کد خبر: ۵۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
سوژه‌شدن ماجرای مهسا امینی که هر فردی با هوش سیاسی متوسط هم متوجه می‌شود حداقل برای دولت‌های غربی یک دغدغه فیک برای فشار بر تهران در میانه مذاکرات است، باعث شد وزیر خارجه این قضیه را بدون رتوش به طرف غربی گوشزد کند

آوای نشاط ـ فرشته مسلمی: نیازی نیست فعال عرصه سیاست باشید یا یک دیپلمات کارکشته تا متوجه ذوق زدگی اروپائی ها از اتفاقات ایران باشید؛ نگاهی به رفتارهای اروپا نشان می‌دهد چقدر این مساله ساده است، خونسردی اروپایی‌ها در قبال کشته‌های همیشگی خاورمیانه در یمن و افغانستان یا خودزنی چشم‌آبی‌ها برای فوت یک دختر ایرانی؛ واقعا‌ کدام درونی‌تر و چهره واقعی آنهاست؟

دغدغه فیک اروپا برای فشار به ایران

این گزارش ناظر به فضای داخلی کشور در فوت مهسا امینی و لزوم پاسخگویی نیروی پلیس یا انتقادات به گشت ارشاد برای اصلاح نیست؛ بلکه ناظر به ادعا، دخالت و زیاده‌روی یکسری کشور خارجی و مشخصا انگلیس، فرانسه و آلمان است که برای عقب‌نماندن از کانادا و آمریکا باید اشک تمساح بریزند و به اسم اتحادیه اروپا نهادهای باقی‌نمانده را برای بار دهم تحریم کنند تا فضای ضدایرانی ساختگی در فضای بین‌الملل برای انزوای ایران زنده بماند.

در این گزارش تلاش داریم مناقشات اخیر اتحادیه اروپا با ایران را بررسی و مرور کنیم:

سوال اول قبل از هر موضوعی این است که غرب در خصوص صدها پرونده قتل عمد زنان و کودکان در کانادا و آمریکا به ویژه به دست پلیس دقیقا چه کرده است؟ همین یک قرینه هم کافی است که مطمئن شویم ماجرای مهسا امینی برای مقامات غربی فقط یک بهانه فشار بر تهران است چون هیچ فکت و خبر موثقی وجود ندارد که این نگرانی، غرب را برای مرگ یک فرد بی‌گناه ترسیم کرده باشد و مثلا روایتگر نگرانی اروپا از قتل عمد زنان و کودکان در کانادا باشد.

هشدار درباره اقدام متقابل

اروپا تحریم کند، اقدام متقابل انجام می‌دهیم؛ درست است که در کش و قوس مذاکرات ایران و غرب این اتفاقات افتاده اما وزیر خارجه صریحا هشدار داده در صورت صدور قطعنامه یا اعمال تحریم علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی اقدام متقابل خواهد کرد. او در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پرتغالی توسط جمهوری اسلامی اتمام حجت کرده است.

ظاهرا غربی‌ها خیلی در جریان نیستند که ما کشوری هستیم که در غرب و شرق با گروه‌های تروریستی مانند القاعده، جیش‌العدل و داعش مواجهیم که در هفته‌های اخیر هم اسلحه از مرزهای غربی و شرقی وارد کشور شده است؛ اما حالا امیرعبداللهیان در گفت‌وگوهای جداگانه با مسئولان غربی برای آنها شفاف‌سازی می‌کند که ایران در چه منطقه‌ای است و چه مخالفانی دارد که تنها در یک فقره تجزیه‌طلبان مسلح هستند.

در همین چارچوب، وزیر خارجه به آنها گفته است برخی کشورها در اظهاراتی مداخله‌جویانه موضوع اغتشاشات و فعالیت‌های تروریستی را به عنوان اعتراض تلقی کرده و در عمل باعث تحریک اغتشاشگران و تروریست‌ها شدند و حتی موضوع صدور قطعنامه یا تحریم‌هایی را در نشست آتی شورای وزیران اتحادیه اروپا در دستورکار خود قرار داده‌اند که در صورت چنین اقدامی، جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل خواهد کرد.

آرزوی جنگ فرقه‌ای در ایران

اما سوژه‌شدن ماجرای مهسا امینی که هر فردی با هوش سیاسی متوسط هم متوجه می‌شود حداقل برای دولت‌های غربی یک دغدغه فیک برای فشار بر تهران در میانه مذاکرات است، باعث شد وزیر خارجه این قضیه را بدون رتوش به طرف غربی گوشزد کند و از تریبون کنفرانس وحدت اسلامی بگوید چه کسی باور‌ می‌کند فوت یک دختر آنقدر برای غربی‌ها مهم باشد. اگر چنین است، برای صدها هزار شهید و‌ کشته در عراق، افغانستان، سوریه و لبنان چه کردند؟ آنها خواستند در ایران جنگ فرقه‌ای راه بیندازند.

بخشی از مطالبات مسالمت آمیز است که پاسخ داده شده و‌ می‌شود، اما ما شاهد ورود سلاح گرم به برخی از تظاهرات هستیم که این سلاح‌ها از خارج وارد شده است و ما در ایران چنین سلاح‌هایی را نداریم. یا در غائله زاهدان، شعار و عکسی از مهسا نبود و گروه تروریستی شناخته‌شده‌ای تلاش کرد درگیری بین شیعه و سنی راه بیندازد و مسئولیت آن را هم پذیرفتند، در بخشی از کردستان هم همین اقدام را کردند اما تجربه علمای اهل سنت و مردم، همه تلاش‌های آنها را با شکست مواجه کرد.

گستاخی اروپا

با این وجود موضعگیری‌های مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا کار را مجددا جمعه شب به گفت‌وگوی تلفنی کشاند، چون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خیلی فراتر از چیزی که باید، درباره مسائل داخلی کشورمان دخالت کرده بود؛ انگار در حال اظهارنظر درباره یک کشور مستعمره است! البته او پاسخ لازم را دریافت کرد.

بورل در پیام تازه خود برای ایران نسخه‌پیچی و در پیامی توییتری روز جمعه موضع مداخله‌جویانه اروپایی‌ها را تکرار کرده و گفته بود این نهاد در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه «سرکوب اعتراضات و دستگیری‌ها» است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در حالی که تحریم‌های غرب علیه مردم ایران ادامه دارد، ژست حمایت از «مردم ایران» گرفته و مدعی شده در صحبت با امیرعبداللهیان، موضع شفاف و یکپارچه اتحادیه اروپا را بیان کرده و گفته است سرکوب خشونت‌آمیز باید فورا متوقف شده و معترضان باید آزاد شوند.

حالا در تماس جمعه شب وزیر خارجه جواب مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را داده و گفته است نمی‌شود در اروپا خشن‌ترین مقابله با اغتشاش، عملی خوب و پسندیده باشد، اما همان کار در چارچوب قانونی در ایران سرکوب قلمداد شود. ایران سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست. جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. ایران لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است. اروپا واقع بینانه به موضوع نگاه کند.

عقب‌نشینی بورل

این صحبت‌ها باعث چرخش مواضع بورل شد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از شنیدن تحلیل شرایط ایران، با عقب‌نشینی از مواضع اشتباه گذشته تاکید کرده که ما قصد دخالت در امور داخلی ایران را نداریم. حتی جوزپ بورل در ادامه هم نه‌تنها به برخی مواضع تند در اروپا اشاره کرده که بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر اتحادیه اروپا و ایران هم پافشاری کرده است! با این حال باید قضاوت متقن‌تر درباره رویکرد اروپا به روابط با تهران را در نشست آتی بر اساس مدل رفتاری آنها سنجید و آن زمان تصمیم گرفت که ایران چطور به دخالت‌های اروپا پاسخ ایجابی و عملیاتی دهد.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: