کد خبر: ۵۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه درباره حوادث اخیر ایران، از اعمال و تصویب احتمالی تحریم‌های جدید علیه تهران خبر داد.

آوای نشاط ـ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه ادعاها و اظهارات مداخله‌جویانه هفته‌های اخیر مقامات اروپایی و آمریکایی درباره اغتشاشات در ایران، از بسته تحریمی جدید علیه تهران خبر داد و مدعی شد که که این تحریم‌ها با این اغتشاشات مرتبط است.

بورل که در آستانه نشست وزرای خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل صحبت می‌کرد، در ادامه مدعی شد: انتظار پیشرفت در مذاکرات (رفع تحریم‌ها) را ندارم. جای تأسف است زیرا ما خیلی، خیلی نزدیک بودیم.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیش از این در گفت‌وگو با بورل، مطالبات مسالمت‌آمیز را موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش افروزی و عملیات تروریستی خواند و در عین حال یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. اینجا سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست. ایران لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین با اشاره به ادعاها درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین، گفت: اتحادیه اروپا به‌دنبال شواهد ملموس برای هرگونه مشارکت ایران در جنگ اوکراین است.

این ادعاها در حالی مطرح شده که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش‌تر ادعاها درباره تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را بی‌اساس خوانده و گفته بود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ایم.

به گفته دو دیپلمات هماهنگ‌کننده مذاکرات بین وزرای اتحادیه اروپا، این بلوک در نشست امروز می‌تواند درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران (در موضوع اغتشاشات) تصمیم‌گیری کند هرچند به گفته آنها انتظار نمی‌رود که جزئیات این تصمیم امروز اعلام شود.

علاوه بر این، «جِپ کوفود»، وزیر خارجه دانمارک با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا باید باقدرت به حملات هوایی امروز به کی‌یف پاسخ دهد، مدعی شد: آنچه در حال حاضر می‌بینیم، این است که پهپادهای ایرانی آشکارا برای حمله به مرکز کی‌یف استفاده می‌شود.

وی همچنین با تکرار ادعای خود، تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید در واکنش به این موضوع و همچنین آنچه «سرکوب معترضان در ایران» خواند، «اقدامات محکمی» اتخاذ کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: