کد خبر: ۶۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
جنگ‌افروزی های آمریکا ادامه دارد
ارتش آمریکا اعلام کرد که یک ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرده، اقدامی که خشم چین را برانگیخت.

آوای نشاط: ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن «چانگ هون» این کشور در روز پنجشنبه از تنگه تایوان عبور کرد، اقدامی که خشم چین را برانگیخت.

در سال‌های اخیر کشتی‌های جنگی آمریکا - و گاه متحدانش مانند انگلیس و کانادا - از تنگه تایوان عبور کردند. این در حالیست که چین تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و گزینه حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتن آن می‌داند.

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: عبور چونگ هون از تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد آمریکا به آزادی و باز بودن هند-آرام است.

درمقابل، لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با بیان اینکه چین به شدت با این کار مخالف بوده، از آمریکا خواست تا «هرچه سریعتر اقدامات مشکل‌ساز، تنش‌سازی و تضعیف صلح و ثبات تنگه تایوان» را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: ناو‌های آمریکایی پی‌درپی قدرت‌نمایی کرده و اسمش را «آزادی ناوبری» می‌گذارند. مسئله آن‌ها حفظ آزادی و باز بودن این منطقه نیست.

این دیپلمات چینی افزود: چین همچنان در وضعیت هوشیاری بالا قرار داشته و همیشه آماده است تا به تمامی خطرات و اقدامات تحریک‌آمیز پاسخ دهد. پکن با جدیت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود حفاظت خواهد کرد.

یک سخنگوی ارتش «آزادی‌بخش خلق» چین گفت که نیرو‌های این کشور ناو آمریکایی را در حین عبور از این تنگه با دقت تحت نظر داشته و تک‌تک حرکات آن را بررسی کردند.

در سال ۱۹۴۹، دولت مرکزی «جمهوری چین» در جنگ داخلی از حزب کمونیست شکست خورده، به جزیره تایوان گریخته و اعلام استقلال کرد. از آن زمان تاکنون، تنگه تایوان که یک راه آبی باریک میان این جزیره و سرزمین اصلی چین است، به محل تنش‌های نظامی تبدیل شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: