کد خبر: ۶۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
آخرین خبرها از مذاکرات آبی ایران و افغانستان
سرپرست مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق از مذاکرات بین ایران و افغانستان نسبت به تامین حقابه هیرمند خبر داد.

آوای نشاط: محمدعلی فرحناکیان در نشست خبری روز پایانی هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب درباره تعاملات افغانستان و ایران در حوزه آب و تأمین حقابه هیرمند با اشاره به مذاکرات متعدد وزیر نیروی کشورمان با همتای افغانستانی گفت: وزیر نیرو در این مذاکرات از همتای خود خواست که نسبت به روان سازی بیشترآب اقدام کند و هیچکدام از دولتین موافقتنامه بین المللی را نفی نکردند.

وی افزود: وزیر نیرو در این سفر با مقام دوم طالبان دیدار داشت و صحبت‌های صریح و شفافی صورت گرفت و به جدیت تمام، طلب حقابه کردیم و قول مساعدت داده شد.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: میزان آبی که به سمت هیرمند بعد از این گفت و گوها روان شد افزایش داشت اگر چه زیاد هم نبود.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز بین‌المللی و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو گفت: سال قبل مقامات افغانستانی اعلام کردند که اگر ایران آب بیشتری را از هیرمند تقاضا دارد می‌توان روی موضوع تبادل نفت با آب حساب کرد اما با توجه به این‌که ایران مطالبه بیشتری نداشت این مساله منتفی شد و اکنون نیز هیچ بحثی در این رابطه مطرح نیست.

وی در خصوص برنامه وزارت نیرو برای تبادل نفت با آب  در کشور افغانستان و یا کشورهای دیگر اظهار کرد: مسئولان دولت قبل و دولت فعلی افغانستان هیچ کدام معاهده موجود را نفی نکردند و اکنون نیز ایران تقاضایی برای آب بیشتر ندارد و تنها مذاکرات بر سر دریافت حق آبه تعیین شده است. در مورد سایر کشورها نیز ایران نیازمند مطالعات دقیق است اما اگر در داخل کشور مدیریت مصرف صورت گیرد با منابع فعلی می‌توانیم نیاز را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی هیچ بحث و مطالعه‌ای روی تبادل نفت با آب صورت نمی‌گیرد و این موضوع در اولویت‌های وزارت نیرو قرار ندارد.

همچنین به گزارش مهر، این مقام وزارت نیرو در خصوص دیپلماسی ایران و ترکیه در حوزه آب هم گفت: ایران به طور مستقیم از کم یا زیاد شدن دجله و فرات آسیبی نمی‌بیند و مسیر سوریه و عراق را طی می‌کند اما در مسیر اروند ممکن است ما را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: نزدیک به ۴۰ درصد منابع آبی ارس از ترکیه نشأت می‌گیرد و یکی از سدهای روی رودخانه ارس در داخل ترکیه در دست احداث است.

فرحناکیان همچنین با اشاره به گفت و گوهای وزیر نیرو با همتای خود در ترکیه گفت: توافق شد که در ۵ موضوع متخصصان حوزه آب با هم گفت و گو کرده و بحث و تبادل نظر داشته باشند.

فرحناکیان اضافه کرد: به طور متوسط ۵۷.۵ درصد صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در حوزه آب و برق است و تمرکز دیپلماسی دولت بر کشورهای منطقه است اما این باعث نمی‌شود که از کشورهای دیگر غافل شویم.

وی افزود: خصوصاً روی دو منطقه غیر همسایه می‌خواهیم تمرکز ویژه داشته باشیم که یکی آفریقا است که بازار بکری دارد و دیگری آمریکای لاتین است، از طرف برخی کشورهای این حوزه درخواست‌های ویژه ای داشتیم که امروز بعد از ظهر با سفیر ونزوئلا دیدار داریم و هماهنگی‌های دو جانبه انجام می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: