کد خبر: ۵۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
درپی رعایت نرخ سود بانکی در سال ۹۸.
بررسی ۲۰ بانک در سال ۹۸ نشان می‌دهد مجموع در آمد‌های مشاع آن‌ها بیش از ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است و همچنین سهم این بانک‌ها از در آمد‌های مشاع ۱۱.۳ هزار میلیارد تومان افرایش یافته است.

"آوای نشاط" - اقتصاد: بررسی صورت‌های مالی ۱۹‌بانک و یک موسسه مالی در سال ۹۸ نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در سال گذشته نزدیک به ۱۷۳ هزار میلیارد تومان در مجموع در آمد‌های مشاع کسب کرده اند که سهم بانک‌ها از این در آمد‌ها ۹.۶ هزار میلیارد تومان است این در حالی که در سال ۹۷ این بانک‌ها ۱۱۱ هزار میلیارد تومان مجموع در آمد‌های مشاع داشته اند و منفی ۱.۷ هزار میلیارد تومان سهم بانک‌ها ازاین در آمد‌ها بود.

طبق تعریف درآمد‌های مشاع بانک‌ها از مجموع سود تسهیلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه گذاری‌ها حاصل می‌شود که اگر از این درآمد حاصل شده، سهم سود سپرده گذاران کسر شود، سهم بانک از درآمد‌های مشاع حاصل می‌شود؛ بنابراین بانک‌ها درصورت رعایت نرخ‌های سود بانکی مصوب بانک مرکزی و شورای پول اعتبار و پرهیز از نرخ شکنی و همیچین مدیریت صحیح در سرمایه گذاری و جذب منابع ارزان قیمت می‌تواند سهم خود را از درآمد‌های مشاع افزایش دهند و درصورت عدم رعایت موارد یاد شد سهم بانک از در آمد‌های مشاع نه تنها کم می‌شود بلکه منفی خواهد شد.

براساس این گزارش از بین۲۰ شرکت بررسی شده ۹ شرکت، سهم بانک از درآمد‌های مشاع آن‌ها منفی است و بانک رسالت به خاطر شرایط خاص خود (قرض الحسنه) درآمد مشاع‌های مشاع آن صفر است. سهم منفی بانک‌ها از در آمد‌های مشاع نشان دهنده این است که سود پرداختی به سپرده گذاران بیشتراز سود تسیهلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه گذاری هاست.

بانک ملت، بانک صادرات و بانک تجارت به ترتیب بیشترین سهم بانک از درآمد‌های مشاع را دربین این ۲۰ شرکت مورد بررسی دارند که حاکی از مدیریت صحیحح در حذب منابع ارزان قیمت و همچنین سرمایه گذاری مناسب است این سه بانک در سال ۹۷ هم در همین جایگاه بودند.

منبع: بانکدای ایرانی

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: