کد خبر: ۶۰۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
سازمان غذا و دارو پاسخ می‌دهد
سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت تامین داروهای بیماران هموفیلی توضیح داد: همانطور که می‌دانید هموفیلی یک اختلال خونریزی‌دهنده ارثی است که در آن خون به درستی لخته نمی‌شود. این اختلال می‌تواند منجر به خونریزی خود به خود و همچنین خونریزی پس از آسیب‌دیدگی یا جراحی شود.

آوای نشاط: رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: خون حاوی انواع پروتئین‌ها به نام فاکتورهای انعقادی است که می‌تواند به توقف خونریزی کمک کند. افراد مبتلا به هموفیلی معمولا به فاکتور ۸ (VIII) یا فاکتور ۹ (IX) فاکتور ۱۳ نیاز دارند. شدت هموفیلی با توجه به میزان فاکتور موجود در خون تعیین می‌شود. هر چه میزان این فاکتورها کمتر باشد، احتمال خونریزی بیشتر است که می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامتی شود.

محمدی گفت: سالیان زیادی است که فاکتور خونی از پلاسما خارج می‌شود و به بیمار فاکتور خونی مورد نیاز تزریق می‌شود، شرکت سامان داروی هشتم فاکتورهشت مورد نیاز بیماران هموفیلی را به صورت نوترکیب تولید کرده است. این موضوع درحالی است فاکتور هشت پلاسمایی این محصول موجود است.

وی افزود: حدود ۲ ماه پیش خط تولید این شرکت داروسازی به مشکل خورده بود و شرکت اقدام به برطرف کردن مشکل خود کرده است از همین رو با کاهش تولید فاکتور هشت نوترکیب مواجه شدیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مشکلی در زمینه تامین فاکتور هشت وجود ندارد گفت: برخی از بیماران اصرار دارند که فاکتور هشت نوترکیب استفاده کنند در صورتی که فاکتور هشت پلاسمایی از لحاظ کیفی تفاوتی با نوع نوترکیب ندارد.

وی افزود: در گذشته بیشترین درخواست این بیماران فاکتور هشت پلاسمایی بود که با تولید داخل واردات این محصول محدود شد.

محمدی ادامه داد: اصلاح خط تولید و برطرف کردن مشکل این شرکت دارویی زمانبر شد اما این موضوع به معنی کمبود فاکتور هشت نیست و فاکتور هشت پلاسمایی برای بیماران موجود است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: