کد خبر: ۵۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲
هفدهمین روز جنگ اوکراین؛
هفدهمین روز از جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی آغاز شد که همچنان مساله درخواست رئیس حمهور اوکراین از سران غربی برای حمایت از وی، تاثیری نداشته است.

آوای نشاط ـ مناقشه جدید بر سر وجود برخی تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین به محور اصلی خط رسانه‌ای در جنگ روسیه علیه اوکراین تبدیل شده است. آخرین اخبار و گزارش‌های جنگ اوکراین را در ذیل بخوانید؛

رویترز: اولین گروه از پناهجویان اوکراینی وارد گواتمالا شدند

رسانه های غربی گزارش می دهند که  آژانس آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است؛ پناهجویان ناشی از جنگ اوکراین، بیشترین آمار پناهجویان اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون را به خود اختصاص داده اند.

ارسال کمک‌های بشردوستانه جمهوری آذربایجان به اوکراین

جمهوری آذربایجان محموله دیگری از کمک‌های بشردوستانه را به اوکراین ارسال خواهد کرد که عمدتاً شامل مواد غذایی و دارو است.

محموله مذکور به وزن ۳۸۰ تن توسط یک هواپیمای باری شرکت هواپیمایی «سیلک وی» (Silkway) به کی‌یف تحویل داده می‌شود. این هواپیما ساعت ۰۹:۰۰ به وقت محلی پرواز خواهد کرد.

مسدود کردن دسترسی به کانال‌های وابسته به رسانه‌های دولتی روسیه

سیاست یوتیوب در قبال رسانه‌های روسیهیوتیوب از آغاز روند مسدود کردن دسترسی به کانال‌های وابسته به رسانه‌های دولتی روسیه در سراسر نقاط جهان خبر داد.

این تصمیم با استناد به سیاست ممنوعیت پخش برنامه‌هایی اتخاذ شده که سعی به کوچک نمایی رویدادهای خشونت آمیز دارند.

صدای آژیر خطر در اغلب شهرهای اوکراین به صدا درآمد

رویترز به نقل از رسانه‌های محلی اوکراین، از شنیده شدن صدای آژیر حملات هوایی و موشکی در اغلب شهرهای این کشور خبر داد.

صدای آژیر در شهرهای کی‌یف، شهرهای غربی لویو و اودسا و همچنین خارکیف و چرکاسی شنیده می‌شود و شهر «سومی» در شمال شرق اوکراین هم وضعیتی مشابه دارد.

حملات هوایی روسیه به شهرهای غربی اوکراین

همزمان با آغاز عملیات روسیه در مناطق غربی اوکراین، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که شهرهای «لوتسک» و «ایوانو-فرانکیوسک» طی ۲۴ ساعت گذشته، تحت حملات هوایی و موشکی نیروهای روس قرار داشته‌اند.

سی ان ان: از حومه کی‌یف صدای انفجار شنیده می‌شود

تیم رسانه‌ای سی ان ان از شنیدن صدای انفجارهای متعدد در حوالی کی‌یف در نخستین ساعات بامداد شنبه خبر داد. اما مشخص نیست که این انفجارها از سوی نیروهای روسیه است یا اوکراین.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روس دست کم ۵ کیلومتر دیگر به پایتخت اوکراین نزدیک شده و با تغییر آرایش نظامی خود، کی‌یف را از جهات مختلف محاصره کرده‌اند.

نیروهای روسی در حال نزدیک شدن به پایتخت اوکراین هستند

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که نیروهای روسی در حال نزدیک تر شدن به شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین هستند و به نظر می‌رسد که ارتش اوکراین در حال شلیک توپخانه به سمت مناطق مسکونی در شهر کی‌یف است.

گفته شده آژیرهای حمله هوایی در ساعات اولیه صبح شنبه در کیف به صدا درآمد و گزارش‌هایی از گلوله باران شدید منتشر شد.

همچنین نیروهای روسی روز جمعه شهرهای سراسر اوکراین را بمباران کردند و به نظر می‌رسد که برای حمله احتمالی به کی‌یف دوباره گروه بندی می‌شوند، چون همزمان «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین نیز گفت که کشورش به «نقطه عطف استراتژیک» در درگیری با روسیه رسیده است.

آمریکا انتشار رادیواکتیو در تأسیسات هسته‌ای اوکراین را رد کرد

«جنیفر گرانهولم»، وزیر انرژی آمریکا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که وزارت انرژی ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از انتشار رادیواکتیو در اوکراین را شناسایی نکرده است.

در بیانیه این وزیر دولت بایدن آمده است که وزارت انرژی ایالات متحده «به نظارت مستمر بر وضعیت» تأسیسات هسته‌ای اوکراین ادامه می‌دهد. «گرانهولم» خاطرنشان کرد: خوشبختانه، مانیتورهای تشعشع در بیشتر مناطق اوکراین هنوز کار می‌کنند و ما هیچ نشانه‌ای از انتشار رادیواکتیو را شناسایی نکرده‌ایم.

وزارت انرژی آمریکا گفته است: «ما نمی‌توانیم ادعاها مبنی بر بازگشت برق به چرنوبیل را تأیید کنیم. شرکای اوکراینی تحویل مقداری سوخت دیزل به ژنراتورهای پشتیبان برق را گزارش می‌دهند. احیای برق خارج از چرنوبیل یک گام امنیتی مهم است و روسیه باید به سرعت عمل کند تا امکان احیای برق را فراهم کند.»

مقامات اوکراین از ربایش شهردار ملیتوپل توسط نظامیان روس خبر دادند

مقامات اوکراین اعلام کردند که شهردار شهر ملیتوپل در جنوب اوکراین روز جمعه توسط سربازان روسی ربوده شده است.

آمریکا فهرست جدیدی از افراد تحریم شده در روسیه را اعلام کرد

آمریکا نام‌های جدیدی از مقامات و سرمایه داران روسی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است. در فهرست تحریمی جدید آمریکا علیه روسیه نام افرادی از جمله میلیاردر «ویکتور وکسلبرگ» و سه عضو خانواده «پسکوف»، سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیده می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در ارتباط با فهرست تحریمی جدید روسیه اعلام کرد که تحریم‌های روز جمعه شامل ۱۰ نفر از اعضای هیئت مدیره بانک VTB روسیه به عنوان دومین بانک بزرگ روسیه و ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس دوماً است.

بزرگترین بانک آلمان فعالیت خود را در روسیه متوقف کرد

بزرگترین بانک آلمان موسوم به «دویچه بانک»، اعلام کرده است که همه سرمایه گذاری ها و فعالیت‌های خود در روسیه را متوقف و از این کشور خارج خواهد شد.

در بیانیه‌ای که در وب سایت «دویچه بانک» آلمان منتشر شده، این بانک گفته است که «در حال پایان دادن به فعالیت اقتصادی و مالی باقی مانده ما در روسیه است» و «هیچ فعالیت جدیدی در روسیه وجود نخواهد داشت.»

این بانک در ادامه بیانیه خود گفته است: «همانطور که بارها گفته‌ایم، ما تهاجم روسیه به اوکراین را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم و از دولت آلمان و متحدانش در دفاع از دموکراسی و آزادی ما حمایت می‌کنیم.»

روسیه مجبور به استفاده از موشک‌های هدایت شونده در اوکراین شده است

وزارت دفاع انگلیس در ارزیابی اطلاعاتی و امنیتی خود اعلام کرده است که «مقاومت سرسختانه» نیروهای دفاع هوایی اوکراین، روسیه را وادار کرده تا برای انجام حملات در اعماق اوکراین از تسلی بزرگترین بانک آلمان فعالیت خود را در روسیه متوقف کردحات و موشک‌های هدایت شونده استفاده کنند.

در این ارزیابی همچنین آمده است که هواپیماهای تاکتیکی حامی نیروهای زمینی روسیه عمدتاً بر مهمات معمولی و هدایت نشده متکی هستند که عملکرد مناسبی ندارند. در ادامه این ارزیابی آمده است: «استفاده از آنها به طور قابل توجهی احتمال تلفات غیرنظامیان را افزایش می‌دهد.»

هیچ آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیکی اوکراینی تحت حمایت آمریکا نیست

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهاراتی در مورد حمله روسیه علیه اوکراین گفت: اوکراین برنامه تسلیحات بیولوژیکی ندارد.

 

 

بایدن لایحه کمک بیش از ۱۳ میلیارد دلاری به اوکراین را امضا می‌کند

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد که مشتاقانه منتظر امضای لایحه هزینه‌ای است که شامل کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین است.

شب گذشته، کنگره آمریکا یک لایحه دو حزبی را تصویب کرد که شامل ۱۳.۶ میلیارد دلار کمک جدید برای مردم اوکراین بود و اکنون بایدن می‌گوید که مشتاقانه منتظر امضای آن لایحه است.

روسیه اسنادی از حمایت آمریکا از آزمایشگاه‌های شیمیایی اوکراین دارد

مسکو شواهدی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد کیف به چندین آزمایشگاه بیولوژیک که از آمریکا بودجه دریافت کرده‌اند، دستور داده است تا نمونه‌هایی از پاتوژن‌های خطرناک را نابود کنند.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید شواهدی دارد که نشان می‌دهد این آزمایشگاه‌های زیستی روی سلاح‌های بیولوژیکی کار می‌کردند که اقوام خاصی را هدف قرار می‌دهد.

آمریکا مدتی است که از سوالات در مورد این واقعیت که آزمایشگاه‌های زیستی در اوکراین را تأمین مالی می‌کند طفره می‌رود، تا اینکه معاون وزیر امور خارجه آمریکا، «ویکتوریا نولند»، به تازگی در کنگره اعتراف کرد که واشنگتن به این آزمایشگاه‌ها کمک کرده است.

آمریکا ۱۲ هزار نیروی نظامی به پشت مرزهای روسیه می‌فرستد

با وجود آنکه «جوبایدن»، رئیس جمهور آمریکا بارها ایده شرکت نیروهای آمریکایی یا ناتو در نبرد در اوکراین را رد کرده و تاکید دارد که این امر منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد، اما او به تازگی اعلام کرده است که ایالات متحده از هر اینچ از خاک ناتو دفاع خواهد کرد و بنابراین دستور داد بیش از ۱۲ هزار سرباز آمریکایی در امتداد مرزهای ائتلاف ناتو با روسیه مستقر شوند.

بایدن دستور داده که این نیروها در لتونی، استونی، لیتوانی، رومانی و همچنین کشورهای دیگر مستقر شوند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد که واشنگتن بر اساس معاهده ناتو یک تعهد مقدس دارد و اگر روسیه به یکی از اعضای آن حمله کند، ایالات متحده پاسخ خواهد داد، حتی اگر به معنای آغاز درگیری جهانی باشد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: