کد خبر: ۵۹۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
لهستان و ناتو ساعتی پیش اعلام کردند که هیچ نشانه ای وجود ندارند که پرتاب موشک به سمت این کشور، عمدی و توسط روسیه انجام شده است، بلکه احتمالاً این موشک ها بطور ناخواسته و توسط پدافند هوایی اوکراین به سمت خاک لهستان شلیک شده اند.

آوای نشاط: به دنبال اصابت موشک به زمینی کشاورزی در خاک لهستان و کشته شدن دو نفر، گمانه زنی های بسیاری در مورد حمله روسیه به لهستان صورت گرفت، امّا اکنون و پس از گذشت ساعاتی از این حادثه، دولت لهستان اعلام کرده است که حمله ای از طرف روسیه در کار نبوده است. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز ضمن تأیید یافته های اولیه دولت لهستان، صراحتاً اظهار داشت که هیچ نشانه ای وجود ندارد که روسیه به لهستان حمله کرده باشد و شواهد حاکی از آن است که پدافند هوایی اوکراین، بطور ناخواسته موشکی را به سمت خاک لهستان شلیک کرده است. او البته تأکید کرد که مسئولیت بروز چنین اشتباهاتی با دولت روسیه است و اوکراین را در این ماجرا بی تقصیر دانست. استولتنبرگ اضافه کرد که پدافند هوایی اوکراین در جریان دفع حملات روسیه به زیر ساخت های این کشور، مرتکب چنین اشتباهی شده است. پیش از این اظهار نظرها، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نیز اظهار داشته بود که بعید است روسیه چنین کاری انجام داده باشد و اکنون تقریباً مشخص شده که پدافند هوایی اوکراین،  اشتباهاً یکی از موشک های ساخت شوروی خود را به سمت خاک لهستان شلیک کرده است. 

کرملین روز چهارشنبه، واکنش اولیه لهستان و دیگر اعضای ناتو را محکوم کرد و در اقدامی نادر، از بایدن تمجید کرد و و اکنش او به این حادثه را حرفه ای خواند. سخنگوی کرملین در این رابطه اظهار داشت «ما شاهد یک واکنش دیوانه وار و روس هراسانه دیگر بودیم که بر اساس شواهد واقعی نبود و بلافاصله همه کارشناسان متوجه شدند که این اقدام توسط روسیه انجام نشده است» در واکنش، رهبران اروپایی از جمله اولاف شولتز و ریشی سوناک نیز پا پس نکشیده و این اتفاق را نتیجه درگیری روسیه علیه زیر ساخت های اوکراین دانستند. 

برچسب ها: جنگ اکراین ،
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: