کد خبر: ۵۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
ستایشی گفت: گزارشی از سوی سازمان بازرسی به رئیس قوه قضائیه ارسال شد. مطالب توسط سازمان بازرسی باید تا انتها پیگیری شود. این مسئله ناظر به اقدامی از سوی یکی از زیر مجموعه‌ها بوده و تعهداتی در رابطه با گندم، جو و غیره مطرح شده و موضوع در حال رسیدگی است.

آوای نشاط ـ نشست خبری «مسعود ستایشی»، امروز (چهارشنبه، ۱۵ تیرماه) با خبرنگاران و اصحاب رسانه آغاز شد.

 مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن همدردی با زلزله زدگان استان هرمزگان گفت: بعد از این حادثه، ریاست قوه قضاییه بر مساعدت دستگاه‌های ذیربط بر رسیدگی به آن تاکید کردند و دستورات موکدی را بر پیگیری وضعیت حادثه دیدگان دادند و دستور دادند خدمات به نحو مطلوب توزیع شود.

وی ادامه داد: در ۱۲ تیرماه سال ۶۷ شاهد سقوط هواپیمایی ایرباس بودیم و امریکایی‌ها این حادثه دلخراش را ایجاد کردند و ۲۴۸ مسافر که چندین خردسال هم میان مسافران بودند، شهید شدند؛ لذا ۱۲ تیرماه  روز افشای حقوق بشر امریکایی است.

ستایشی ضمن تبریک روز قلم گفت: قلم همواره ماندگار است. اگر قلم لغزش پیدا کند گاهی یک ملت لغزش پیدا می کند لذا حواسمان به گفته‌ها و قلم مان باشد.

وی با اشاره به هفته قوه قضاییه گفت: یکی از موفقیت های قوه قضاییه در دوره جدید، دریافت و پذیرش نقد بود. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم متکفل کار شدند و نقدها به دبیرخانه ارسال شده و  جشنواره نقد برتر در مرداد ماه برگزار می شود و ۵۵۰ عنوان مقاله ارائه شده و استقبال خوبی شده است.  ۳۲ درصد در رابطه با موضوع تظلمات بوده است. ۲۳ درصد آن در رابطه با نظارت بر حسن اجرای قوانین و ۱۹ درصد احیای حقوق عامه و ۱۸ درصد پیشگیری و ۳ درصد مسائل قوه قضاییه و ۵ درصد هم سایر موارد بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: هرچه ما در راستای مرگ برامریکا و خصومات و ظلمی که این کشور به ما کرده بگوییم کم است.  امریکا بزرگترین نقض کننده سیستم حقوق بشر در دنیا است و مربوط به همین امروز است و امریکایی ها فکر می کنند صاحب اختیار دنیا هستند ولی باید بدانند مقاومت وجود دارد. ما تکالیف قانونی مان را  در عرصه بین المللی انجام می دهیم.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص استرداد متهمان پرونده سرقت از بانک ملی و اینکه این افراد سال گذشته هم به دلیل سرقت از بانک زندانی شده بودند، این متهمان چطور از کشور خارج شدند؟  گفت: این اطلاعات درست است.  دو نفر از متهمین در سال گذشته به بانکی در شهرستان قائم شهر دستبرد می‌زنند و آنها به وسیله نیروهای فعال فراجا شناسایی و دستگیر می‌شوند و  به موجب مقررات در دادسرا برای این متهمان، قرار تأمین قانونی صادر می‌شود. پس از اینکه قرار صادر و افراد بازداشت می‌شوند؛ بر اساس شرایط پیش آمده و مطالبی که بانک عامل مطرح کرده، قرار این دو نفر به وثیقه تبدیل و آزاد می‌شوند. کیفرخواست صادر و  به دادگاه کیفری دو ارسال و متهمین به حبس محکوم می شوند و وثیقه به لحاظ عدم متهمان ضبط و متهمان متواری می‌شوند. پس از آن این افراد مرتکب جرم دیگری شدند. به خاطر اینکه هیچ شائبه‌ای در فرایند رسیدگی نباشد از سوی رئیس قوه قضائیه دستور بررسی از سوی مراجع نظارتی داده شد تا بررسی شود و اگر تخلف انتظامی صورت گرفته با آن برخورد قانونی شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: سوال دیگری ممکن است مطرح شود چرا ممنوع الخروج نشدند که باید گفت ممنوع الخروجی طبق نظر قاضی انجام می‌شود.

وی  در پاسخ به سوالی درباره  پرونده دو جاسوس فرانسوی که در بازداشت هستند، گفت: این  پرونده مربوط به تلاش‌ها و خدمات سربازان گمنام امام زمان است‌. ضابط خاص به این پرونده ورود کرده و اقداماتی برای کشف جرم صورت گرفته است.  بر اساس دستور قضائی تعقیب  انجام شده و رسیدگی به پرونده در مرحله دادسرا است و واجد محرمانگی است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود:  در ۱۸ اردیبهشت دستور جلب صادر و انها  تفهیم اتهام شدند و تحقیقات در حال انجام است. برخی از افراد از داخل  به این افراد مراجعه و گرفتار ماجراهایی می شوند که زیبنده نیست و عناصر داخلی که بخواهند در راستای جریان استکبار حرکت کنند با آنها برخورد می‌شود. این دو نفر(جاسوس)  تفهیم اتهام شدند و اتهامشان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بوده است. پرونده قابل قیاس با پرونده اقایان  اسدی و نوری نیست.  پرونده مرتبطین آنها که از داخل با انها ارتباط داشتند، در حال  بررسی است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این دو نفر تفهیم اتهام شدند و اتهامشان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بوده است و قابل قیاس با پرونده اسدی و نوری نیست و مرتبطین آنها که از داخل ارتباط داشتند مورد بررسی و تحقیق قرار دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره  میزان اجرایی شدن سند تحول  گفت: از ۲۰۹ راهکار ۱۲۲ راهکار و اقدام‌ کامل اجرا شده است. از باب اقدامات ویژه، می توان به  تشکیل بانک ژنتیک مجرمان و سامانه سجل محکومان مالی و سامانه عملکرد بازرسان اشاره کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده نهرخواری در بهبهان گفت:  در حوزه قضایی بهبهان ۲۶ هزار متر مربع از بستر نهر آب طبیعی با نخاله ساختمانی  مسدود شده و تغییر کاربری به مسکونی صورت گرفته است. زمین‌ها به فروش رسیده است و ۵ نفر شناسایی و قرار تامین قانونی برای آنها صادر شده است. تا پایان سال ۱۴۰۰ فرآیند تفهیم اتهام انجام شده است و یکی از افراد بازداشت شده کارمند اداره ثبت، یک نفر بازنشسته اداره ثبت و فرد دیگر عضو هیات مدیره یک تعاونی مسکن بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در وزارت جهاد کشاورزی که اخیرا مطرح شده است؟ گفت:  گزارشی از سوی سازمان بازرسی به رئیس قوه قضائیه ارسال شد. مطالب توسط سازمان بازرسی باید تا انتها پیگیری شود. این مسئله ناظر به اقدامی از سوی یکی از زیر مجموعه‌ها بوده و تعهداتی در رابطه با گندم، جو و غیره مطرح شده و موضوع  در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دیدار اخیر مسئولان قضائی با رهبری،  ایشان در خصوص عملکرد ضابطان و تأثیر و تاثرات متقابل نکاتی را مطرح کردند، رویکرد دستگاه قضائی در این باره چیست؟ گفت:  رهبری فرامینی داشتند و توجه و تذکری را  ابلاغ کردند، از جمله آنها نکاتی در رابطه با ضابطین بود که همگی در دستور کار قرار می‌گیرد و ما توجه ویژه خواهیم داشت. ملاک عمل دستگاه قضائی همین فرامین است و قوه قضائیه به صورت مستقل عمل کرده و از نظر کارشناسی ضابطین استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دادگاه حمید نوری گفت: برایم سند افتخار است که در اولین نشست خبری به ظلم هایی که در زمینه حقوق بشر شده پرداختم. سند  افتخار است که در این زمینه مطالب را  ابراز کردم خصوصا در رابطه با حمید نوری.  دو سال و ۸ ماه آقای نوری به صورت مدام انفرادی بوده است. آیا این حقوق بشر است؟ وضعیت بینای‌اش نگران کننده است و باید به چشم پزشک رجوع کند ولی منع شده است و قاضی پرونده در آخرین جلسه دادگاه گفته که همه محدودیت لغو می شود ولی نه تنها لغو نشده بلکه تشدید شده است. مگر دستگاه قضایی و قاضی فصل الخطاب نیست. یکی از افتخاراتمان این است که قاضی مستقل است. خانواده نوری اخیرا به سوئد سفر کرده‌اند اما باز هم به آن‌ها اجازه ملاقات نمی‌دهند و حتی وکلایی که او آن‌جا دارد ارتباط حداقلی با نوری دارند و اعمال محدودیت‌ها علیه حمید نوری ذیل سازمان زندان‌های سوئد انجام می‌شود و این سازمان باید به تکالیف خود عمل کند.

در حال تکمیل ...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: