کد خبر: ۵۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
از تعلل دادستان تا دیدار اردوغان باغچلی
علاوه بر تحلیلگران و ناظران سیاسی ترکیه بر این باورند که صدور حکم دادگاه علیه امام اوغلو، تلاش برای حذف یک رقیب قدرتمند است اما این اقدام، نتیجه منفی خواهد داد و موجب شکست اردوغان خواهد شد.

آوای نشاط: حکم جنجالی دادستان استانبول علیه شهردار مشهور این شهر، بازتاب گسترده‌ای در رسانه های ترکیه و جهان پیدا کرد. علاوه بر روزنامه های آنکارا و استانبول، فاینشنال تایمز، پولیتیکو،  رویترز، بی.بی.سی و بسیاری از رسانه یا اروپا و آمریکا، این خبر را مهم تلقی کرده و به تحلیل آن پرداختند.

دادستان دادگاه استانبول، بعدازظهر دیروز، با صدور یک حکم ناگهانی و تند علیه اکرم امام اوغلو شهردار شهرداری استانبول، یک جنجال سیاسی بزرگ را رقم زد. دادستان، شهردار محبوب کلانشهر استانبول را به تحمل  2 سال و 7 ماه و 15 روز حبس و محرومیت سیاسی محکوم کرد. چرا؟ به اتهام  توهین به قضات عالیرتبه هیئت عالی انتخابات (YSK)  ترکیه! بنا به ادعای دادستان، امام اوغلو در یک سخنرانی قضات بالاترین نهاد انتخاباتی ترکیه را «احمق» قلمداد کرده است و تنها به خاطر این یک کلمه، باید به زندان برود و با دنیای سیاست خداحافظی کند!  آن هم در شرایطی که نام امام اوغلو به عنوان یکی از مهمترین رقبای اردوغان در انتخابات آتی ترکیه مطرح شده و شواهد نشان می دهد که اگر او نامزد شود، با اختلافی قبال توجه، رئیس جمهور کنونی ترکیه را شکست خواهد داد. به همین دلیل، علاوه بر تحلیلگران و ناظران سیاسی ترکیه بر این باورند که صدور حکم دادگاه علیه امام اوغلو، تلاش برای حذف یک رقیب قدرتمند است اما این اقدام، نتیجه منفی خواهد داد و موجب شکست اردوغان خواهد شد.

اکرم امام اوغلو، همان سیاستمدار محبوبی است که در انتخابات محلی استانبول، با حمایت حزب جمهوری خلق و رای کردهای مخالف اردوغان، رقیب قدرتمندی به نام بن علی ییلدرم نخست وزیر را شکست داد. کهکشانی از رسانه های دولتی و خصوصی و امکانات و تجهیزات در حمایت از نامزد اردوغان در انتخابات مورد استفاده قرار گرفت اما نتیجه نداد. تحمل این شکست در آن مبارزه برای اردوغان ناممکن بود و او دستور داد که با دست زدن به بهانه هایی همچون تقلب، انتخابات استانبول، یک بار دیگر برگزار شود. نتیجه چه شد؟ معلوم است! امام اوغلو در انتخابات دوم رای بیشتری گرفت و رفیق گرمابه گلستان اردوغان یعنی بن علی ییلدرم ثروتمند، سنگین ترین شکست حیات سیاسی خود را تجربه کرد.

دیروز پس از اعلام حکم حبس و محرومیت سیاسی امام اوغلو، هزاران تن از هواداران او به محله سراجخانه رفتند تا با او همدلی کنند. امام اوغلو در جمع آنان گفت: «آنها نتوانستند در میدان رقابت انتخاباتی نتیجه بگیرند و شکست خوردند. اما حالا می خواهند نتیجه دلخواه خود را از راه سوءاستفاده از قدرت دستگاه قضا به دست بیاورند».

از تعلل دادستان تا دیدار اردوغان باغچلی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه که با شراکت دولت باغچلی، ائتلاف جمهور را تشکیل داده،حالا یک «رئیس» مقتدر است که برای اختیارات او هیچ ناظر و حد و مرزی وجود ندارد. به جرات می توان گفت؛ حتی مصطفی کمال آتاترک نیز باری اداره کشور، به اندازه اردوغان تکرو و تمامیت خواه نبوده است. در سیستم ریاستی اردوغان، چیزی به نام تفکیک قوا وجود ندارد و حتی قضات و دادستان ها نیز باید از اوامر رئیس، اطاعت کنند.

ناظران سیاسی بر این باورند، از روزی که اردوغان با کسب رای ناپلئونی 51 درصد در یک رفراندوم تاریخی، نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به ریاستی تغییر داده، هر کاری دلش بخواهد، انجام می دهد! تنها کسی که رضایت خاطر و همراهی او برای اردوغان اهمیت دارد، دولت باغچلی پیر، رهبر تندروترین جریان ملی گرای ترکیه است که با تفکرات نژادپرستانه، اردوغان را در مسیر وحدت بخشیدن به کشورهای ترک زبان و انسداد داخلی و برخورد قهری با مخالفین، تشویق می کند. ناظران سیاسی ترکیه می گویند، هر وقت اردوغان و باغچلی دیدار می کنند، باید بدانیم قرار است در ترکیه اتفاق جدیدی روی دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: