کد خبر: ۵۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
بیستمین روز جنگ اوکراین؛
وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه ارتش این کشور کنترل وضعیت در نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و زاپروژیا را در اختیار دارد، اعلام کرد که میزان تشعشعات رادیواکتیو در هر دو نیروگاه نرمال است.

آوای نشاط ـ جنگ اوکراین بیستمین روز خود را در حال آغاز کرد که هشدار صندوق بین‌المللی پول مبنی بر فروپاشی قریب الوقوع اقتصاد این کشور جنگ زده، از جمله اخبار قابل توجه این روز است.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:

دو انفجار قوی «کی‌یف» پایتخت اوکراین را لرزاند

خبرها حاکی از آن است که ساعت ۵ صبح به وقت محلی، صدای دو انفجار قوی از مرکز «کی‌یف» پایتخت اوکراین شنیده شد

رایزنی «لاوروف» و «چاووش اوغلو» درباره بحران اوکراین

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود گفتگو کرد. رایزنی و گفتگو میان طرف‌های روسیه‌ای و ترکیه‌ای به صورت تلفنی انجام شد.

بر اساس این گزارش، وزرای خارجه روسیه و ترکیه در جریان این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات مربوط به بحران اوکراین رایزنی کردند. لاوروف تأکید کرد که بحران اوکراین تنها زمانی پایان خواهد یافت که هیچ تهدیدی از سوی کی‌یف متوجه روسیه نباشد.

روسیه: وضعیت در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین نرمال است

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور کنترل وضعیت در نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و زاپروژیا را در اختیار دارد.

این اقدام در همکاری با محافظان و پرسنل اوکراینی انجام می‌شود و میزان تشعشعات رادیواکتیو در هر دو نیروگاه نرمال است.

ژاپن ۱۷ شهروند روس را تحریم کرد

دولت توکیو در همراهی با غرب، تحریم‌هایی را علیه ۱۷ شهروند روس ازجمله رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه و چند تن از اعضای مجلس دومای این کشور اعمال کرد.

این تحریم‌ها شامل توقیف اموال و ممنوعیت مبادلات مالی می‌شود.

وعده کانادا برای تشدید تحریم‌های ضد روسی

دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین می‌گوید که با همتای کانادایی برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های ضد روسی به توافق رسیده است.

چین: اجازه نمی‌دهیم اعتبارمان لکه دار شود

یانگ جیه چی دیپلمات ارشد چین در دیداری که با جیک سالیوان مشاور امنیتی کاخ سفید داشت، تاکید کرد که دولت پکن از جنگ اوکراین متأسف است اما نسبت به تلاش‌هایی که در راستای لکه دار کردن اعتبار و مواضع چین صورت می‌گیرد، بی تفاوت نمی‌ماند.

اشاره وی به ادعای آمریکا مبنی بر درخواست کمک نظامی روسیه از چین و موافقت پکن با این مقوله بود.

مسکو و پکن این ادعاها را رد کرده‌اند.

کره جنوبی پروازهای خود به مسکو و شهر بندری ولادی وستوک را به حال تعلیق درآورد

 کره جنوبی از ارسال تجهیزات نظامی غیر کشنده به اوکراین خبر داد

وزارت دفاع کره جنوبی از ارسال تجهیزات نظامی غیر کشنده به اوکراین خبر داد.

ارزش این محموله ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و شامل کلاه خود، چادر، پتو، کیت‌های پزشکی و دارو هم می‌شود.

 

اقتصاد اوکراین در حال فروپاشی است

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد هرچند دولت اوکراین هنوز کارآمد و سیستم بانکی آن همچنان پایدار است، با این حال حمله نظامی روسیه در حال فرو بردن این کشور به یک رکود بی‌سابقه است.

بنابر برآوردهای این سازمان بزرگ اقتصادی جهان، تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال ۲۰۲۲، دستکم و با فرض خاتمه سریع درگیری، حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

این در حالی است که اگر درگیری‌ها مشابه جنگ‌های لبنان، عراق، سوریه یا یمن ادامه پیدا کند این سقوط بین ۲۵ تا ۳۵ درصد خواهد بود.

پیمان صلح اوکراین و روسیه ظرف یک تا دو هفته امضا می‌شود

اولکسی آریستوویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین، روز دوشنبه گفت که می‌توان در اسرع وقت به پیمان صلح بین روسیه و اوکراین دست یافت. وی خاطرنشان کرد: حداکثر ظرف یک تا دو هفته این کار انجام می‌شود.

وی افزود: من فکر می‌کنم حداکثر تا اوایل ماه می، احتمالاً باید به توافق صلح برسیم، و شاید خیلی زودتر… یا با خروج نیروها، یک یا دو هفته دیگر یک معاهده صلح منعقد خواهد شد.... یا در پایان ماه می.»

کی‌یف در حال جذب تروریست‌های داعش از سوریه است

معاون وزیر امور پیمان صلح اوکراین و روسیه ظرف یک تا دو هفته امضا می‌شود خارجه روسیه ادعا کرد: کی یف با کمک غرب، شبه نظامیانی را از داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی در خاورمیانه جذب می‌کند تا از روس‌ها انتقام بگیرد.

انهدام ۱۴۵ پهپاد و ۱۳۰۰ تانک اوکراینی

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای روسیه در طی عملیات نظامی ویژه، ۱۴۵ پهپاد و ۱۳۰۰ تانک، ۱۲۴ سیستم موشک پرتاب چندگانه، ۵۰۰ قبضه توپ و بیش از هزار خودرو متعلق به ارتش اوکراین را منهدم کردند.

وی افزود: در مجموع ۱۴۵ هواپیمای بدون سرنشین، ۱۲۹۸ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۱۲۴ سیستم موشک پرتاب چندگانه، ۴۶۹ قبضه توپ صحرایی و خمپاره و همچنین ۱۰۴۷ واحد از خودروهای ویژه نظامی نیروهای مسلح اوکراین در عملیات ویژه منهدم شدند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: