کد خبر: ۶۰۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
وزیر خارجه جدید چین از شمال می‌آید
او برای سال های طولانی یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین بود. همچنین برای سال ها قبل از 2008 به عنوان مسوول تشریفات،‌ رئیس جمهوری چین (شی) را همراهی می کرد.

آوای نشاط: چین گانگ به دلیل انتقاد شدید از غرب، به لقب گرگ جنگجو معروف شده است. او جایگزین وانگ یی می شود که از سال 2013 تاکنون وزیر خارجه چین بود. قرار است او بعد از وزارت خارجه، عالی ترین سمت در سیاست خارجی حزب کمونیست چین (حزب حاکم) را برعهده بگیرد.

وزیر جدید 56 ساله است و از سال 2021 به عنوان سفیر در واشنگتن مشغول به کار بود. او امیدوار است بتواند روابط دوجانبه با امریکا را به "مسیر صحیح" آن بازگرداند.

وزیر خارجه جدید از اهالی منطقه "تیانجین" (شمال چین) به "گرگ جنگجو" معروف است. این اسم را معمولا به دیپلمات هایی می گویند که در برابر فعالیت های غرب علیه پکن،‌ به تندی واکنش نشان می دهند.

خبرگزاری فرانسه درباره وزیر خارجه جدید چین می گوید شخصیت او شبیه سفیر چین در پاریس (لو شای)‌ است که بارها به دلیل آنچه که "سخنان غیردیپلماتیک" توصیف شده توسط وزارت خارجه فرانسه احضار شده است.

وزیر جدید به هنگام فعالیت در واشنگتن خط نازکی میان دفاع از منافع پکن و اظهار انعطاف پذیری دیپلماسی چین را دنبال می کرد.

انتصاب او همزمان با تلاش های "شی جی پینگ" رئیس جمهوری چین برای اصلاح روابط پرتنش با امریکا و هم پیمانانش است. شی جی پینگ به تازگی سومین دوره ریاست جمهوری اش را آغاز کرده است.

"چین گانگ" وزیر خارجه جدید در سال 2020 گفته بود در سال های اخیر تخریب وجهه و تصویر چین در غرب به سطح بی سابقه ای روی می دهد. دلیل این موضوع این است که اروپایی ها و امریکایی ها به ویژه رسانه های آنها به هیچ وجه نظام سیاسی چین و رشد اقتصادی این کشور را نمی پذیرند.

او برای سال های طولانی یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین بود. همچنین برای سال ها قبل از 2008 به عنوان مسوول تشریفات،‌ رئیس جمهوری چین (شی) را همراهی می کرد.

وی همچنین سمت معاون وزیر خارجه چین را بین سال های 2018 و 2021 برعهده داشت.

او مسوولیت بخش اروپا را نیز در وزارت خارجه چین عهده دار بود. وی بارها گفته است چین نیازمند درس گرفتن از غرب نیست بلکه قربانی جنگ های تریاک در قرن 19 است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم گفت انتونی بلینکن وزیر خارجه انتظار دارد روابط کاری مثمر ثمری با وزیر خارجه چین داشته باشد.

وزیر خارجه چین قرار است در سال آینده میلادی به چین سفر کند. وی افزود:‌ امریکا به باز نگه داشتن خطوط تماس با چین و مدیریت مسوولانه روابط میان ایالات متحده و جمهوری خلق چین ادامه می دهد.

برچسب ها: چین کانگ ، نخست وزیر ، چین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: