کد خبر: ۵۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
زمان زیادی از صحبت هایی نظیر اینکه می گفتند «توان ما ساخت آب آبگوشت بزباش است» نگذشته که جوانان ایرانی با توانمندی نظامی خود برگ برنده را در توان موشکی و پهپادی رو کرده و دست برتر ایران را در نفوذ منطقه‌ای و فرامنطقه ای به رخ دشمنان کشیدند.

آوای نشاط ـ  فرشته مسلمی: حضور پر شماره پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه و تلاش واشنگتن برای اعمال تحریم‌های جدید هسته ای و موشکی حکایت از ترس و نگرانی ایالات متحده از توانمندی های پهپادی ایران دارد.

دستیابی به دانش تولید تکنولوژی پیشرفته در عرصه های نظامی یکی از مولفه های تاثیرگذار برای حفاظت از منافع ملتها در نظام بین الملل است به ویژه که در حال حاضر این قدرت، توانمندی نظامی آمریکا را به چالش کشیده و هیبت نظامی این کشور را هدف قرار داده است.

نیروی هوافضای سپاه در عرصه‌های موشکی، پدافند هوایی، پهپادی، فضایی و همچنین جنگال (جنگ الکترونیک) به شکل متوازن و در عین حال شتاب‌داری در حال پیشرفت هستند و بخشی از این دستاوردها در قالب آزمون‌های عملیاتی این سامانه‌ها و رزمایش‌ها به سمع و نظر مردم می رسد.

فتوشاب های خوفناک؛ کابوس دشمنان ایران

مهم‌ترین نکته ای که کارشناسان داخلی و خارجی درباره پهپاد‌های ایرانی بر آن اذعان دارند علاوه بر بومی بودن، دقت و کیفیت قابل ملاحظه آنها در ساخت است. این شاخص به قدری گسترده است که طی سال‌های اخیر نیز پهپاد‌های ایرانی بار‌ها با حضور بر فراز ناوگان آمریکا در خلیج فارس اثبات کرده اند که نیرو‌های مسلح کشورمان اشراف خوبی بر آن‌ها دارند. 

ایران یک ابر قدرت پهپادی است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr  News Agency

آمریکایی ها که تا چند وقت پیش پهپادهای ایران فتوشاپ می نامیدند و آن را اسباب بازی می دانستند حالا برای مقابله با همین ابزارها در کشورهای همسایه ما از جمله کویت پایگاه نظامی مستقر کرده اند.

وب‌سایت آمریکایی استریپس که اخبار و تحلیل‌های نظامی را منتشر می‌کند نوشته است که گسترش فناوری‌های پهپادی و موشکی در سراسر منطقه از جمله ایران موجب شده این پایگاه پدافند هوایی خودش را تقویت و به‌روزرسانی کند.

بنا بر گزارش ها، پایگاه هوایی «علی‌السالم» در کویت در پیامی که تماماً با حروف بزرگ انگلیسی نوشته شده از همه خواسته «هنگام دیدن پهپاد، فوراً نیروهای امنیتی را خبر کنید.»

تحلیلگران و مقام‌های نظامی آمریکایی به این رسانه گفتند سامانه‌های قدرتمند پهپادی و موشکی ایران آمریکا و متحدانش را به تقویت سامانه‌های پدافند هوایی‌شان واداشته است.

اذعان آمریکایی ها به پیشرفت موشکی ایران 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مکررا اذعان کرده است که ایران در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های مستمر و چشمگیری در طراحی و تولید انواع پهپادهای داشته و این تلاش ها اکنون بسیار فراتر از منطقه گسترش یافته است و این کشور را به یک بازیگر مهم در بازار بین المللی پهپادها تبدیل کرده است.

نیویورک تایمز با استناد به گزارش رسانه‌های خبری تاکید کرده که ، تصاویر ماهواره‌ای و دفاعی بیانگر این است که ایران به دنبال افزایش نفوذ جهانی خود و فروش پهپادهای پیشرفته به سایر کشورهاست و همین امر منبع مهمی برای برخورداری از سرمایه و نفوذ سیاسی ایران است در حالکه آمریکا تلاش می کند با اعمال محدودیت های مالی به فکر مهار قدرت ایران در عرصه های مختلف از جمله توان موشکی است.

بنابراین بیراه نیست که این توانمندی در سال‌های اخیر به نگرانی بزرگی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا تبدیل شده است به ویژه که تا مدتی قبل، پهپادهای آمریکایی با استفاده از تبلیغات و پروپاگاندای رسانه ای و هالیوودی این کشور، کابوسی بزرگ برای هر کشوری محسوب می شدند و حتی استقرار آنها در یک کشور، پیامی مهم به همسایگان محسوب می شد.

قدرت پهپادی ایران؛ دستی فراتر از 2 هزار کیلومتر - جام کوردی

اما در سالهای اخیر و با رشد تکنولوژی پهپادی کشورهای دیگر نظیر جمهوری اسلامی ایران، مشخص شد امکان برتری و رقابت در این حوزه مهم و مدرن نیز با آمریکا وجود دارد. این اتفاق، پس از شکار مقتدرانه دو پهپاد مشهور آمریکایی توسط سپاه پاسداران، بیش از گذشته مورد توجه کارشناسان و رسانه های مستقل قرار گرفت.

نتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم‌های تازه واشینگتن علیه حوزه برنامه پهپاد‌های ایران در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد، ایالات متحده از تمامی ابزار‌های موجود برای جلوگیری و بازدارندگی از تامین مواد و فناوری مرتبط با این صنعت استفاده خواهد کرد.

ورود ایران به بازار جهانی تسلیحات موشکی

 مساله مهم دیگری که باعث ترس آمریکایی ها شده این است که  توجهات بین المللی به ظرفیت پهپادی ایران، نشانگر این است که جمهوری اسلامی نه تنها در بخش دفاعی به خوداتکایی امنیتی و نظامی معناداری دست یافته، بلکه به حدی از توان نظامی رسیده که می تواند در بازار جهانی و پرسود تسلیحاتی ورود و نقش آفرینی کند.

 امروز آمریکایی‌ها و فرماندهان ناتو  به قدرت پهپادی ایران اعتراف می‌کنند و این اقتدار تسلط دفاعی آمریکا در منطقه و جهان را به چالش  کشیده است.

به قول معروف عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد همگان دیدیم تبلیغات ناتو درباره کیفیت این پهپادها و موشک ها که مدعی شدند در جنگ اوکراین استفاده شده است،کشورهای متقاضی خرید تسلیحات ایرانی را افزایش داد.

مساله بعدی این است که راهبرد ایران درساخت پهباد که باعث واهمه آمریکا شده است حفظ امنیت محیط  پیرامونی کشور تا عمق ۲ هزار کیلومتری است فقط کافی است امریکا و ایادی دست نشانده منطقه ای کمی فکر کنند که اگر این سلاح  در اختیار حزب الله لبنان قرار می گیرد تا چه می تواند برای مقابله با تهدید دشمنان و ایجاد صلح و ثبات در منطقه تاثیر گذار باشد.

و نکته پایانی موضوع شکسته شدن تابوها و طلسم هایی است که دهه ها و سالهای متمادی در خصوص کیفیت و ویژگی های فنی و نظامی محصولات غربی در رسانه ها و ژورنال های تخصصی این کشورها بیان و به صورت گسترده در جهان پمپاژ می شد تا همه برای خرید این تجهیزات ترغیب شوند، اما توان موشکی ایران در شرایطی رشد کرد که سخت ترین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی بود و همین امر به تغییر این ذهنیت انجامید که می توان در عین تحریم، مستقل و خوداتکا بود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: