کد خبر: ۵۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
پیشنهاد انصراف عضویت اوکراین در ناتو از سوی سفیر کی‌یف در لندن، گشت هوایی مشترک روسیه و بلاروس در مرزهایشان، خروج نظامیان کانادا از اوکراین از جمله آخرین تحولات مربوط به این کشور است.

آوای نشاط ـ همزمان با طنین انداختن صدای طبل جنگ در اروپا، گام‌های دیپلماسی هم بلندتر شده تا آنجا که طی امروز و فردا، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان، برای میانجیگری راهی مسکو و کی یف است.

همزمان، آمریکا و انگلیس به رغم ادعاها برای باز گذاشتن باب مذاکره، اقدامات و اظهارات دلسرد کننده‌ای داشته‌اند ازجمله خروج ناظران آمریکایی سازمان امنیت و همکاری اروپا از منطقه مورد مناقشه دونتسک و کنایه لندن مبنی بر اینکه تلاش‌ها برای ممانعت از جنگ بی فایده است.

رفته رفته، این فرضیه هم که شاید اقدامی تحریک آمیز از سوی غرب گرایان، به جرقه آغاز جنگ میان روسیه-اوکراین تبدیل شود، قوت می‌گیرد.

۹:۴۵ کاهش تعداد کارکنان سفارت ژاپن در اوکراین

وزارت امور خارجه ژاپن تعداد کارکنان سفارت این کشور در اوکراین را کاهش داده است و تنها پرسنل ضروری در این کشور باقی مانده اند.

وزارت خانه مذکور امروز دوشنبه اعلام کرده است که سفارت توکیو در کی یف تنها برخی خدمات محدود را ارائه خواهد کرد.

پیشتر و در روز جمعه نیز وزارت خارجه ژاپن از شهروندان این کشور خواست فورا اوکراین را ترک کنند و علت این تصمیم را افزایش تنش ها در نزدیکی مرز روسیه و اوکراین عنوان کرد.

سرویس دیپلماتیک ژاپن تاکید کرد که به رغم تلاش های دیپلماتیک مداوم با هدف حل مناقشه، توسعه بیشتر وضعیت غیرقابل پیش بینی باقی مانده است.

۹:۱۱ اوکراین کارت عدم عضویت در ناتو را رود کرد

«وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در لندن، در مصاحبه با کانال ۵ رادیو بی بی سی گفته است چنانچه انصراف از درخواست عضویت در ناتو به ممانعت از جنگ منجر شود، کی یف روی این گزینه تأمل خواهد کرد.

وی همچنین گفته است که اوکراین به دنبال بهترین راه برای برون رفت از این بحران است.

یکی از دغدغه‌های امنیتی مسکو، موافقت احتمالی پیمان آتلانتیک شمالی با درخواست عضویت اوکراین است- اقدامی که به استقرار نیروها و تسلیحات ناتو در امتداد مرزهای روسیه منجر می‌شود.

به همین دلیل، تجدید نظر کی یف در این مسئله که به اتخاذ موضع بی طرف در تقابل میان مسکو-ناتو منجر می‌شود، شاید بتواند تا حدی از حجم تنش‌های موجود بکاهد.

۹:۰۴ گشت هوایی مشترک روسیه و بلاروس در مرزها

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های «سوخ و-۳۰ اس ام» (Su-۳۰SM) روسیه و بلاروس به عنوان بخشی از رزمایش مشترک این دو کشور با نام «تعهد متحدان -۲۰۲۲» گشت زنی هوایی مشترکی در مرزهای اتحادیه روسیه و بلاروس موسوم به دولت اتحادیه (روسیه- بلاروس) انجام دادند.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه تاکید کرده است که پروازهای زوج و تک جنگنده‌های مذکور در شرایط سخت جوی انجام شد. در حین انجام این عملیات رزمی، تعامل خدمه هواپیمای نیروی هوایی روسیه و نیروی هوایی بلاروس تمرین شد.

رزمایش مشترک بلاروس و روسیه از ۱۰ الی ۲۰ فوریه (۲۱ بهمن تا اول اسفند) در حال برگزاری است که در چارچوب آن موضوعات سرکوب و دفع تجاوزات خارجی و همچنین مقابله با تروریسم و حفاظت از منافع دولت اتحادیه (روسیه- بلاروس) تمرین می‌شود.

۸:۵۸ آلمان: فعالیت سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین ضروری است

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان می‌گوید هیئت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نقشی مهم در تنش زدایی از بحران اوکراین دارد و باید بدون وقفه، توانایی ادامه کار خود را داشته باشد.

وی در این باره افزود: اکنون بیش از همیشه، این هیئت به عنوان چشم و گوش جامعه بین الملل، نقش کلیدی را در تنش زدایی ایفا می‌کند و باید بابت تداوم بی وقفه مأموریت آن اطمینان حاصل کنیم.

دیروز یکشنبه، شماری از اعضای این پیمان از جمله آمریکا و انگلیس از تصمیم برای خروج ناظران خود از اوکراین خبر دادند- اقدامی که با انتقاد ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه همراه بود.

درحالی که «هلگا اشمید» دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا از تلاش برای تداوم مأموریت ناظران اتحادیه اروپا خبر می‌دهد، «دنیس پوشیلین» رئیس جمهوری خودخوانده منطقه دونتسک، می‌گوید خروج ناظران آمریکایی گواهی بر آمادگی نیروهای غرب گرا برای انجام اقدامات تحریک آمیز است.

۸:۱۹ کانادا نظامیان خود را از اوکراین خارج کرد

وزارت دفاع کانادا اعلام کرد که این کشور به طور موقت پرسنل نظامی خود را از اوکراین به مقصدی نامعلوم در اروپا خارج کرده است.

وزارت خانه مذکور در ادامه و هم‌راستا با اتهام زنی غربی‌ها به مسکو گفت که نظامیان این کشور به دلیل «محیط عملیاتی پیچیده مرتبط با تجاوز غیرموجه روسیه به اوکراین» جابجا شده‌اند.

همچنین در همین رابطه دولت کانادا روز شنبه اعلام کرده بود که کارکنان دیپلماتیک سفارت خود در کی‌یف پایتخت اوکراین را به طور موقت به دفتری در «لویو» (شهری در غرب اوکراین و نزدیک به مرز لهستان) منتقل کرده است و فعالیت سفارتش در کی‌یف را به حالت تعلیق درآورده است.

۶:۰۴ آمادگی پنتاگون برای مقابله با ۱۳۰ هزار سرباز روسی

یک مقام آمریکایی تخمین دولت بایدن را برای تعداد نیروهای روسی که اکنون در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر هستند، بیش از ۱۳۰ هزار نظامی اعلام کرد.

پیشتر آمریکا تخمین نیروهای نظامی روسیه در مجاورت مرز اوکراین را ۱۰۰ هزار نفر عنوان کرده بود.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، به منابعی اعلام کرده که پنتاگون خود را برای مقابله با نیرویی به استعداد ۱۳۰ هزار سرباز پیاده آماده کرده و این جدیدترین ارزیابی وزارت دفاع آمریکا از توان نظامیان روسی در پشت مرزهای اوکراین است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، اوکراین ، ناتو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: