایران مبنی بر این‌که مایل به اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیشتر و همکاری با آژانس برای حل و فصل مسائل پادمان باقی‌مانده از جمله موارد مربوط به سه مکان اعلام نشده که آژانس در آن آثار ذرات اورانیوم با منشأ انسانی پیدا کرده است، استقبال می‌کنم. بر اساس روح بیانیه مشترک، مشتاقانه منتظر شرکت در گفتگو‌های فنی با ایران همان‌طور که توافق شده، هستم. کار مهمی در پیش داریم.»


نه ایران به توافق موقت
همچنین دیروز سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره نتایج سفر گروسی به ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران گفت: این سفر مشخصا در استمرار همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس صورت گرفته و سفر مقامات آژانس تحول جدیدی نیست. سفر و مذاکره برای حل‌و فصل مسائل انجام می‌شود. مذاکرات ما با آژانس فنی است و دو اصل اساسی دارد که شامل عضویت ایران در آژانس و ان. پی. تی و پادمان است.
به گفته کنعانی با توجه به تفاهمات در سفر گروسی، انتظار می‌رود روند اجلاس در روند فنی خود پیش برود و مسائل خارج از سیاست‌زدگی و اعمال فشار برخی طرف‌ها باشد.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: توافق موقت از نظر ایران مطرح نیست. مبنای ما بازگشت به برجام بر اساس سند امضا شده در سال ۲۰۱۵ است و این‌که تا کجا پیش می‌رویم، منافع ملی ایران حدود و ثغور این کار را مشخص می‌کند.
وی گفت: اگر مشکلات فنی با آژانس برطرف و سفر آتی هیأت فنی آژانس انجام شود، یک بهانه از دست طرف‌های مقابل خارج خواهد شد.
کنعانی یادآور شد: هر جا غنی‌سازی صورت بگیرد، بازرسی‌های نظارتی بر اساس پادمان و NPT صورت می‌گیرد، اما افزایش بازرسی‌ها مطرح نیست. بازرسی‌ها طبق برنامه سازمان انرژی اتمی و آژانس است و در این چارچوب کار انجام می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: