کد خبر: ۶۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
به اتهام فساد، تحریک و کلاهبرداری
دادگاهی در نایپیداو امروز (جمعه) آنگ سان سوچی و رئیس جمهوری سابق دولت میانمار را هر کدام به هفت سال دیگر حبس به اتهام فساد محکوم کرده است.

آوای نشاط: این حکم در جلسه رسیدگی به پرونده محکومیت آنگ سان سوچی رهبر دموکراسی خواه میانمار و وین مینت، رئیس جمهوری سابق این کشور که در داخل زندان مرکزی نایپیداو برگزار شد، صادر گردید و این دو حق دارند تا درخواست تجدیدنظر به حکم صادره را بدهند.

تمامی پنج اتهام علیه این دو مربوط به اجاره و استفاده از یک هلیکوپتر خریداری شده توسط بودجه دولتی است.

آنگ سان سوچی و وین مینت به سوءاستفاده از پست‌های دولتی خود متهم هستند که باعث بروز خساراتی به بودجه دولتی شده چون آنها از الزامات حقوقی و مقررات مالی برای کسب اجازه به منظور به کارگیری، خرید و مالکیت این هلیکوپتر تبعیت نکرده بودند.

به نقل از یورونیوز، دادگاه میانمار که تحت کنترل حکومت نظامیان این کشور است، آنگ سان سوچی سیاستمدار و مدافع مشهور حقوق بشر در این کشور و از مخالفان ارتش کودتاگر را پس از برگزاری «ماراتنی از محاکمات» عمدتا غیرعلنی که از سوی کشورهای غربی «ساختگی» توصیف شده، برای اتهاماتی همچون فساد و تحریک و کلاهبرداری در مجموع به ۳۳ سال زندان محکوم کرد.

خانم سوچی که تحصیلکردۀ آکسفورد و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۱ میلادی است و در دوران فعالیت ۵ سالۀ دولت منتخب میانمار به عنوان رهبر حزب حاکم «اتحادیه ملی دموکراسی» و در نقش «نخستین» مشاور دولت فعالیت می‌کرده، پس از کودتای ارتش در فوریه ۲۰۲۱ میلادی و سرنگونی دولت دموکرات بازداشت شد.

او که از آن زمان در زندان به سر می‌برد، در مجموع به ارتکاب ۱۴ جرم متفاوت متهم شد و دادگاهش نیز که کار خود را در ژوئن ۲۰۲۱ میلادی آغاز کرده بود سرانجام روز جمعه ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی پایان یافت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: