کد خبر: ۵۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
اجرای کامل برجام در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز خود رسیده که توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

آوای نشاط ـ فرشته مسلمی: بیش از ۴ روز از ارسال نظر ایران در خصوص پیش نویس توافق گذشته است مفادی که اتحادیه به آن  واکنش مثبتی داشته و اظهار امیدواری کرده است که از سرگیری توافق دور از دسترس نیست جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این خصوص گفت: طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده و اکنون زمان آن است که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

حالا همه ناظران داخلی و بین المللی در انتظار واکنش طرف آمریکایی به پیش نویس توافق هستند تا ببینند آیا در مرحله فینال توافق احیای برجام هستیم یا اینکه گفت و گوها دوباره به بن بست رسیده است؛ ند پرایس ، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز در خصوص احتمال از سرگیری این مذاکرات وجود دارد و آیا آمریکا نسبت به این که این اقدام آغازی نو در روند احیای توافق باشد، خوش‌بین است یا نه، گفت: ما درباره طرح پیشنهادی کمیسیونر ارشد اتحادیه اروپا(حوزپ بورل) به طور مستقیم با شرکای اروپایی‌مان در ارتباط بوده‌ایم و خواهیم بود. در حال بازبینی و بررسی آن هستیم. بازخوردمان نسبت به آن را به طور مستقیم با متحدان اروپایی‌مان در جریان خواهیم گذاشت، اما برداشت ما این است که طرح پیشنهادی آقای بورل بر اساس توافقی است که روی میز بوده، با مشقت میان اعضای گروه ۱+۵ مذاکره شده و از ماه مارس در انتظار پذیرفته شدن بوده است.

پرایس در ادامه با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران، مدعی شد: وقفه‌ای ایجاد شده، مدت زمانی طول کشیده و نتوانسته‌ایم در این فاصله به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم، ما دلیل ایجاد آن نبوده‌ایم‌. یک کشور بوده که از بازگشت به پایبندی به برجام خودداری کرده است. این کشور ایران است. ما با صراحت گفته‌ایم که آماده بازگشت به پایبندی به برجام هستیم، با فرض این که ایران هم همین کار را بکند. ما این پیام را به طور غیرعلنی و غیرمستقیم به ایران هم داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهایش علیه مواضع ایران نسبت به احیای توافق هسته‌ای افزود: از ماه مارس یا بعد از آن نشانه‌ای از سوی ایران ندیده‌ایم که آماده اتخاذ تصمیم سیاسی لازم برای بازگشت به پایبندی به برجام باشند. به همین دلیل است که ما به طور یکسان برای سناریوهایی که در آن‌ها برجام داریم و سناریوهایی که برجامی در کار نیست، آماده می‌شویم.

از سوی دیگر بازار اخبار ضد و نقیض برجامی داغ است و منابع رسمی و غیررسمی اخباری را از قول نمایندگان کشورهای مذاکره کننده در خصوص توافق یا عدم توافق مطرح می کنند اما آنچه در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است این است که آمریکا در این مقطع که بسیاری بر این باورند که گفت و گوها به ایستگاه پایانی رسیده است از اعلام موضع قطعی طفره می رود و این امر نشانه خوبی برای توافق نیست آن هم از سوی کشوری که در این زمینه بدعهد است و این توافق بین المللی را یک طرفه نقض کرده است.

آمریکایی ها در حالی دم از مذاکره و توافق می زنند که هنوز هیچ خبر روشن و شفافی در خصوص پیش نویس توافق نداده اند و به نظر می رسد با وقت کشی می خواهند شرایط را به نفع خود تغییر داده و اینگونه وانمود کنند که پیشنهادات ایران چالش برانگیز است البته در خصوص این اتلاف زمان نباید از گسترش اختلافات داخلی آمریکا و فشار رژیم صهیونیستی غافل بود.

البته برخی از مقامات آمریکایی در شبکه های اجتماعی همچون توییتر اقدام به اظهار نظر کرده و مدعی شده اند که متن نهایی با معیارهای واشنگتن همخوانی ندارد و ایران در صدد امتیازگیری بیشتر و باج خواهی است همین گزارها مبین این مطلب است که آمریکا این بار نیز با بدعهدی آشکار روند مذاکرات را مختل کرده و مسیر رسیدن به نتیجه نهایی را به تاخیر می اندازد.

با وجود آنکه هیچ ضرب‌الاجلی هم برای پاسخ پایتخت‌ها تعین نشده است و تاریخ مشخصی برای نظر نهایی در خصوص پیش نویس توافق عنوان نشده است، اما بنا بر اظهارات جوزف بورل هماهنگ‌کننده مذاکرات توافق هسته‌ای، «این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. این توافقی بی‌نقص نیست، اما به تمامی عناصر حیاتی رسیدگی می‌کند و شامل مصالحه‌های سخت حاصل شده توسط طرفین می‌شود. هم‌اکنون باید تصمیماتی برای غنیمت بردن از این فرصت بی‌مانند جهت رسیدن به موفقیت گرفته و پتانسیل بزرگ اجرای کامل یک توافق نشان داده شود. من هیچ جایگزین موثر یا جامع در دسترسی نمی‌بینم» حالا باید ببینیم اتحادیه اروپا چه ساز و کاری را برای تاخیر آمریکا در پاسخ گویی به پیش نویس توافق دارد زیرا همانطور که مشخص است مذاکرات برای احیای برجام با خطر فرسایشی شدن مواجه است و ایران تا ابدالدهر منتظر آمریکا و طرف های غربی نمی ماند زیرا تمام مناسبات خود را به مذاکرات گره نزده و در مسیر پیشرفت هسته ای ثابت قدم است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: