کد خبر: ۶۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد
رییس سازمان غذا و دارو با اعلام افزایش قابل توجه ذخایر دارویی کشور، شرایط تامین آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم تزریقی و همچنین داروهای بیهوشی را تشریح و درعین حال بر لزوم مدیریت تجویز اقلام دارویی تاکید کرد.

آوای نشاط: دکتر سید حیدر محمدی  درباره وضعیت ذخایر دارویی در کشور، گفت: در حال حاضر میزان ذخایر داروییِ بالای شش ماه‌ کشور ۵۷ درصد است؛ به این معنا که داروهایی که در کشور موجودی‌شان بالای شش ماه است، ‌ به ۵۷ درصد رسیده‌اند. در عین حال میزان ذخایر دارویی‌مان نسبت به دو ماه گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است؛ بخشی از این اتفاق مربوط به این بود که مشکل مربوط به مالیات بر ارزش افزوده که ۹ درصد بود، در آبان ماه اصلاح شد و به یک درصد کاهش یافت و اخیرا هم با ابلاغ قانون معافیت مالیات بر ارزش افزوده، به صفر رسید. این موضوع کمک کرد که هم قیمت بالا نرود و هم مشکلات گمرکی حل شود.

رییس سازمان غذا و دارو درباره شرایط تامین داروهای بیهوشی نیز گفت: از اواخر سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۳۹۹ و تقریبا سال ۱۴۰۰، بسیاری از اعمال جراحی الکتیو (غیر ضرور) به دلیل کرونا انجام نشد و بر این اساس بخش زیادی از اعمال جراحی در کشور متوقف بود. این درحالی است که از نیمه دوم امسال به شدت انجام اعمال جراحی الکتیو بالا رفته و به تبع آن مصرف داروهای بیهوشی هم افزایش یافته است. به عنوان مثال تامین داروی بیهوشی پروپوفول از ۲۰۰ هزار عدد در ماه به حدود ۸۰۰ هزار عدد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که مصرف داروهای بیهوشی بالا رفته است. بر این اساس هم پزشکان و مراکز درمانی باید مقداری مدیریت کرده و ابتدا اعمال جراحی اورژانسی را انجام دهند. میزان واردات ما در حوزه داروهای بیهوشی پاسخگوی این حجم از افزایش اعمال جراحی الکتیو را نداشت و باید برای آن برنامه‌ریزی می‌شد؛ چراکه واردات کار آسانی نیست و نیاز به مدیریت دارد. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که این موضوع مدیریت شود.

محمدی با بیان اینکه اکنون در حوزه داروهای بیهوشی به ثباتی رسیده‌ایم، گفت: در زمینه داروهای بیهوشی به جز یک قلم کتامین که به دلیل مشکلات قضایی هنوز از گمرک هنوز ترخیص نشده، ‌در سایر اقلام به وفور داریم تامین می‌کنیم. داروهای بیهوشی ما عمدتا وارداتی هستند. ما هم حجم واردات را بسیار بالا برده‌ایم، اما هرچقدر هم واردات را بالا ببریم، اگر میزان تجویز و مصرف مدیریت نشود، مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین لازم است که در کنار افزایش تامین، میزان تجویز و مصرف هم در مراکز درمانی، در مراکز جراحی محدود و ... مدیریت شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: