کد خبر: ۶۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
تغییر در سیاست آمریکا
جناح راست تندرو در حزب جمهوریخواه با گرفتن امتیازات قابل‌توجه در جریان انتخابات رئیس جدید مجلس نمایندگان قدرت خود را در واشنگتن تثبیت کرد.

آوای نشاط: پس از رای‌گیری‌های متعدد ازجمله یک مورد رای‌گیری در نیمه‌شب و درگیری‌های لفظی در راهروهای ساختمان کنگره که یکی از آنان تا مرز درگیری فیزیکی دو نماینده پیش رفت، کوین مک‌کارتی، نماینده ۵۷ساله ایالت کالیفرنیا از حزب جمهوریخواه، موفق شد که ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را به چنگ آورد؛ پیروزی سیاسی که به اعتقاد ناظران با توجه به هزینه‌هایی که برایش پرداخت شده، دیگر چندان هم پیروزی به‌نظر نمی‌رسد.

کوین مک‌کارتی در این ماراتن سیاسی که از سال ۱۸۵۹ تاکنون در آمریکا بی‌سابقه بوده، توانست در پانزدهمین دور رای‌گیری با کسب ۲۱۶رأی در مقابل ۲۱۲رأی «حکیم جفریز» نامزد حزب دمکرات، آرای لازم برای ریاست مجلس نمایندگان را به‌دست آورد. اما کسب ۲۰رای جمهوریخواهان سرکشی که علیه ریاست مک‌کارتی شورش کرده بودند، چندان هم راحت نبود. مک‌کارتی مجبور شد که برای راضی کردن شورشیان وعده‌ها و امتیازات کلیدی بدهد که قدرت او را محدود کرده و نفوذ محافظه‌کاران را در مجلس نمایندگان افزایش می‌دهد. آخرین بار در سال ۱۸۵۹ بود که انتخاب «ویلیام پنینگتون» جمهوری‌خواه با ۴۴دور رای‌گیری، هفته‌ها طول کشید.

امتیازاتی که مک‌کارتی واگذار کرد

خبرگزاری رویترز در گزارشی از جلسه رای‌گیری نوشته که انتخاب مک‌کارتی به عمیق‌ترین ناکارآمدی کنگره در ۱۶۰سال گذشته پایان داد. اما تحولات چند روز اخیر آشکارا منعکس‌کننده چالش‌هایی است که او برای رهبری یک حزب دو پاره با آن روبه‌رو است. به‌گفته نمایندگان مجلس ازجمله امتیازاتی که مک‌کارتی به نمایندگان تندروی حزب جمهوریخواه داده این است که در آینده رأی حتی یک نماینده برای عزل رئیس مجلس کافی باشد. این بدان معناست که مک‌کارتی در بررسی لوایح مربوط به موضوعات کلیدی چون بودجه یا بررسی سقف بدهی دولت قدرت بسیار محدودی خواهد داشت. با توجه به این شرایط، احتمال تعطیل شدن دولت و تصویب نشدن بودجه بسیار بالا ارزیابی می‌شود. رئیس جدید مجلس نمایندگان همچنین پذیرفته که نمایندگان عادی حق بیشتری برای تأثیرگذاری در تدوین و تصویب قوانین داشته باشند. مک‌کارتی همچنین با عضویت جمهوریخواهان شورشی در برخی از کمیته‌های کلیدی و کاهش هزینه‌ها در بودجه در سال مالی جدید موافقت کرده که با توجه به تورم و رشد جمعیت، کار مجلس نمایندگان برای تصویب بودجه بعدی را بسیار دشوار خواهد کرد.

البته مک‌کارتی که بلافاصله پس از شمارش آرا سوگند خورد، این گفته منتقدان که نحوه پیروزی‌اش موقعیت او را تضعیف کرده را رد کرده است. با این حال رالف نورمن نماینده جمهوریخواهی که پس از هفته‌ها مخالفت سرانجام حاضر شده تا ریاست مک‌کارتی را تأیید کند، درباره امتیازاتی که گرفته گفته است: «ما در ازای این حمایت، امتیازاتی را به‌دست آوردیم که تحول‌آفرین است.»

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است: «که جمهوریخواهان در هفته گذشته یکدیگر را به طالبانی بودن، تروریست‌بودن و گروگانگیربودن متهم کردند. آنها از فحاشی به یکدیگر هم ابایی نداشتند. همه‌چیز مضحک به‌نظر می‌رسید اما قدرت‌گیری تندروها و خرابکاری احتمالی آنان در آینده و تلاش برای مختل کردن کار دولت شوخی نیست. روسای جمهوریخواه کمیته‌های دفاع، سیاست خارجی و اطلاعات هشدار داده‌اند که این بن‌بست می‌تواند امنیت آمریکا را به خطر بیندازد. اکنون افرادی در مجلس نمایندگان قدرت گرفته‌اند که حاضرند در تقابل با دولت تا تعطیل‌کردن آن پیش بروند و مک‌کارتی هم دیگر توان کنترل آنان را ندارد.»

عملکرد ضعیف‌تر از انتظار جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر باعث شد این حزب اکثریت محدود ۲۲۲در برابر ۲۱۲کرسی حزب دمکرات را به‌دست آورد؛ امری که باعث شده طیف راستگرا و تندروی حزب جمهوریخواه بتواند دست بالا را داشته و ریاست مک‌کارتی بر مجلس نمایندگان را به‌طور جدی به چالش بکشد.

رابطه مک‌کارتی با ترامپ

مک‌کارتی یکی از نمایندگان بخش مرکزی ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان است. او نخستین بار در سال ۲۰۰۷ از سوی حوزه انتخاباتی بیکرزفیلد در کالیفرنیا به مجلس نمایندگان راه یافت. مک‌کارتی مناسبات گرم و حسنه‌ای با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دارد به‌طوری که ترامپ در جریان رای‌گیری‌ها، جمهوریخواهان را به حمایت یکپارچه از مک‌کارتی فراخوانده بود. اما این روابط از ابتدا چنین نبوده است. مک‌کارتی ازجمله اعضای حزب جمهوریخواه بود که پس از یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره از رئیس‌جمهور سابق فاصله گرفت و گفت که باید او را به‌دلیل این بحران سرزنش کرد اما چندی بعد با رفتن به مارالاگو، عمارت ترامپ در فلوریدا، تلاش کرد تا رابطه‌اش را با او ترمیم کند. در وب‌سایت خبری- تحلیلی پولیتیکو آمده: وفاداری مک‌کارتی به دونالد ترامپ به احیای جایگاه رئیس‌جمهور سابق در حزب جمهوریخواه به‌ویژه پس از وقایع ششم ژانویه کمک کرد و در مقابل باعث شد تا ترامپ نیز از او برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس نمایندگان حمایت کند. احتمالا همین ترمیم روابط باعث شد تا جناح تندرو به‌ویژه ۲۰نماینده شورشی که اغلب از حامیان دوآتشه رئیس‌جمهور سابق هستند، در نهایت ریاست مک‌کارتی را تأیید کنند.

وب‌سایت خبری ـ تحلیلی وکس با اشاره به تحولات امروز فضای سیاسی آمریکا نوشته: حزب دمکرات و جمهوریخواه در ماه‌های آینده بر سر سقف بدهی دولت، یک رویارویی بزرگی خواهند داشت. دولت فدرال به‌زودی با محدودیت ۳۱.۴هزار میلیارد دلاری روبه‌رو خواهد شد و طیف تندروی حزب جمهوریخواه برای تصویب افزایش این محدودیت امتیازات قابل توجهی را از کاخ‌ سفید طلب خواهد کرد. این به‌معنای یک رویارویی پرمخاطره سیاسی در داخل آمریکا است که می‌تواند اعتبار این کشور را عمیقا به خطر بیندازد.

وظیفه رئیس مجلس نمایندگان چیست؟

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رهبر حزب اکثریت در این مجلس است که دستور کار جلسات و اولویت‌های قانونگذاری را تعیین می‌کند. رئیس مجلس نمایندگان پس از رئیس‌جمهور و معاون اول، سومین فرد قدرتمند سیاسی در آمریکا به شمار می‌رود که هر دو سال یک‌بار با رأی نمایندگان انتخاب می‌شود. وظایف رئیس مجلس نمایندگان به اختصار عبارتند از:

  مدیریت نمایندگان مجلس

  نظارت بر امور روزانه و تعیین اولویت‌های رای‌گیری

  نظارت بر کمیته قانونگذاری

  تشریح قوانین تصویب شده برای دیگر مقامات و مردم آمریکا

  رهبر بزرگ‌ترین حزب سیاسی در مجلس نمایندگان

مک‌کارتی، مجلس نمایندگان را قربانی کرد

دانا میلبنک، ستون‌نویس واشنگتن‌پست: وقتی جمهوریخواهان در چهارمین رای‌گیری از مجموع ۱۵رای‌گیری خود برای انتخاب کوین مک‌کارتی به ریاست مجلس نمایندگان ناکام ماندند، برخی جمهوریخواهان گله کردند که دمکرات‌ها و رسانه‌ها با لذت شاهد فروپاشی حزب جمهوریخواه هستند.

آنچه امروز در آمریکا در حال وقوع است زمانی اتفاق می‌افتد که یک حزب سیاسی سال به سال به‌طور سیستماتیک هنجارها و نهادهای دمکراسی را ویران می‌کند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که کسانی که متخصص ویران کردن هستند به قدرت می‌رسند.

آمریکا سال‌هاست که شاهد این ناکارآمدی است؛ از تقابل حزبی و تعطیلی دولت گرفته تا چالش بدهی‌ها و دیگر بحران‌های ساختگی که محصول سیاسی‌بازی است. اما نکته اینجاست که شرایط بدتر خواهد شد چرا که کوین مک‌کارتی برای رسیدن به کرسی ریاست امتیازاتی را به جناح تندرو جمهوریخواه داده که عملا دست رئیس مجلس نمایندگان را برای کنترل این گروه از سیاستمداران افراطی کوتاه کرده است. مک‌کارتی برای این پیروزی، مجلس نمایندگان را قربانی کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: