کد خبر: ۵۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار کاغذ کتاب‌های درسی فقط ۴۰۰ میلیارد تومان تأمین شده است، درباره کتب درسی که کاندیدای تغییر هستند، توضیح داد.

آوای نشاط: حجت‌الاسلام علی لطیفی درباره چاپ و آماده سازی کتاب‌های درسی گفت: فرایند آماده سازی کتاب‌های درسی شامل دو بخش است. نخست، آماده سازی محتوایی که شامل تدوین و تألیف کتاب است و دوم، چاپ. فرآیند تدوین و تألیف بسیار تخصصی است چرا که برنامه درسی نقشه راه کتاب‌های درسی است.

وی افزود: هر سال 970 هزار عنوان کتاب درسی را در 150 میلیون جلد چاپ می‌کنیم و اگر این عدد را به 365 روز سال تقسیم کنیم باید روزانه 400 هزار جلد کتاب چاپ کنیم که عدد بسیار بزرگی است.

1000 میلیارد تومان برای تأمین کاغذ کتاب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: کتاب‌های درسی مهر 1402 از 15 شهریور امسال به زیر چاپ رفته است و تا کنون 30 میلیون جلد کتاب چاپ شده است. معمولاً کاغذ و مقوای مورد نیاز این حجم از کتاب‌های درسی وارد می‌شد البته در بودجه امسال 1000 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای تأمین اعتبار مورد نیاز لحاظ شده است که در سال‌های گذشته به صورت ارز ترجیحی  اختصاص می‌یافت.

بدهی به شرکت‌های کاغذ

وی با اشاره به اینکه اختصاص 1000 میلیارد تومان برای تأمین کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی کافی نیست، متذکر شد: البته از این رقم نیز صرفاً 400 میلیارد تومان آن تامین شده است و باید اعتبار مورد نیاز را دریافت می‌کردیم تا بتوانیم بدهی به شرکت‌های کاغذ را پرداخت کنیم اما تا کنون توانسته‌ایم 40 درصد اعتبار کاغذ را دریافت کنیم و باید در قبال شرکت‌ها نیز پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام لطیفی درباره تغییرات کتاب‌های درسی گفت: تغییرات سالانه کتاب‌های درسی بسیار دشوار است و کتب باید در بازه‌های زمانی مشخصی تغییر کنند به عنوان مثال سال‌هاست که از تألیف کتاب کار و فناوری پایه ششم می‌گذرد و هم اکنون برخی فصل‌ها نیازمند تغییرات است، اکنون این کتاب در حال باز طراحی است.

کتاب‌های نامزد تغییرات

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متذکر شد: برخی کتاب‌های درسی نامزد تغییرات هستند از جمله کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم، چهارم، پنجم و ششم، فارسی پایه چهارم و علوم تجربی پایه پنجم، هم اکنون این کتاب‌های درسی به لحاظ محتوا در حال بررسی هستند.

بررسی اسناد لانه جاسوسی برای ورود به کتاب درسی

وی درباره ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی گفت: اسناد لانه جاسوسی از محورهایی است که به خوبی در کتاب‌های درسی به آن پرداخته نشده است، کارگروهی متشکل از صاحب‌نظران تاریخ معاصر و تالیف کتاب درسی تشکیل شده است تا تمام اسناد را بار دیگر مرور کنند و بخشی از اسناد که متناسب با فضا، زبان و روحیه کودکان و نوجوانان است را گزینش کنند.

حجت الاسلام لطیفی در گفت و گو با صدا و سیما ادامه داد: 22 مورد از اسناد لانه جاسوسی در 14 کتاب دوره متوسطه دوم که عمدتاً کتاب مطالعات اجتماعی و تاریخ است، وارد شده همچنین در کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای نمونه‌ای از اسناد درباره نقشی که صدای آمریکا آن ایام ایفا می‌کرد و توصیه به مسئولان آمریکا برای استفاده بیشتر از ظرفیت آن، لحاظ شده است.

وی عنوان کرد: برای تغییرات کتاب‌های درسی پیشنهادات فرهنگیان و دانش آموزان را مدنظر داریم این پیشنهادات در شورای برنامه‌ریزی بررسی می‌شوند و اگر از نگاه کارشناسان آموزشی ضرورت تغییر تأیید شود، تغییر آن به جریان می‌افتد.

محتوای مکمل با رمزینه کتاب‌های درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در 80 درصد کتاب‌های درسی رمزینه‌ها وارد شده‌اند، افزود: 5700 رمزینه در کتاب‌های درسی درج و 10 هزار محتوای چند رسانه‌ای به آن متصل شده است. دانش آموزان با استفاده از این محتوا می‌توانند فیلم، صوت و تصویر دریافت کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: